Pagenaud: Egy új korszak kezdődik az IndyCarban
Három héttel ezelőtt már – igaz, csak képek formájában – a Chevrolet bemutatta a 2015-ös IndyCar szezonban bevetésre kerülő, vadonatúj aerodinamikai csomagját.
A széria február 17-én rendezett médianapján az amerikai gyártó a road/street és rövid oválra szánt elemeit leplezte le, míg a superspeedway-ekre tervezett kiteket májusban fogják bemutatni.
Bár az elemek a szurkolókból vegyes érzelmeket váltottak ki, azonban azok a versenyzők, akiknek már lehetőségük nyílt arra, hogy pályára vigyék a prototípust egyöntetűen csak pozitívan nyilatkoznak tapasztalataikról, külön kiemelve, hogy a segítségükkel számottevő teljesítménybeli javulásra lehet számítani.
„Az autók egészen másként fognak festeni a tavalyi évhez képest” – mondta a USA Today-nek a Chevy flottájához tartozó Team Penske versenyzője, Simon Pagenaud. „Több tapadást és több leszorítóerőt adnak, ami az egyenesekben jelentős gyorsulást eredményez. Külsőre sokkal kifinomultabbá válnak [az autók]. A legnagyobb előny, hogy a rajongók azonnal észre fogják venni a különbséget a két autó [Chevrolet és Honda] között. Többé már nem egy és ugyanazt fogjuk vezetni mindannyian.”
A 31 éves francia csapattársaival, Helio Castronevesszel, Juan Pablo Montoyával, valamint Will Powerrel a holtszezon során rendezett privát teszteken már több alkalommal is pályára vihették a Chevy aero kitjeivel felvértezett Dallarákat. A COTA-n és a Homestead-Miami Speedway-en lebonyolított tesztnapokat követően pedig a kvartett egyetértett abban, hogy a tapadás, valamint a leszorítóerő növekedése mellett az autó vezethetőségében is pozitív fordulat állt be.
„Vezetés közben, sokkal agresszívebb lehettem az autóval” – folytatta Pagenaud. „Több sebességet vihetsz a kanyarokba, igazán élvezetes vezetni. Ez az IndyCar új korszaka és nagyon izgatott vagyok miatta.”
A hírek szerint a Honda aero kitjeivel kapcsolatban sem kell már sokáig sötétben tapogatóznunk. Az előzetes tervek szerint a nagy leleplezésre csak március 15-én, az IndyCar Barber Motorsports Parkban megrendezendő kétnapos, kollektív tesztje előtti estén került volna sor, a USA Today legfrissebb jelentése szerint azonban a japánok már március 9-én ízelítőt adnak aerodinamikai csomagjukból egy elegáns étteremben, a kaliforniai Culver City-ben.
Az idő azonban még így is szoros, tekintve, hogy mindössze három hét van hátra a széria szezonnyitó, St. Petersburgi futamáig.
„Ez valóban egy hatalmas, fárasztó csata több tényező szempontjából is” – ismerte el a Honda Performace Developement alelnöke, Stephen Eriksen. „Az egyik ilyen, hogy tudod, milyen sok teljesítménybéli potenciál rejtőzik [az aero kitekben] és emiatt kétségbeesetten igyekszel azért, hogy megbizonyosodj arról, annyit ki tudsz használni ebből, amennyit csak lehetséges a rendelkezésre álló időn belül.”
Mostanra kiderült, hogy az elemek kiszállítása a csapatokhoz több időt vesz igénybe, mint azt előzőleg tervezték ,köszönhetően többek között azok összetett mivoltának, valamint az IndyCar minden egyes apró részletig kiterjedő, biztonságtechnikai kitételeinek.
„Versenyzői szemmel nézve ez nagyon érdekes, mérnöki szempontból azonban olyan, mint megmászni a Mount Everestet” – nyilatkozta az Andretti Autosport 2012-es bajnoka, egyben a 2014-es Indy 500 győztese, Ryan Hunter-Reay. „Van egy kitűzött céljuk, ami egyben egy mozgó célpont is …. Nagyon sok elemről van szó. Ez egy monumentális vállalkozás. Nagyon izgulok amiatt, hogy mit kapunk és mikor.”
Az Andretti Autosport egyelőre egyetlen komplett Honda aerodinamikai csomaggal rendelkezik az indianapolisi főhadiszállásán, de – akárcsak a több négy, Honda csapat – úgy számolnak, hogy a másfél hét múlva esedékes barberi teszten már több aero kit áll rendelkezésükre. A japánoknak korábban mind a tervezés, mind pedig a gyártási folyamat során nem várt nehézségekkel kellett szembenézniük, ami miatt némi lemaradásba kerültek a konkurenciával szemben. Szerencsére azonban úgy tűnik, sikerült minden problémát elhárítani és készen állnak az éles bevetésre.
Mindeközben a Chevrolet partnereihez már többségében megérkeztek az elemek és a gárdák nagy erőkkel dolgoznak, hogy azokat összeszereljék, beépítsék autóikba.
„Amikor ránéznek mindkét autóra [Chevy és Honda], látni fogják, hogy mi mennyire különbözünk az ellenféltől” – mondta a japánok részéről Eriksen. „A különbség egyik oka, hogy úgy terveztük a kiteket, hogy azok illeszkedjenek az erőforrásainkhoz. A motorunk karakterisztikája vezet a jobb aerodinamikához. Az elemek készítése során ezt a tényt használtuk ki.”
Hunter-Reay kollégái többségéhez hasonlóan lelkesen várja az aero kitek élesben történő debütálását és úgy nyilatkozott, hogy az általuk felturbózott Dallarák az eddigiektől teljes mértékben különböző autók lesznek, olyanok, amilyeneket a múltban még senki sem látott.
Kíváncsian várjuk a fejleményeket, miközben abban is reménykedünk, hogy az aero kitek érkezése nem megy majd az IndyCar versenyzést olyannyira izgalmassá tevő, kiélezett, szoros küzdelmek rovására.
Március 16-17-én, a barberi teszten mindenesetre már tisztábban látunk majd.
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough