A Chevrolet bemutatta a vadonatúj aerodinamikai csomagját
Elérkezett a pillanat, amelyre az IndyCar közössége évek óta, lélegzetvisszafojtva várt.
Közel négy év előkészület, majd feszített tempójú munkát követően a Chevrolet február 17-én, az IndyCar indianapolisi médianapján felfedte az idei szezonban debütáló, vadonatúj aerodinamikai elemeit.
Sajtótájékoztatója során az amerikai gyártó egyelőre a road/street pályákra tervezett aero kitjeit mutatta be képes illusztrációk formájában. Az elemektől a leszorítóerő növekedését, valamint a köridők számottevő javulását várják, az érdeklődés szempontjából legfontosabb változásnak azonban az autók közötti, szemmel látható különbségek megjelenése tekinthető.
Az IndyCart „egyenautós szériaként” tartják számon, mivel valamennyi csapat ugyanazt a Dallara karosszériát használja, az aero elemek érkezésének köszönhetően viszont ránézésre meg lehet majd különböztetni a Chevrolet, valamint a nagy leleplezésükkel még adós másik gyártó, a Honda autóit.
Utóbbi japán cég megerősítette, hogy az aero kitjeiket márciusnál hamarabb nem tárják a nyilvánosság elé, miután nem hivatalos forrásból származó információk szerint nem várt problémáik adódtak a munkafolyamat során. Az Indianapolis Star úgy tudja, a pontos dátumként március 15-ét tűzték ki, helyszínül pedig az IndyCar következő napon kezdődő nyílt tesztjének otthont adó Barber Motorsports Park múzeuma szolgálhat.
Mindezek ellenére megelőlegezhető, hogy a Honda csomagja is óriási mértékben fog különbözni az elmúlt években használt Dallara alapkonfigurációtól, különösen annak tükrében, hogy a Chevrolet több, mint száz extra elemmel rukkolt elő.
„Az új aero elemek lehetővé teszik a Chevrolet-s versenyzőknek, hogy nagyobb sebességet érjenek el a kanyarok be- és kijáratánál, miközben az egyenesekben is magasabb tempót diktálhatnak” – nyilatkozta a Chevy IndyCar programjáért felelős Chris Berube. „Tiszta lapról indultunk az aero kitekkel, hogy egy optimális és hatékony dizájnnal előnyt biztosítsunk a csapatainknak.”
A Chevrolet reményei szerint az új elemek nagyságrendileg 15%-kal jobb aerodinamikai teljesítményt biztosíthatnak a leszorítóerőt, a légellenállást és a motorerőt kombinálva.
A rövid oválokon a road-ra, valamint a superspeedway-ekre szánt aero kiteket vegyítik majd.
A csapatok a szabályok értelmében szabad kezet kapnak, hogy a teljes aerodinamikai csomagot megvásárolják-e, vagy annak csak egyes elemeit. Egy biztos, az IndyCar által hozott, meglehetősen tág keretek között mozgó reguláknak hála várhatóan adott gyártóhoz tartozó autók között is különbségeket lehet majd felfedezni; lásd. pl. a Chevy aero kitjeit használó Team Penske és Chip Ganassi Racing minden bizonnyal nem ugyanazt a konfigurációt fogja alkalmazni, ahogyan a Honda flottájához tartozó gárdáknak is más-más elképzeléseik vannak.
Az új aerodinamikai elemek bevezetésének javaslata már az IndyCar korábbi vezérigazgatója, Randy Bernard uralkodása idején, 2011-ben merült fel, megelőzve a következő szezonban debütált – és máig használatban lévő – DW12 karosszériát. Érdekesség, hogy pont a Honda késlekedik, hiszen pontosan ez a gyártó az, amely már több, mint húsz éve, folyamatosan jelen van az amerikai open-wheelben: 1994-től 2002-ig a CART, majd 2003-tól már az Indy Racing League-ben szerepeltek, utóbbiban – a Toyota és a Chevy [ideiglenes] távozását követően – 2006-2011 között kizárólagos motorszállítóként tevékenykedtek. Amerikai vetélytársaik csak 2012-ben tértek vissza az IndyCarba, és egyelőre ők állnak nyerésre – legalábbis ami az aero elemekkel való munkafolyamatot illeti. Persze ez még nem jelent semmit, nem tudni, mi a késlekedés valódi oka, a probléma természete, így az is könnyen előfordulhat, hogy végül a japánok nevetnek utoljára.
Az eredeti tervek szerint az IndyCar mezőnye a tervezett – végül politikai okok miatt elkaszált -, brazíliavárosi szezonnyitóját még a régi Dallara csomaggal teljesítette volna, és csak az első amerikai helyszínen, St. Petersburg utcáin debütáltak volna az új aero kitekkel felvértezett gépek. A meghiúsult dél-amerikai verseny okán több csapat is kérte a szériát, hogy a körülményeket tekintve engedélyezzék az új elemek tesztelésének hamarabbi kezdetét, az IndyCar versenyzését felelős igazgatója, Derrick Walker azonban ezt elutasította.
Az aerodinamikai elemek kiszállítását a csapatok felé a szabályok értelmében március elseje után kezdik meg. Az első nyilvános, kollektív tesztre pedig március 16-17-én, a Barber Motorsports Parkban kerül sor.
A superspeedwayekre tervezett csomagot mindkét gyártó májusban mutatja be.
képek: Chevrolet
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough