Indianapolis 500 – Fun Facts

Régen volt már ‘érdekes tényes’ poszt, úgyhogy a vasárnap esedékes Indianapolis 500 apropójából következzék most negyven, csak erre az egy versenyre kihegyezett történelmi szösszenet.
1. – A legidősebb versenyző, aki valaha részt vett az Indianapolis 500-on AJ Foyt volt a maga 57 évével 1992-ben, míg a hölgyek között Lynn St. James, aki 2000-ben, 53 évesen kvalifikálta magát.
2. – Tíz olyan versenyző van a történelemben, akiknek legalább háromszor is sikerült megnyerniük az autósport történetének legnagyobb múltú futamát. Johnny Rutherford, Louis Meyer, Wilbur Shaw, Mauri Rose, Bobby Unser, Helio Castroneves és Dario Franchitti háromszor, míg AJ Foyt, Rick Mears és Al Unser négyszer kortyolhatott bele a győztesnek járó tejbe.
3. – Az 1991-es Indianapolis 500-on debütált a verseny történetének első színesbőrű pilótája, Willy T. Ribbs, valamint az első japán résztvevő, Hiro Matsushita.
4. – Szintén Willy T. Ribbs volt az a versenyző, aki első színesbőrűként vezethetett Forma-1-es autót, méghozzá 1986-ban, Portugáliában a Bernie Ecclestone tulajdonában lévő Brabham istálló jóvoltából.
5. – Még egy kis Willy T. Ribbs: az úttörő pilóta a popkultúrában is megjelent. A népszerű Disney sorozat, a ‘The Proud Family’ egyik szereplője ugyanis a ‘Willy T. Ribbs Middle School’-ba járt, melynek kabalafigurája egy autóversenyző volt.
6. – Az Indianapolis 500 eddigi legszorosabb befutójára 1992-ben került sor, amikor Al Unser Jr. 0.043 ezredmásodperccel győzött Scott Goodyear előtt.
7. – Az 1952-es Indianapolis 500-on a Ferrari is képviseltette magát, méghozzá Alberto Ascarival a volán mögött. A 12-es számú piros autó a tizenkilencedik helyről indulhatott, azonban a negyvenegyedik körben kiesett.
8. – Az első versenyző, aki Indianapolisban átlépte a 220 mph-s (354.06 kmh) álomhatárt az amerikai Tom Sneva volt, a történelmi tettre pedig 1977-ben került sor.
9. – Az Indianapolis 500 történetének legfiatalabb indulója a híres családnevet viselő AJ Foyt IV volt, aki 2003. május 25-én, pontban a tizenkilencedik születésnapján vághatott neki a legendás távnak A verseny legfiatalabb női résztvevője pedig Sarah Fisher volt, aki 2000-ben 19 évesen, 7 hónaposan és 24 naposan rajtolhatott el először az indianapolisi oválon.
10. – Az eddigi kilencvennyolc Indianapolis 500 során húsz alkalommal fordult elő, hogy a pole-ból induló autó nyerte a versenyt. A legutóbbi rajt-cél győzelem Helio Castroneves nevéhez fűződik, aki 2009-ben hajtotta végre a bravúrt.
11. – 1914-ben fektették le a szabályt, miszerint a pilótáknak tilos alkoholt fogyasztaniuk a verseny közben.
12. – A legtöbb Indianapolis 500 rajttal AJ Foyt büszkélkedhet. Az amerikai élő legenda harmincöt alkalommal vágott neki az ötszáz mérföldes távnak pályafutása során.
13. – Az eddigi legfiatalabb Indianapolis 500 győztes Troy Rutthman volt, aki 1952-ben, 22 évesen és 80 naposan látta meg elsőként a kockás zászlót.
14. – A legidősebb pedig Al Unser, aki 47 éves és 360 napos volt, amikor megnyerte pályafutása negyedik Indianapolis 500-át.
15. – Utoljára 2001-ben tudott újonc diadalmaskodni Indianapolisban, méghozzá a brazil Helio Castroneves személyében.
