Brazíliaváros: Az IndyCar az adófizetők pénzének elpocsékolása


Először szólalt meg nyilvánosan a brazíliavárosi helyi vezetés, miután hivatalosan is bejelentésre került, hogy az IndyCar szezonnyitója elmarad.

Csütörtökön bombaként robbant a hír, hogy a brazíliavárosi kerületi fejlesztési ügynökség, a Terracap úgy döntött, mégsem kap zöld utat a Verizon IndyCar Series március 8-ára, az Autodromo Internacional Nelson Piquet-re kiírt versenyhétvégéje.

Az AP hírügynökség információ szerint a helyi kormányzat azután határozott a futam eltörlése mellett, hogy az államügyész figyelmeztetése alapján a Brasilia Indy 300 – amelynek főszponzorát, az Ipaitavát pontosan egy nappal korábban jelentették be – túl magas összeget emésztene fel.

A hivatalos szerv álláspontja alapján a rendezvény az adófizetők pénzének felesleges elpocsékolása lenne, mivel a verseny nem tartozik a közösség főbb érdeklődési körébe. Emellett a brazíliavárosi államügyészség arra is rámutatott, hogy jelentős problémák merültek fel a korábbi kormányzat és a verseny promóterei által aláírt szerződésekkel. A kontraktusokkal kapcsolatos hibák már tavaly novemberben, a helyi választások idején előtérbe kerültek, akkor fel is függesztették egy időre a pályán zajló munkálatokat.

A kormányzati ügynökség jelentése szerint a szerződés értelmében csak a versenypálya renoválása 100 millió dollárra rúgott.

Az érintett, brazíliavárosi szövetségi körzet súlyos gazdasági problémákkal küzd, olyannyira, hogy még a helyi közalkalmazottak bére is jó ideje késik.

Az államügyészség álláspontja szerint nem lenne etikus, ha ennyi pénzt beleölnének az IndyCar futam megrendezésébe, miközben például a tanárok és egészségügyi dolgozók jelentős része hónapok óta fizetés nélkül végzi a munkáját.

A krízist jól jelzi, hogy az újonnan megválasztott kormányzó lemondott a 2019-es, egyetemisták olimpiájának is nevezett Universiade rendezési jogáról. Korábban arról is szó volt, hogy a MotoGP versenyt rendez az Autodromo Internacional Nelson Piquet-n, azonban a nyilvánvaló problémák miatt végül nem került be a hivatalos naptárba.

Brazíliaváros a 2014-es labdararúgó világbajnokság egyik vendéglátója volt, az itt felépült Estadio Nacional pedig az egyik legdrágább stadion, azon létesítmények közül, amelyeket kifejezetten a tornára építettek, vagy újítottak fel.

ov3.jpeg

A szervezők szerint a pálya már „majdnem” készen állt…

 

Az IndyCar a futam törlését követően kiadott sajtóközleményében meglepetten konstatálta a történteket, mondván a verseny már előre sikeresnek tűnt, tekintve, hogy a jegyek kétharmadát eladták, emellett pedig a kiszolgáló és vendéglátó egységek is lefoglalásra kerültek. A kérdés az viszont, hogy ha a szériának tudomása volt a fennálló helyzetről – márpedig az volt – akkor miért nem tettek semmit annak elkerülése végett, például egy épkézláb vészforgatókönyv által. Az IndyCar orvosi igazgatója, dr. Michael Olinger tavaly ősszel több brazil pályát – beleértve a a goiâniai Autódromo Internacional Ayrton Sennát is – meglátogatott annak érdekében, hogy lássa, alkalmas-e valamelyik az AINP helyettesítésére. A történet azonban ezen a ponton meg is rekedt, és olybá’ tűnik, hogy a sokasodó figyelmeztető jelek ellenére is csak ölbe tett kézzel várakoztak.

„A [brazíliavárosi] kormányzatnak nagyobb problémái vannak jelenleg, mint az IndyCar” – mondta a széria anyacégének, a Hulman & Co.-nak igazgatója, Mark Miles a FOX Sportsnak. „A brazil kormány megnyirbálta a költségvetést, módosításokat eszközölt a megállapodásokon, aminek végül mi lettünk az egyik szenvedő alanya. A politikai és pénzügyi problémák kereszttüzében álltunk.”

