A Honda odacsap a stílusnak – Itt vannak az aero kitek!

A Chevrolet aerodinamikai elemeiben első látásra kissé csalódtam, a Honda produktumába viszont rögtön beleestem, mint vak ló a szakadékba egy álmos nyári éjszakán.
A japán gyártóval kapcsolatban az utóbbi hetek/hónapok során számos rémhír ütötte fel a fejét kezdve azzal, hogy nem várt problémák adódtak a tervezés során, de arról is suttogtak, hogy a gyártási folyamat sem az elképzeléseiknek megfelelő ütemben halad. A tisztán látást csak tovább nehezítette, hogy mindeközben a Honda, valamint az ahhoz kapcsolódó csapatok részéről néma csend honolt, olyannyira, hogy az államtitok ehhez képest laza kertvárosi pletykának felelt meg.
Március 9-én azonban minden kétely szertefoszlott, miután a Honda – majd’ egy héttel az eredetileg kiírt időpont előtt – egy puccos Los Angeles-i étteremben fellebbentette a fátylat vadonatúj road/street és rövid oválra szánt IndyCar aero csomagjáról.
A lepel alatt pedig valami olyasmi rejtőzött, ami már ránézésre is komoly pszichológiai hadviselésnek illik be a Chevrolet irányába.
A Honda Performance Developement (HPD), valamint a Forma-1-es Benetton és Virgin Racing egykori technikai igazgatója, az elismert aerodinamikai mérnök Nick Wirth nevével fémjelzett Wirth Resarch által tervezett elemek néhány részletében magán viselik a mai F1-es autók sajátosságait, azonban szerencsére még így is sikerült valami forradalmian újat alkotniuk. Olyannyira, hogy a HPD alelnöke, Steve Eriksen szerint egy teljesen új dimenzióba emelik az IndyCar versenyzést.
„Érdekes utazás volt számunkra, amíg idáig eljutottunk és igazán elégedettek vagyunk azzal az eredménnyel, amit sikerült elérnünk” – nyilatkozta a szakember. „A Verizon IndyCar Series a pályák igazán elképesztő variánsait tartalmazza és mindegyikre kellőképpen rá akarsz hangolódni, az aero kitek pedig mindezt lehetővé teszik. Az idő mondja meg, hogy melyek lesznek a legjobb elemek, de mi minden tőlünk telhetőt megtettünk, úgy értem tényleg mindent.”
Az IndyCar által három évvel ezelőtt bejelentett aero program célja a pályán nyújtott teljesítmény fokozása, a sebességnövekedés, valamint a biztonságtechnika és innováció szempontjából történő szintlépés volt. Az átlag rajongó számára viszont a legfontosabb részlet az autók küllemével kapcsolatos, amelyek – különösen most már, hogy látjuk mind a Chevy, mind pedig Honda elemeit – valóban könnyedén megkülönböztethetőek lesznek a pályákon. Az adott gyártóhoz tartozó gépek közötti differencia azonban még csak a jéghegy csúcsa, hiszen köszönhetően az IndyCar által meghatározott szabályoknak, a csapatok igencsak tág keretek között mozoghatnak az egyenként több, mint száz elemet tartalmazó csomag kihasználásának terén. Ebből adódóan az is több, mint elképzelhető, hogy egyazon gárdán belül is látható különbségek lesznek majd felfedezhetőek az autók között.
A Honda a több ezer, tervezőasztalnál, szimulátorban és gyártósor mellett eltöltött munkaóra mellett összesen hat napot töltött a pályán a prototípusok tesztelésével, amelyben az Andretti Autosport három versenyzője, Ryan Hunter-Reay, Marco Andretti és Carlos Munoz volt segítségükre.
Az oválpályás csomag – akárcsak a Chevrolet esetében – májusban kerül bemutatásra, a Honda azonban promóciós videójában (lásd. fentebb) már ebből is ízelítőt adott a kíváncsi közönség számára.
Az aero kitek ára 75.000 dollárban került megállapításra, míg a 2016-tól esedékes frissítések 15.000 dollárra rúgnak majd a csapatok számára.
Látjuk tehát miként fognak festeni az autók idén, a legégetőbb kérdés megválaszolása viszont, nevezetesen, hogy melyik gyártó muzsikál majd jobban élesben, egyelőre még várat magára. Szerencsére azonban hamarosan erről is pontosabb képet kaphatunk, méghozzá március 16-17-én, az IndyCar Barber Motorsports Parkban rendezendő nyílt, kollektív tesztjén, amelyet ráadásul a széria ígérete alapján live timing formátumban bárki nyomon követhet.
Csak bírjuk kivárni. Addig is jöjjön a galéria, benne a superspeedway kittel. Kattints rá, nem bánod meg.
képek: Honda/HPD

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough