Hinchcliffe nem sietteti a visszatérést

Kis híján végzetes kimenetelű balesete óta először adott interjút az IndyCar egyik legnépszerűbb versenyzője.
Az előttünk álló hétvégén kerül sor a széria idei egyetlen, USA-n kívüli futamára, Toronto utcáin. A forduló – amely a naptár tizedik állomása is egyben – a bajnokság egyik legjobban várt eseményének számít, bár a képet némiképp árnyalja, hogy hosszú idő óta most először rendezik meg helyi résztvevő nélkül.
Az IndyCar mezőnyének jelenlegi egyetlen kanadai pilótája, a Schmidt Peterson Motorsports szolgálataiban álló James Hinchcliffe – aki egyben a Honda Indy Toronto névre hallgató futam nem hivatalos reklámarca is – május 18-ai balesete miatt továbbra is a partvonalról kénytelen szemlélni az eseményeket. Ez azonban a legkisebb dolog, tekintve, hogy csak a szerencsének, valamint a rendkívül képzett és tapasztalt szakembereknek köszönhető, hogy a fiatal versenyző máig közöttünk van.
Mint ismeretes, Hinchcliffe az Indianapolis 500 hatodik edzésnapján szenvedett életveszélyes sérüléseket az IMS 2.5 mérföldes oválján. Az 5-ös számú Dallara-Honda a felfüggesztés hibája miatt a pálya 3-as kanyarjának falához csapódott, az ütközés ereje pedig elérte a 125 G-t. Mint később kiderült, mindez még nem okozott volna komolyabb problémát a versenyzőre nézve, egy acél lengőkar azonban elég volt ahhoz, hogy a kanadai előtt leperegjen élete nem túl hosszú filmje. A szóban forgó elem az incidens során, meglehetősen szerencsétlen módon áthatolt a cockpiten, keresztülszúrta Hinchcliffe jobb lábát, majd onnan a bal combja felső részébe fúródott és végül a medencéjében állt meg.
A sérülés következtében azonnali, kritikus mértékű vérzés lépett fel a pórul járt versenyzőnél. A szituáció komolyságát csak még inkább jelzi, hogy a helyszínre érkező mentőcsapatnak még arra sem maradt ideje, hogy az elemmel együtt vágják ki Hinchcliffe-et az autójából. Az IndyCar utazó biztonsági csapatának, a Holmatro Safety Team-nek vezetője, Mike Yates egy korábbi, a RACER magazinnak adott interjújában fedte fel, hogy az ilyen esetekben szokásos protokollal ellentétben már a helyszínen ki kellett húzni a 28 éves pilóta testéből az ominózus elemet. Mindez csak tovább fokozta a helyzet súlyosságát, azonban a másodpercekkel versenyt futva nem volt más választás.
„Abból kiindulva, amit hallottam, teljesen kihagyták a pálya orvosi központját és egyenesen az indianapolisi kórházba vittek, mivel tudták, hogy nagyon komoly a dolog”– nyilatkozta a Sportsnet csatornának adott keddi interjújában Hinchcliffe, aki máig nem emlékszik a balesetre és annak körülményeire.
A kanadainak – saját elmondása szerint – csak útban a kórház felé közel 7 liter vérre volt szüksége, ami figyelembe véve, hogy az emberi testben kb. 5 liter kering, óriási számnak minősül. Ehhez még hozzájött az operáció alatt elvesztett, további jelentős mennyiség is, mindezek fényében pedig nem csoda, hogy a hozzátartozókat már a legrosszabbra is elkezdték felkészíteni.
„A családom és a barátnőm gyűlöli emlegetni a sztorit, miszerint az egyik orvos azt mondta nekik, ‘lehet nem éli túl’. Ők erre csak annyit kérdeztek vissza, hogy ‘miért mondja ezt?’. Szóval, nagyon kockázatos helyzet volt.”
Bár az SPM társtulajdonosai, Sam Schmidt és Ric Peterson, sőt, még a mostanság eléggé boldogtalan Honda Performance Developement elnöke, Art St. Cyr is mindeddig úgy nyilatkozott, számottevő esély van arra, hogy Hinchcliffe már augusztusban ismét bevethető állapotban lesz, maga az érintett azonban óvatosságra int.
A négyszeres IndyCar futamgyőztes – aki a texasi Firestone 600 meglepetés startere volt – elmondta, hogy egyaránt vannak jó és rossz napjai, valamint további operációra is szüksége lesz, noha mindeddig arról volt szó, hogy már nem kerül sor újabb beavatkozásra.
Ezen műtét időpontjától függ, hogy mikor térhet vissza a pályára. Ha elég hamar végre tudják hajtani, akkor legvadabb reményei szerint akár még az idei szezonban ismét sisakot húzhat, ugyanakkor azzal is tisztában van, hogy ehhez egy kisebb csodára lenne szüksége.
Nagyon szeretne minél előbb újra vezetni, de a vágyakon a józan észnek kell felülkerekednie.
„Realisztikusan nézve, versenyezni akarok még sok-sok éven át” – mondta Hinchcliffe, aki szerdán áll majd a tágabb média rendelkezésére egy telefonos sajtótájékoztató formájában. „Nem akarok olyat csinálni annak érdekében, hogy már Sonomában [augusztus végi szezonzáró] az autóban lehessek, ami aztán a karrierem hátralévő részét tenné tönkre. A fő célom, hogy készen álljak és fitt legyek a holtszezonos tesztekre. Rengeteg tesztet tervezünk, sokkal elfoglaltabbak leszünk, mint tavaly és biztos akarok lenni abban, hogy készen állok erre.”
A legfontosabb dolog, hogy Hinchcliffe a körülményekhez képest jól van, felépülése a vártnál jóval gyorsabb ütemben zajlik és a baleset nem fogja veszélyeztetni pályafutását.
A Schmidt Peterson Motorsports 5-ös autóját vasárnap Conor Daly vezeti majd, míg a pletykák szerint a szezon hátralévő részében Ryan Briscoe jut szerephez.

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough