Mario Andretti: Az IndyCarnak szüksége van a kritikákra
Mario Andretti is beállt azok táborába, akik az IndyCarban idén bevezetett aero kitek visszavonását szorgalmazzák.
Már most, hat futammal a szezon befejezése előtt kijelenthető, hogy a 2015-ös IndyCar bajnok egészen biztosan Chevrolet autót vezet. Az amerikai gyártó demoralizáló fölényben van a konkurens Hondával szemben, aminek fényében nem meglepő, hogy az utóbbi időszak legnagyobb vitákat generált hírei is a japánok elégedetlenségével függenek össze.
A kialakult helyzet miatt egyre többen – nem csak a Hondához kapcsolódó csapatok/tisztviselők – adnak hangot abbéli meggyőződésüknek, miszerint a legjobb az lenne, ha sutba dobnák az új aero kiteket egészen addig, amíg azok átfogó biztonságtechnikai teszteken, valamint további, szükséges fejlesztéseken nem mennek át.
Ezt a véleményt osztja Mario Andretti is, aki szerint az egyik legnagyobb probléma, hogy az aero elemekhez szezon közben már csak nagyon limitált mértékben lehet hozzányúlni, miközben tesztelni alig volt lehetőség.
„Kritizáltam és jelenleg is kritizálom a szériát, valamint annak menedzsmentjét, mert szükségük van rá” – nyilatkozta a The Starnak az élő legenda. „Az úgynevezett aero kit meggondolatlan volt abban a formában, ahogyan megvalósításra került. Nem volt elég tesztidőszak, különösen Indianapolis előtt. A versenyre hosszú felkészülési idő [nyolc edzés + 1 oválteszt a már végleges elemekkel] állt rendelkezésre, de ez mit sem ér, ha számos szempontból be vagyunk határolva a szabályok által.”
Az Indianapolis 500 edzésein három olyan baleset is történt, amelyek során az autók a levegőbe emelkedtek. Mivel mindegyik incidens Chevrolet gépekkel történt, a széria arra az elhatározásra jutott, hogy a biztonság nevében átírják a verseny kvalifikációs szabályainak egy részét. A Honda persze nem örült ennek, miután úgy érezték, hogy a konkurencia miatt ők lettek büntetve.
A vicc pedig az egészben, hogy az IndyCar saját bevallása szerint máig nem tudja – vagy csak nem kötik a nyilvánosság orrára -, hogy valójában mi volt a kiváltó oka a baleseteknek; tényleg csak a Chevrolet-ket érintette-e a probléma, vagy más áll a háttérben.
„Megváltoztatják a szabályokat félidőben. Nem igazán tudom miért csinálták. Csak úgy érezték, hogy muszáj valamit tenniük” – mondta Andretti, aki úgy véli, maga a széria nagyon jó alapanyaggal rendelkezik, amire viszont az aero kitek miatti visszásságok árnyékot vetnek.
„Az IndyCarnak a csapatokat és a tehetségeket tekintve mesés terméke van, erre behoztak valamit, ami gyakorlatilag megosztotta a szériát. Át kell nézniük ismét, újraértékelni, és visszatérni valami olyasmihez, aminek értelme is van.”
Arra a kérdésre, hogy ez alatt az elmúlt három évben – a DW12 bevezetése óta – használt, eredeti Dallara aero csomagot érti-e, Andretti hevesen bólogatott.
„Az egy átkozottul jó kezdet lenne.”
Andretti nem próbálja szépíteni a dolgot és nyíltan kimondja, hogy a Honda csakis saját magának köszönheti a problémáit.
„Sajnos a Honda választása mérnöki téren, az új rendszer fejlesztését illetően olyasmi, amiről mostanra rájöttek, hogy hiba volt. Az úriember, aki mindezért felelős volt, túlságosan is elméleti síkon közelítette meg a feladatot és egyszerűen nem végzett jó munkát, most ezért szenvednek”
A Honda aero kit tervezésében a Nick Wirth nevéhez fűződő Wirth Research vállalt oroszlánrészt.
„Nyilvánvalóan a Honda hibája, hogy rossz irányt választottak, jobbat érdemelnek. Rendkívüli támogatók – ami azt illeti valamennyi versenysorozatnak -, de tudják, hogy hibát követtek el és most ennek az árát fizetik meg.”
kép: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough