Módosul az Indy 500 kvalifikációja, de válaszok továbbra sincsenek
Ed Carpenter balesetét követően az IndyCar, a Chevrolet, majd később hozzájuk becsatlakozva a Honda képviselői válságtanácskozást hívtak össze.
A több, mint kétórás míting tárgya az elmúlt hét legnagyobb vitákat kiváltó, felrepülő autók kérdésköre volt. Mint arról a blogon szó esett, először szerdán Helio Castroneves mutatott be légimutatványt, majd egy nappal később Josef Newgarden is autóstul repült fel az IMS 2.5 mérföldes oválján.
A pontos okokat homály fedte, és fedi a mai napig is, amit az IndyCar anyacégének, a Hulman & Co.-nak első embere, Mark Miles is elismert, miután bevallotta, nincsenek konkrét válaszaik arra nézve, hogy mitől emelkednek a levegőbe az autók.
Az IndyCar Carpenter vasárnapi incidensét követően úgy határozott, hogy a kvalifikációra eredetileg engedélyezett magasabb motorteljesítményt (140 kPa) visszavonják és helyette a versenynapra meghatározott értékre (130 kPa) csökkentik. Hasonlóképpen az aero konfigurációnak is meg kell egyeznie a futamon használttal. Magyarul ugyanazokkal a beállításokkal kell a kvalifikáción az autóknak pályára lépniük, amivel aztán a versenyt is megkezdik.
Mondani sem kell, hogy a Honda egyáltalán nem volt boldog a fejlemények miatt, mivel elmondásuk szerint az ő autóik teljes mértékben biztonságosak, a Chevrolet problémái pedig rájuk egyáltalán nem vonatkoznak.
„Meglehetősen hanyag hozzáállás lenne a részünkről, ha csak egyetlen gyártóra fókuszálnánk” – nyilatkozta a hivatalos sajtótájékoztatón az IndyCar versenyzésért felelős igazgatója, Derrick Walker. „Az, hogy három incidens történt Chevy autókkal, még nem jelenti azt, hogy három ilyen nem várat még magára Hondákkal.”
A szakember elmondta továbbá, hogy nagyon sok mindent képesek szimulálni, de a végső teszt mindig a pályán jön el.
Talán nem ártott volna előbb gondolkodni és biztosítani több tesztnapot a csapatoknak az új aero kitekkel a körülményekre való tekintettel.
Még a hivatalos bejelentés előtt egy, meg nem nevezett egykori IndyCar bajnok így nyilatkozott a RACER-nek:
„Ez amatőr. Sebtében változtatnak a szabályokon, őrület! Egészen az elmúlt pár hétig, nem is teszteltük ezeket az autókat, szóval ötletünk sincs, hogy mire számítsunk. Erre most úgy szórakoznak az aero csomaggal, hogy fogalmuk sincs annak következményeiről.”
A CFH Racing társtulajdonosa, Sarah Fisher szerint a két baleset (Newgarden, Carpenter) 1.000.000 dollárjába került a csapatnak.
Magyar idő szerint a kvalifikáció – ha nem jön az eső – 21:15-kor veszi kezdetét. Minden autónak egyetlen, négykörös kísérlete lesz, a pole-ért zajló utolsó, leggyorsabb kilenc autó részvételével kiírt Fast 9 pedig elmarad.
A kvalifikáció során nem osztanak bajnoki pontokat, bár a poszt írásakor még nem volt kizárt, hogy a pole pozícióst esetleg egy pontegységgel honorálják majd.
Eredetileg az első – végül eső által elmosott – kvalifikációs nap 33 leggyorsabb versenyzője kapott volna pontot (az 1. 33-at, a 2. 32-t stb.), valamint a Fast 9-ba jutottakat is díjazták volna extra egységekkel (a pole-os 9. a 2. 8 stb). Így összesen 42 bajnoki pont lett volna szerezhető.
Ahogyan Chip Ganassi mondta: „Csak legyünk túl a jövő héten.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough