Rájár a rúd az idei Indianapolis 500-ra

Rájár a rúd az idei Indianapolis 500-ra

Nem elég, hogy a kvalifikáció első napját az időjárás miatt egy, az egyben át kellett tenni vasárnapra, de még egy ijesztő baleset is borzolta a kedélyeket. Megint.

A helyi idő szerint reggel nyolc órakor kezdődött edzés körülbelül tizenötödik percében a CFH Racing társtulajdonosa, egyben oválversenyzője, Ed Carpenter a 1-es kanyarban megcsúszott, az autó bal oldalával elkapta a pályát szegélyező, az ütközések energiáját elnyelni hivatott SAFER falat, majd hátrafelé forogva a levegőbe emelkedett. A becsapódás erejét jól jelzi, hogy a baleset pillanatában a SAFER szemmel láthatóan behorpadt, a kerítésre pedig egy több, mint egyórás javítás várt.

Az elmúlt egy hét alatt ez a baleset már a negyedik volt a sorban, és a harmadik, amelynek során az autó hátrafelé forogva emelkedett a levegőbe.

Az Indy 500 harmadik edzésnapján, szerdán a Team Penske-s Helio Castroneves repült egyet, majd alig huszonnégy órával később Carpenter beosztottja, egyben csapattársa, Josef Newgarden hagyta el a szilárd talajt az IMS oválján. Az egyetlen incidens, amelynek során az autó nem szállt fel a levegőbe, az Pippa Mann nevéhez fűződött négy nappal ezelőtt.

A Dale Coyne Racing brit versenyzőnője Honda erőforrással és aero kittel felvértezett autót vezet, míg a másik három baleset szenvedő alanyai egytől-egyig a Chevrolet-hoz tartoznak.

Az alacsonyan szálló autók az elmúlt napok legnagyobb vitákat generáló témájának számított, egyáltalán nem meglepő módon. Összefüggés, vagy véletlen, de érdemes megjegyezni, hogy mindhárom autón ugyanaz a hosszú, kvalifikácós sidepod volt fent a balesetekkor.

„Azt hiszem, mindannyiunknak megvan a maga véleménye arról, hogy mi folyik itt” – nyilatkozta Carpenter, aki Newgardenhez és Castronevehez hasonlóan egy karcolás nélkül megúszta a repülést. „Én határozottan azt gondolom, hogy egy olyan problémával állunk szemben, amivel a múltban nem találkoztunk. Remélhetőleg a széria okos lesz és előbb, mint utóbb reagálni fog erre.”

Az IndyCar rendkívüli mítinget hívott össze a Chevrolet-s gárdák, valamint természetesen az amerikai gyártó helyszíni képviselőinek részvételével. Az IndyCar tájékoztatása szerint a kvalifikációra megnövelt motorteljesítményt leredukálják a versenyre meghatározott szintre. Ezzel önmagában azonban szerény véleményem szerint nem sokat érnek el, hiszen az első két eset pontosan az alacsonyabb boosttal történt.

„Érdekes látni, hogy milyen potenciális változtatások jöhetnek a kvalifikációra” – írta az RLL Racing #15 Dallara-Hondáját vezető Graham Rahal Twitterén. „Minden, amit én tudok, hogy a Hondának semmin sem kellene módosítania.”

Carpenter autója olyannyira összetört, hogy kénytelen a tartalékgéppel folytatni a munkát. Harmadik indianapolisi pole-járól azonban úgy fest – hacsak nem kavar be ismét az eső -, kénytelen lemondani, mivel a pénteki sorsolás szerint a harmadikként kellene pályára lépnie, hogy megtegye kvalifikációs kísérletét, addigra azonban nem valószínű, hogy fel tudják készíteni a járművét.

A kvali programjának átcsoportosítása miatt az autók csak egyetlen-egyszer veselkedhetnek neki a minél jobb négykörös átlagtempó megfutásának.