A széria úgy nyilatkozott, hogy gazdasági értelemben be vannak biztosítva az ilyen helyzetekre, amit a brazíliavárosi kormányzat meg is erősített, arra azonban felhívták a figyelmet, hogy a szerződésszegésért kilátásba helyezett 27 millió dolláros büntetés csak az IndyCar, valamint a versenyt promótáló tévécsatorna, a Band TV között érvényes. Ők tehát semmiféle fizetési kötelezettséggel nem tartoznak a széria felé a szerződésben foglaltak teljesítésének elmulasztása miatt.

A Band TV csütörtöki közleményében elhamarkodottnak nevezte a politikai alapokon nyugvó döntést, ezzel párhuzamosan pedig arról is tájékoztatták a közvéleményt, hogy hamarosan megkezdik a már megvásárolt jegyek árának visszatérítését. A Brasilia Indy 300-ra szóló belépők 27 dollárnál kezdődtek.

A városvezetés szerint a döntés nem egyoldalú volt és több – mint kiderült, sikertelen – erőfeszítést is tettek annak érdekében, hogy a szerződések módosítása által a verseny lebonyolításra kerülhessen.

„Még nem tudunk eleget arról, hogy ki, mit és kivel tett, ahogyan azt sem, hogy miként alakulnak majd a dolgok egy kis idő elteltével” – válaszolta Miles arra a kérdésre, hogy a történtek ellenére tervezik-e, hogy a jövőben újra megpróbálkoznak Brazíliával. „Tudjuk, hogy sokan követik az IndyCart Brazíliában, de addig nem kezdek el azon gondolkodni, mi lesz ezután, amíg minden le nem tisztul.”

A brazíliai fiaskót követően sokan joggal kérdőjelezték meg, hogy vajon jó ötlet-e, ha az IndyCar, amelynek még az USA-n belül sincs stabil szurkolóbázisa, külföldi futamokban gondolkodik. Miles továbbra is tartja magát ahhoz, hogy ez a helyes út a széria számára.

„Nem szeretjük kiábrándítani a rajongókat és a stratégiánk részét képezi, hogy találjunk néhány nagyszerű, nemzetközi helyszínt, mielőtt a bajnokság az Egyesült Államokban megkezdődne. Továbbra is reális kilátások vannak arra, hogy nemzetközi versenyeket adjunk a naptárhoz és nem fogunk változtatni ezen stratégiánkon.”

Az IndyCar reményei szerint a megüresedett hétvégét ki tudják használni például egy nyílt teszt (ami az aero kitek szempontjából még pozitív is lehet), vagy akár egy bemutató verseny formájában, részletekről azonban még nem esett szó.

„Ha tudunk csinálni valamit, ami jól tükrözi a sportunkat és ezáltal ismét a nagyközönség előtt szerepelhetünk, azt mindenképpen meg kell vizsgálnunk” – mondta Miles. „Ugyanakkor nem akarunk olyan versenyt rendezni, amivel kapcsolatban úgy érezzük, hogy a rajongói élmény szempontjából nem lenne optimális, de ha rendelkezésünkre állna valamilyen lehetőség a nyilvánosság számára március 8-án, akkor ezt az opciót is  megfontolnánk.”

Az IndyCar a Bandnek köszönhetően térhetett vissza 2010-ben Brazíliába, azon belül is Sao Paulo utcáira. Financiális problémák miatt azonban négy, sikeresnek mondható hétvégét követően, a csatorna 2014-ben már nem tudta biztosítani a verseny megrendezését. Később azonban sikerült elérniük, hogy a korábbi vezetéssel megkötött szerződés alapján, 2015-ben ismét legyen a dél-amerikai országnak IndyCar futama, ami – mint látjuk – végül szintén meghiúsult.

A széria kontraktusa Brazíliavárossal 2019-ig szól.

 

  

Kapcsolódó: 

Hivatalos: Törölték az IndyCar szezonnyitóját

Brazília helyett a COTA-n landolhat az IndyCar mezőnye?

Goiania? Duplaforduló St. Pete-en? Eszeveszett fejetlenség és kapkodás

Nem pótolják az IndyCar elkaszált szezonnyitóját



Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy