Újabb vészjósló baleset történt az Indy 500 előtt

Huszonnégy óra alatt két levegőbe felrepülő autó az Indianapolis 500 edzéssorozatán.
Az amerikai autóversenyzés szerelmesei minden évben tűkön ülve várják a májust, amikor is az Indy 500 mezőnye végre birtokában veszi az Indianapolis Motor Speedway 2.5 mérföldes oválját. Azt azonban senki nem akarja látni, hogy a versenyautók a legváratlanabb pillanatban mutatnak be légimutatványokat. Márpedig most, kicsivel több, mint huszonnégy óra leforgása alatt kétszer is végig kellett néznünk egy ilyen jelenetsort.
A szerdai edzésnapon a Team Penske háromszoros Indy 500 győztese, Helio Castroneves szenvedett hátraszaltóval járó balesetet a legendás pálya 1-es kanyarjában. A brazilnak óriási mázlija volt, mivel bár a 3-as számú Dallara-Chevy javíthatatlanná vált, ő azonban sértetlenül megúszta a kalandot és a tartalékautóval még aznap folytatni tudta a munkát.
Az incidenst követően biztonságtechnikai szempontból többen megkérdőjelezték a superspeedway aero kiteket.
Az IndyCar igyekezett lépést tenni az ügyben és arra kérte a Chevrolet-t, hogy távolítsák el az autók szárnyain hosszanti arányban végigmenő aero elemet (centerline wicker) – amelyre Roger Penske mutatott rá, mint Castroneves balesetének egy lehetséges okára. A Hondákon azonban kivétel nélkül fenn maradt, mivel a japánok szerint ezek az elemek inkább segíthetik őket, mintsem ártanának.
Csütörtökön azonban újabb, ijesztő baleset történt a szintén Chevy motorral és aero kittel futó CFH Racing pilótájának, Josef Newgardennek a főszereplésével. A 24 éves amerikai Dallarája a pálya 1-es kanyarjában elkapta a falat, majd a levegőbe emelkedve megforgott és végül félig fejjel lefelé, az oldalán ért földet.
A három héttel ezelőtt, Alabamában pályafutása első IndyCar győzelmét aratott Newgarden önerőből szállt ki autója roncsaiból és nem sokkal később a pálya orvosi központját is elhagyhatta némi zúzódással a bal csuklóján.
Hogy mi a pontos oka a levegőbe felrepülő autóknak nem tudni, és ha hihetünk az IndyCar versenyzésért felelős igazgatójának, Derrick Walkernek, akkor olybá’ tűnik, hogy még az illetékesek előtt sem tiszta a kép.
A szakember még a csütörtöki edzés előtt úgy nyilatkozott, hogy a légáramlással kapcsolatos gondok rendkívül összetettek, és mindent számba kell venniük annak érdekében, hogy megtalálják a megfelelő megoldást.
„Ez nyilvánvalóan aggasztó” – nyilatkozta az Indianapolis Starnak Ed Carpenter, a CFH Racing társtulajdonosa/oválversenyzője, majd hozzátette, eddigi IndyCar pályafutása során még nem találkozott olyan autókkal, amelyek így viselkedtek volna. „Sok a differencia az autókon idén. Ott vannak az aero kitek, ott van egy hatalmas lyuk a padlólemezen, nagyon sok minden változott.”
Carpenter szerint jelenleg nem tudni, milyen probléma áll a háttérben, így még azt sem zárta ki, hogy csak a véletlenek morbid egybeesése áll a történtek mögött.
„Nagyon sok a kérdés és remélhetőleg még időben megtaláljuk ezekre a válaszokat.”
A helyzet komolyságát jelzi, hogy Newgarden balesetét követően, az edzés leintése után Derrick Walker nem válaszolt a sajtó által az okokat firtató kérdésekre, ahogyan a Chevrolet vezetőségét sem sikerült a média képviselőinek elérnie.
A május 24-én megrendezendő 99th Indianapolis 500 negyedik edzésnapjának legjobb körét a Team Penske-s Simon Pagenaud futotta 228.793 mph-s (368.2 kmh) tempóval.
A 22-es számú Dallara-Chevy-t vezető francia azonban saját elmondása szerint megbízik a versenygépében.
„Igen, ezek az autók biztonságosak” – mondta az Indianapolis Starnak Pagenaud. „Végső soron gyorsan megyünk, a kanyar bejáratánál 230 mph-val (370 kmh). Ha csattansz, akkor abból nagy csattanás lesz.”
A fentieken kívül még két komolyabb incidens történt az eddigi négy edzésnap során: kedden az Andretti Autosportos Simona de Silvestro Dallara-Hondája gyulladt ki menet közben üzemanyag-szivárgás miatt, szerdán pedig a mezőny másik hölgyversenyzője, a Dale Coyne Racinges Pippa Manna törte össze az autóját.

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough