Hivatalos: Törölték az IndyCar szezonnyitóját

Szerdán az IndyCar azzal sokkolta a rajongókat, hogy újra bizalmat szavaztak a világ talán legpocsékabb versenyigazgatójaként számon tartott Brian Barnhartnak. A negatív híreknek azonban ezzel még koránt sincs végük.
Az első pillanattól fogva számos kérdőjel övezte az IndyCar március 8-ai, szezonnyitó futamának szánt Brasilia Indy 300-at. A verseny helyszínéül szolgáló, brazíliavárosi Autodromo Internacional Nelson Piquet (AINP) teljes renoválásra szorult, annak érdekében, hogy alkalmassá váljon a mezőny fogadására. Noha a kezdetektől fogva sokan megkérdőjelezték, vajon ekkora horderejű munkálatokat képesek lesznek-e időre elvégezni, mind a helyiek, mind pedig az IndyCar arról biztosította a mélyen tisztelt publikumot, hogy a kellő időpontra tökéletes állapotban lesz a pálya. Még akkor is optimistán nyilatkozott minden érintett, amikor tavaly novemberben politikai okok miatt felfüggesztették a létesítmény felújítási munkálatait. Akarom mondani, majdnem minden érintett, ugyanis csak a brazil szervezők, promóterek szólaltak meg a médiában, maga az IndyCar azonban hallgatott, mint a sír.
A széria, valamint a kivitelezők még az elmúlt hét folyamán is lázasan posztolgatták a közösségi platformjaikon a létesítményben zajló munkálatokról készült képeket, amelyekről azonban a lelkes kísérőszövegek ellenére is ordított, hogy ez a pálya semmi esetre sem fog elkészülni márciusra. Legalábbis nem 2015. márciusára.
A nyilvánvaló helyzet ellenére megkezdték a jegyárusítást is, az eladások pedig várakozásokon felül teljesítettek. Most azonban főhet az illetékesek feje, hogy miként térítik vissza a belépők árát, miután kiderült, hogy a helyi politikai vezetés határozata alapján a verseny mégsem kerül megrendezésre.
„A Band a következő napokban nyújt tájékoztatást arról, hogy a megvásárolt jegyek hogyan kerülnek visszatérítésre” – áll a versenyt promótáló tévécsatorna, a Band TV sajtóközleményében. „A csatorna sajnálattal fogadja ezt az elhamarkodott döntést.”
Ilyen állapotban volt a pálya még két héttel ezelőtt is, de az illetékesek szerint minden a megfelelő ütemben haladt /kép: IndyCar Series Facebook page – január 14./
Az évadnyitó hétvége eltörlése éles tőrdöfést jelenthet az IndyCar már eddig is sokat kritizált versenynaptárába. A széria által tavalyelőtt felfogadott tanácsadó testület, a Boston Consulting Group eredeti ötlete szerint a korai, már nyár végén záródó szezonnal két legyet ütnének egy csapásra: egyrészt kitérnének az NFL elől, másrészt pedig teret adnak egy több nemzetközi helyszínt tartalmazó, úgynevezett téli minibajnokságnak. A teória már a kezdetektől megmosolyogtató volt, pláne, amikor az IndyCar olyan légvárakat kezdett építgetni, mint egy dubai-i utcai futam már idén februárban. Mondani sem kell, nem lett ebből semmi. Jelenleg ott tartunk, hogy a BCG áldásos tevékenysége révén a szériából egyre több szponzor igyekszik kihátrálni, a szezon pedig – már ha nem pótolják más helyszínnel az AINP-t, de ez a hátralévő idő rövidsége miatt szinte kizárt – röhejesen nyúlfarknyi lesz.
„Az INDYCAR, mint a Verizon IndyCar Series irányító testülete, a következő közleményt adja a Brasilia Indy 300 eltörlése kapcsán” – olvasható a széria által kiadott, rövidke sajtóanyagban. „A Band a mai napon bejelentette, hogy a Brazíliában március 8-ára kiírt verseny törlésre került. Nagy csalódásként ért bennünket és mihelyst lehetőségünk lesz arra, hogy beszéljünk valamennyi partnerünkkel és a brazil hatóságokkal, további nyilatkozatokat fogunk tenni.”
Néhány órával később újabb közleményt adott ki az IndyCar, amelyből kiderült, hogy a futam sorsát megpecsételő szövetségi kerületi fejlesztési ügynökség, a Terracap egyáltalán nem tájékoztatta döntéséről a széria illetékeseit.
„A Band által tett mai [január 29. – a szerk.] bejelentés a március 8-ai, brazíliavárosi IndyCar verseny eltörléséről egyaránt volt váratlan és kiábrándító. Az IndyCar számára minden jel arra mutatott, hogy a verseny máris sikeresnek tekinthető: az ülőhelyek kétharmada elkelt, tegnap [január 28. – a szerk.] megnevezésre került az esemény főszponzora (Itaipava), a hospitality-t lefoglalták, a pályán zajló munkálatok pedig folyamatban voltak és a tervek szerint a rendezvényre időben befejeződtek volna. Bár még nem kaptunk hivatalos megerősítést a brazíliai partnereink részéről a törléssel kapcsolatban, gazdasági értelemben az IndyCar védve van, ahogyan a teljes paddock is az ilyen intézkedésekkel szemben.”
Az IndyCar jelen esetben minden bizonnyal a térséget uraló korrupció áldozata lett, azt azonban nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a széria is valamilyen szinten felelős a történtekért. Tudták, hogy baj van, olyannyira, hogy már tavaly ősszel elkezdtek lehetséges B-terv után kutatni, aminek során a széria orvosi igazgatója, Dr. Michael Olinger személyesen ellátogatott többek között a goiâniai Autódromo Internacional Ayrton Sennára is, hogy megnézze, a pálya adott esetben helyettesíteni tudná-e az AINP-t. Végig ott volt a levágott lófej a küszöbön, kerülgették, nézegették, szagolgatták de végül mégsem tettek ellene semmit.
A széria 2015-ös naptára így minden valószínűleg március 29-én, St. Petersburgben veszi kezdetét és augusztus 30-án, Sonomában már véget is ér, a futamok száma pedig 17-ről 16-ra esik vissza.
Azt mondják a negatív hírek hármasával jönnek, kíváncsi vagyok, mi lesz a következő. Az aero kitek újbóli elhalasztása? Már ezen sem lepődnék meg.
Az IndyCarban utoljára 2012-ben töröltek versenyt, a mostani brazilhoz hasonlóan az első pillanattól fogva kétségesnek tartott kínai hétvége személyében.
Kapcsolódó:
Brazíliaváros: Az IndyCar az adófizetők pénzének elpocsékolása
Brazília helyett a COTA-n landolhat az IndyCar mezőnye?
Goiania? Duplaforduló St. Pete-en? Eszeveszett fejetlenség és kapkodás
Nem pótolják az IndyCar elkaszált szezonnyitóját

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough