A Honda maradni akar, de még kivár
Az elmúlt héten alaposan felkavarta az állóvizet néhány hondás csapattulajdonos véleménye, miszerint az aero kitek bevezetése hiba volt az IndyCar részéről.
Mondhatnánk, hogy a japán gyártó alá tartozó gárdák számára savanyú a szőlő, miután nem tudják olyan szinten felvenni a lépést a konkurens Chevrolet-val, mint szerették volna. Az amerikaiak az eddigi kilenc futamból hetet behúztak – beleértve az Indianapolis 500-at is -, a japánoknak pedig csak Louisianában és a detroiti duplaforduló szombati versenyén termett babér, akkor is rendkívüli körülmények közepette, rövidített táv teljesítése után.
Bár a Honda több top 5-ös és top 10-es helyezést is elért, ez azonban határozottan nem az, amitől mosolyra húzódna a szájuk. A gyengébb teljesítmény révén olyan tulajdonosok, mint Sam Schmidt, Michael Andretti, vagy éppen Bryan Herta egyaránt azon az állásponton voltak, hogy az aero kitek felesleges pénzkidobásnak minősülnek, amiből semmit nem tud profitálni sem a széria, sem pedig a csapatok. Az említett úriemberek abban is egyetértettek, hogy a Honda kit miatti rosszabb teljesítménynek a szériában uralkodó, amúgy sem rózsás szponzorációs helyzet is kárát láthatja, beláthatatlan következményeket maga után vonva.
2010-ben, amikor a projekt még csak teoretikus szinten létezett, a széria akkori vezetője, Randy Bernard tervei szerint az aero kitek új csapatok érkezése mellett az innováció jegyében olyan cégeket is az IndyCarhoz csábítottak volna, amelyek alapvetően nem köthetőek az autósporthoz; mint például a légiközlekedésben jelenlévők. A hangzatosan felvázolt jövőt még tavaly is úgy képzelték el, hogy vadonatúj belépők tervezik majd hamarosan az aero elemeket, amelyek aztán vállalati szponzorok égisze alatt futnak majd.
A jelenlegi helyzet azonban úgy áll, hogy a szériában meglévő két gyártó egyedül maradt a feladatra és lőtávolban sincs a remény, hogy ez belátható időn belül megváltozik.
„A kulcsfontosságú szempont az aero kitek terén, legalábbis amiért mi mellette álltunk, hogy tényleg jelentős különbségek alakuljanak ki” – nyilatkozta a USA Today-nek a Honda Performance Developement elnöke, Art St. Cyr. „Több kitről is szó volt. Az eredeti szándék az volt, hogy ezzel olyan cégeket vonzzunk be, mint például a Boeing, tehát nem szükségszerűen a gyártókra hárult volna a feladat az aero kitek gyártása terén.”
A szakember szerint az aerodinamikai csomagok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, nem lehetett velük új rajongók figyelmét felkelteni és ami a legfontosabb, nem, hogy új szponzorokat nem tudtak a csapatok szerezni, de inkább plusz kiadásokba lettek belehajszolva.
St. Cyr leszögezte, a Hondához tartozó csapatokat biztosították arról, hogy dolgoznak a problémák megoldásán.
A gyártó érvényben lévő szerződése az IndyCarral idén szeptember jár le. A folytatást illetően már tavasszal arról érkeztek hírek, hogy a felek szóbeli megegyezést kötöttek, a kontraktus véglegesítése pedig már az utolsó szakaszában tart. Az eredeti tervek szerint a bejelentésre az Indianapolis 500 előtt került volna sor, azonban a Május Hónap eseményei – beleértve a Chevrolet problémái miatt született technikai szabálymódosításokat, amelyeket a Honda nem fogadott túlságosan kitörő örömmel, mondván a konkurencia hibája miatt ők lettek büntetve – azonban alapjában véve írták felül mindezt. A japánok továbbra is kihangsúlyozzák, hogy nagyra becsülik az open-wheel versenyzést, legyen szó Európáról, vagy Észak-Amerikáról, ezért leghőbb vágyuk, hogy a sport újra régi fényében tündököljön. Mindenképpen szeretnének az IndyCarban maradni, ehhez azonban minden apró részletet alaposan ki kell vizsgálni; többek között arra is rá kell jönni, hogy a Honda jövőképe egyezik-e az IndyCaréval.
„Ez nem a Forma-1, az IndyCarnak nem is az a szándéka, hogy azzá váljon” – mondta St. Cyr, aki leszögezte, hogy a Honda által a szezon hátralévő részében nyújtott teljesítménynek nem lesz hatása a folytatásra vonatkozó döntésükre. „Ugyanakkor szükség van egyensúlyra a között amit mi akarunk és amit a csapatok meg tudnak engedni maguknak. […] Meg kell bizonyosodnunk arról, hogy a versenyzés [az IndyCarban] jó és szórakoztató, amilyennek egyébként lennie kell. Azt akarjuk, hogy a sport növekedjen, érdekesebbé váljon. Egy olyan korszakban, amikor a motorsportok iránti érdeklődés folyamatosan csökken, mit tudunk tenni annak érdekében, hogy az emberek jobban odafigyeljenek arra, amit csinálunk?”
A Honda állítása szerint egyelőre nincs határidő kitűzve arra nézve, hogy mikor születik meg a végső döntés az IndyCarral való szerződéshosszabbításról.
„[A sportot] technikailag megfelelővé, felismerhetővé akarjuk tenni. Ezek azok a dolgok, amelyek a Hondának fontosak, és ez az, amit az IndyCarban is látni akarunk.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough