Újabb vészjósló baleset történt az Indy 500 előtt

Újabb vészjósló baleset történt az Indy 500 előtt

Huszonnégy óra alatt két levegőbe felrepülő autó az Indianapolis 500 edzéssorozatán.

Az amerikai autóversenyzés szerelmesei minden évben tűkön ülve várják a májust, amikor is az Indy 500 mezőnye végre birtokában veszi az Indianapolis Motor Speedway 2.5 mérföldes oválját. Azt azonban senki nem akarja látni, hogy a versenyautók a legváratlanabb pillanatban mutatnak be légimutatványokat. Márpedig most, kicsivel több, mint huszonnégy óra leforgása alatt kétszer is végig kellett néznünk egy ilyen jelenetsort.

A szerdai edzésnapon a Team Penske háromszoros Indy 500 győztese, Helio Castroneves szenvedett hátraszaltóval járó balesetet a legendás pálya 1-es kanyarjában. A brazilnak óriási mázlija volt, mivel bár a 3-as számú Dallara-Chevy javíthatatlanná vált, ő azonban sértetlenül megúszta a kalandot és a tartalékautóval még aznap folytatni tudta a munkát.

Az incidenst követően biztonságtechnikai szempontból többen megkérdőjelezték a superspeedway aero kiteket.

Az IndyCar igyekezett lépést tenni az ügyben és arra kérte a Chevrolet-t, hogy távolítsák el az autók szárnyain hosszanti arányban végigmenő aero elemet (centerline wicker) – amelyre Roger Penske mutatott rá, mint Castroneves balesetének egy lehetséges okára. A Hondákon azonban kivétel nélkül fenn maradt, mivel a japánok szerint ezek az elemek inkább segíthetik őket, mintsem ártanának.

Csütörtökön azonban újabb, ijesztő baleset történt a szintén Chevy motorral és aero kittel futó CFH Racing pilótájának, Josef Newgardennek a főszereplésével. A 24 éves amerikai Dallarája a pálya 1-es kanyarjában elkapta a falat, majd a levegőbe emelkedve megforgott és végül félig fejjel lefelé, az oldalán ért földet.

A három  héttel ezelőtt, Alabamában pályafutása első IndyCar győzelmét aratott Newgarden önerőből szállt ki autója roncsaiból és nem sokkal később a pálya orvosi központját is elhagyhatta némi zúzódással a bal csuklóján.

Hogy mi a pontos oka a levegőbe felrepülő autóknak nem tudni, és ha hihetünk az IndyCar versenyzésért felelős igazgatójának, Derrick Walkernek, akkor olybá’ tűnik, hogy még az illetékesek előtt sem tiszta a kép.

A szakember még a csütörtöki edzés előtt úgy nyilatkozott, hogy a légáramlással kapcsolatos gondok rendkívül összetettek, és mindent számba kell venniük annak érdekében, hogy megtalálják a megfelelő megoldást.

„Ez nyilvánvalóan aggasztó” – nyilatkozta az Indianapolis Starnak Ed Carpenter, a CFH Racing társtulajdonosa/oválversenyzője, majd hozzátette, eddigi IndyCar pályafutása során még nem találkozott olyan autókkal, amelyek így viselkedtek volna. „Sok a differencia az autókon idén. Ott vannak az aero kitek, ott van egy hatalmas lyuk a padlólemezen, nagyon sok minden változott.”

Carpenter szerint jelenleg nem tudni, milyen probléma áll a háttérben, így még azt sem zárta ki, hogy csak a véletlenek morbid egybeesése áll a történtek mögött.

„Nagyon sok a kérdés és remélhetőleg még időben megtaláljuk ezekre a válaszokat.”

A helyzet komolyságát jelzi, hogy Newgarden balesetét követően, az edzés leintése után Derrick Walker nem válaszolt a sajtó által az okokat firtató kérdésekre, ahogyan a Chevrolet vezetőségét sem sikerült a média képviselőinek elérnie.

A május 24-én megrendezendő 99th Indianapolis 500 negyedik edzésnapjának legjobb körét a Team Penske-s Simon Pagenaud futotta 228.793 mph-s (368.2 kmh) tempóval.

A 22-es számú Dallara-Chevy-t vezető francia azonban saját elmondása szerint megbízik a versenygépében.

„Igen, ezek az autók biztonságosak” – mondta az Indianapolis Starnak Pagenaud. „Végső soron gyorsan megyünk, a kanyar bejáratánál 230 mph-val (370 kmh). Ha csattansz, akkor abból nagy csattanás lesz.”

A fentieken kívül még két komolyabb incidens történt az eddigi négy edzésnap során: kedden az Andretti Autosportos Simona de Silvestro Dallara-Hondája gyulladt ki menet közben üzemanyag-szivárgás miatt, szerdán pedig a mezőny másik hölgyversenyzője, a Dale Coyne Racinges Pippa Manna törte össze az autóját.