16. – Az 1912-es Indianapolis 500 pénzdíja 50.000 dollár volt.
17. – 1992-ben a kolumbiai Roberto Guerrero szerezte meg a pole-t az Indianapolis 500-on, azonban diadalmenete nem tartott sokáig, hiszen már a felvezető körön összetörte az autóját.
18. – Helio Castroneves eddigi tizennégy Indianapolis 500-ából tizenegy alkalommal végzett a top 10-ben (2001-ben, 2002-ben és 2009-ben győzni tudott). Hasonló jó statisztikával bír Scott Dixon, aki tizenkét nekifutásból nyolcszor szerzett top 10-es eredményt, 2008-ban pedig meg is nyerte a viadalt.
19. Az Indy 500-on máig legtöbb pole-t szerző versenyző az amerikai Rick Mears, aki összesen hat alkalommal indulhatott az élről.
20. – Az 1992-es Indianapolis 500 legjobb újonca Lynn St. James lett. Emellett az amerikai versenyzőnő a maga 45 évével a futam történetének legidősebb újonca is egyben.
21. – Az Indianapolis 500 legfiatalabb versenyzője, aki megszerezte a legjobb újoncnak járó kitüntető címet, a mexikói Josele Garza volt 19 évesen és 70 naposan, 1981-ben.
22. – Marco Andretti pedig csak hat nappal volt idősebb Garzánál, amikor 2006-ban, egy parádés befutót követően a második helyen végzett Sam Hornish Jr. mögött, ezzel pedig természetesen ő lett a verseny legjobb elsőévese.
23. – Eddig két japán nemzetiségű pilóta mondhatja el magáról, hogy az Indianapolis 500 legjobb újoncai lettek, ráadásul egymást követő években. Tora Takagi 2001-ben, Kosuke Matsuura pedig 2002-ben örülhetett a címnek.
24. – A 1996-os Indianapolis 500 győztese, Buddy Lazier a Bump Dayen kényszerült búcsúzni a 2009-es versenytől, méghozzá nem más ejtette ki a mezőnyből, mint Milka Duno. Igen, Milka Duno. Tényleg.
25. – Az Indianapolis 500 első női versenyzője az amerikai Janet Guthrie volt, aki 1977-ben kvalifikálta magát a versenyre.
26. – Guthrie megjelenése révén központi kérdéssé vált, hogy mi legyen a tradicionális „Uraim, indítsák be a motorokat” paranccsal. Az Indianapolis Motor Speedway illetékeseinek nem nagyon akaródzott szakítani a szokásokkal, amit azzal magyaráztak, hogy ez a mondat a motorokat ténylegesen beindító mérnököknek szól, aki Guthrie esetében is férfi, így nincs alapja a változtatásnak. Janet gárdája felháborodott a mondvacsinált indokon, így bosszúból az erőforrást beindító csapattag helyére annak feleségét állították. A sarokba szorított IMS-nek így nem maradt más választása, mint módosítani a parancson, amely végül a következőképpen hangzott el: „A valaha volt első hölgy társaságában, aki kvalifikálta magát az Indianapolis 500-ra, uraim, indítsák be a motorokat!”.
27. – 1966-ban mindössze hét autó fejezte be a versenyt.
28. – Az 1916-os Indianapolis 500 volt az utolsó, melyen nem szerepelt egy korábbi bajnok sem.
29. – Eddig mindössze egy versenyzőnek sikerült megcsinálnia a nagy hármast, vagyis megnyernie az Indianapolis 500-at, a Le Mans-i 24 órást, valamint a Forma-1 monacoi nagydíját, ő pedig nem más, mint Graham Hill.
30. – Az Indianapolis 500 történetében még soha nem indult Smith családnevű versenyző.
31. – Az 1971-es Indianapolis 500 egyik leghíresebb fotója nem szorosan a versenyhez kötődik, sokkal inkább a pace carhoz. A Dodge Challenger típusú autót a márka egyik indianapolisi kereskedője, bizonyos Eldon Palmer vezette, aki nagy izgalmában a pit belső falához csapta a járgányt, szerencsétlen módon pontosan azon a részen, mely a fotósok számára volt fenntartva. Huszonkilenc ember sérült meg, kettő ráadásul súlyosan, de szerencsére halálos áldozata nem volt a balesetnek.
32. – A közhiedelemmel ellentétben nem Charlie Kimball az Indianapolis 500 történetének első diabéteszes versenyzője. Howdy Wilcox II 1932-ben a második helyen ért célba a legendás versenyen, a következő évben azonban a versenyigazgatóság nem engedte elrajtolni, mivel egészségügyi állapota miatt ön- és közveszélyesnek tartották.
33. – A 2001-es Indianapolis 500-on az amerikai himnuszt az Aerosmith énekese, Steven Tyler adta elő és ott helyben sikerült is megbotránkoztatnia emberek millióit, beleértve a hadsereg és a politikai elit néhány magasrangú tagját is. A többszörös Grammy-díjas legenda ugyanis a nemzeti himnusz utolsó sorát az eredeti „O’er the land of the free and the home of the brave!” szöveg helyett „O’er the land of the free and the home of the Indianapolis 500” -ra írta át.
34. – Az Indianapolis 500 győztese tradicionálisan tejjel ünnepel a Victory Lane-en, mely szokás egészen 1936-ig vezethető vissza. Az akkori győztes, Louis Meyer édesanyjának szót fogadva ivott tejet az autójából kiszállva, miután a kedves mama szerint nincs annál egészségesebb ital egy forró napon.
35. – 1993-ban azonban Emerson Fittipaldi gondolt egyet, és miután elsőként haladt át a célvonalon, nem a megszokott tejbe kortyolt bele, hanem narancslébe, ezzel promótálva a családja narancsligetét. Magánakciója egyáltalán nem aratott sikert, még annak ellenére sem, hogy ezt követően a fehér színű győzelmi italból is fogyasztott. A versenyt követő médiaturnén a legtöbb városban, ahol megjelent hangos füttyszó és fújolás fogadta.
36. – A nők egészen 1971-ig ki voltak tiltva a pitből és a garázsokból. A Victory Lane-en tartott győzelmi ceremónián is csak a szponzorok által delegált alulöltözött modellek lehetettek jelen, míg a boldog nyertes felesége/barátnője/egyéb nőnemű családtagja csak tisztes távolságból követhette az eseményeket.
37. – Az Indianapolis 500 történetének eddigi legmagasabb kvalifikációs átlagsebessége 237.498 mph (382.22 kmh), melyet 1996-ban hozott össze Arie Luyendyk.
38. – A legtöbb újonc 1919-ben indult az Indianapolis 500-on, szám szerint tizenkilenc.
39. – Általános felfogás, hogy a profi sportolók nem állnak éppen az intelligencia csúcsán. Nos, az Indianapolis 500 (ezzel párhuzamosan az IndyCar) mezőnyében bizony akadtak/akadnak nagyobb koponyák. A manapság az ARCA sorozatban versenyző Milka Duno tengerbiológiából és szervezetfejlesztésből diplomázott, valamint kitüntetéssel végzett hajómérnöki szakon is. Az idei versenyen a CFH Racinggel induló JR Hildebrand igazi eminens diák volt a középiskolában, olyannyira, hogy komoly egyetemek versengtek érte. Felvételt nyert többek között a UCLA-re és a Berkley-re, de ő végül a Massachusetts Institute of Technologyra (közismertebb nevén MIT) iratkozott be, melyet azonban versenyzői karrierjére hivatkozva máig nem kezdett el.
40. – Az Indianapolis 500 1916-ban rajtolt a legkisebb mezőnnyel, miután az első világháború miatt az európaiak nagy része távol maradt a megmérettetéstől. A versenytáv is rövidebb volt ebben az évben, mindössze 300 mérföld.

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough