Hírsaláta öntet nélkül
Január 18-án lejárt az aero kitek homologizációs határideje, az előttünk álló hétvégén pedig elrajtol a világ egyik legjobban várt hosszútávú versenye, a Daytona 24, a mezőnyben jó pár IndyCar pilótával.
Mindez azt jelentheti, hogy van esély arra, hogy az elkövetkező napokban felpezsdül az IndyCar eddigi poshadt állóvízre hajazó holtszezonja és kapunk pár szaftos hírt a 2015-ös szezonra nézve.
Míg azonban erre várunk, nézzük át, mi minden történt az elmúlt napokban a széria háza táján.
– Mindenekelőtt, a blog Facebook oldalán már megemlékeztünk a kerek évfordulóról, de a kivételes alkalom úgy kívánja, hogy itt is Nagyon Boldog Születésnapot kívánjunk a legendás, az egyszeri, a megismételhetetlen, az elpusztíthatatlan AJ Foyt-nak, aki január 16-án töltötte be a 80. életévét.
És ha már USAracing, akkor mi mással ünnepelhetnénk, mint statisztikákkal:
- – AJ Foyt azon három versenyző egyike, akiknek pályafutásuk során négyszer is sikerült megnyerniük az Indianapolis 500-at. Rajta kívül csak Rick Mears és Al Unser mondhatja el ezt magáról.
- – Foyt az egyetlen, aki húsz USAC versenyt is nyerni tudott egyetlen szezonban (1961-ben – 10 midget, 6 sprint car és 4 open-weel).
- – Összesen hét Indy bajnoki címet szerzett a USAC által szankcionált érában, ami abszolút rekord.
- – 1992- ben a 35. alkalommal sikerült kvalifikálnia magát az Indianapolis 500-ra. Mondani sem kell, ez szintén rekordszámba megy.
- – 1996-ban, Scott Sharp révén megszerzete első IRL bajnoki címét, mint csapattulajdonos.
- – Három évvel később, 1999-ben pedig Kenny Brack sikere által az Indianapolis 500-at is meg tudta nyerni, immár főnöki minőségben.
- – Akit pedig mindez még nem győzött meg Foyt nagyságáról, annak álljanak itt szárazon az amerikai klasszis legfontosabb győzelmei: Indy 500 (1961, 1964, 1967, 1977), Daytona 500 (1972), Le Mans-i 24 órás (1967), Daytona 24 (1983, 1985), sebringi 12 órás (1985). Egyéb kérdés?
– Miután Simona de Silvestro Forma-1-es álmait úgy eltiporták, mint buldózer egy magányos hóvirágot, a svájci rögvest ki is rúgta addigi menedzserét, Imran Safiullát. A fiatal versenyzőnő azóta sikeresen leszerződött a The Motorsport Agency-hez, amely ügynökséggel jelenleg azon dolgozik, hogy ha másra nem is, de legalább az Indianapolis 500-as indulásra összejöjjön számára egy szponzorcsomag.
Tizenegy hónappal ezelőtt Simona még a 2015-ös F1 rajtrácson látta magát a Sauber színeiben, most pedig örülhet, ha legalább beugróként autóba ülhet.
Tegye fel a kezét, aki ezt nem látta előre.
.
.
.
.
.
Gondoltam, hogy senki nem fog kalimpálni.
– Ahogyan az várható volt, az orosz-amerikai gazdasági viszály miatt Mikhail Aleshin nem tudja folytatni a tavaly megkezdett, ígéretes IndyCar pályafutását. A 27 éves versenyző azonban de Silvestróval ellentétben nem marad teljes szezonos ülés nélkül, miután az SMP Racing jóvoltából – amely program az IndyCar debütálását is lehetővé tette – idén már a World Endurance Championship LMP2 kategóriájában méretheti meg magát. Azonban a nehézségek ellenére sem Aleshin, sem pedig az SMP Racing nem tartja lezártnak az amerikai folytatást és bíznak abban, hogy ha a politikai helyzet stabilizálódik, akkor 2016-ban már ismét az IndyCar mezőnyének tagja lehet.
– Az Indianapolis Motor Speedway hivtalos blogján megjelent egy baromi jó összeállítás a pálya legőrültebb rajongóiról, akik még arra is képesek, hogy imádatukat tetoválás formájában örökítsék meg. Ide kattintva lehet böngészni a bőrbe varrt alkotások között.
– A jegyárusítás megkezdése óta eltelt öt napban már 10.000 belépőt adtak el a Brasilia Indy 300-ra. A szervezők az érdeklődés mértékét figyelembe véve több, mint 80.000 nézőt prognosztizálnak az IndyCar szezonnyitójára.
– A hírek szerint hamarosan bejelentik, hogy a Chili Bowlt megnyerő, 22 éves Rico Abreu is csatlakozik a Chip Ganassi Racing utánpótlás-programjához.
A fiatal tehetség a 2015-ös szezonban már a NASCAR regionális, K&N Pro Series keleti divíziójában fog szerepelni a HScott Motorsports színeiben, ami lényeges lépésnek számít a stock-car legmagasabb kategóriája felé vezető úton.
A 132 cm „magas” dirt versenyzőnek azonban nem kell addig várnia, hogy bemutatkozhasson aszalton, miután a NASCAR által szankcionált Peter Orr Memorial Super Late Model 100-on, Floridában. A fiatal tehetség a 2015-ös szezonban már a NASCAR regionális, K&N Pro Series keleti divíziójában fog szerepelni a HScott Motorsports színeiben.
– Annak ellenére, hogy a Kurt Busch körül jelenleg zajló eseményeket csak a Benny Hill Show aláfestő zenéjével lehetne illusztrálni, Michael Andretti továbbra is maximálisan az amerikai pilóta mögött áll és szívesen biztosítana számára autót a 2015-ös Indianapolis 500-on is.
„Nagyszerű munkát végzett az Indy 500-on tavaly„ – mondta a csapattulajdonos utalva arra, hogy az Andretti Autosport ötödik autóját vezető, 2004-es NASCAR Cup bajnok lett a verseny legjobb újonca. „Jelenleg arra fókuszálunk, hogy a negyedik, teljes szezonos autónk indulását tető alá hozzuk, de még mindig van lehetőség arra, hogy valami Indy-re is megvalósuljon. Szeretném ismét Kurt Busch-sal végigcsinálni, egy megtiszteltetés volt vele dolgozni.”
– A Chip Ganassi Racing jóvoltából átesett az IndyCar-tűzkeresztségen a lousianai NOLA Motorsports Park. A január 13-ai, egynapos teszten a gárda három bejelentett versenyzője – Scott Dixon, Tony Kanaan és Charlie Kimball – mellett ismét autóba ülhetett az a Sage Karam is, akinek hivatalos bejelentése, mint teljes szezonos pilóta sokak szerint már tényleg csak napok/hetek kérdése.
– Ha már Tony Kanaan neve szóba került: a brazil versenyző ismét apai örömök elé nézett, miután felesége, Lauren Bohlander nemrég életet adott közös gyermeküknek, aki a Deco nevet kapta… ja, és fiú.
– Még egy kis bulvár: Alex Tagliani is nemsokára megtapasztalhatja az apaság érzését, hiszen felesége, Bronte áprilisra várja első gyermeküket, aki a hírek szerint kislány lesz.
– Az Andretti Autosport felfedezettje, Zach Veach rövid interjút adott az open-wheels.com-nak, amelyben elmesélte, hogy mi volt a legőrültebb dolog, amit egy szurkoló megtett érte.
„A legklasszabb dolog, amit egy rajongó valaha tett, az a régi, ohiói gyerekorvosomhoz és egyben szurkolómhoz köthető. Ő, a fia, a fiának egy barátja és az én legjobb barátom egyszer csak megjelentek a traileremnél St. Pete-en, „Go Zach” feliratú pólóban és őrült, göndör vörös parókában. A doki azt mondta, hogy az a paróka fog nekem szerencsét hozni. Amikor elindultam az autóm felé a verseny előtt, hirtelen megláttam, hogy mind a négyen leveszik a pólójukat…. Ettől egy kicsit összezavarodtam, egészen addig, amíg észre nem vettem, hogy mire is ment ki a játék: mindannyian, többszörösen magukra festették az autóm számát, a 26-ost. Annyira jó érzés volt látni, hogy ezek a srácok mennyire szeretik a versenyzést és hogy ennyire támogatnak engem. Ez a momentum csak még különlegesebb lett, amikor egy órával később megnyertem a versenyt, ami az első Indy Lights győzelmem volt. Mondanom sem kell, hogy nagyon sok további futamomra eljöttek, ezzel együtt pedig a paróka is többször előkerült.”
– A Buenos Airesben enyhén szólva sem brillírozó Marco Andretti minden jel szerint a Formula E Miamiban és Long Beachen megrendezendő fordulóin is lehetőséget kap édesapjától [ha gonosz akarnék lenni, akkor azt mondanám, ki mástól?] az Andretti Autosport autójában.
Nem, valószínűleg Michael Andretti nem mazochista, az elsőszülött fiának adott lehetőség oka inkább abban keresendő, hogy Marcóra ráfér a gyakorlás az IndyCar szezonra nézve. Nagyon is.
– Könnyen lehet, hogy csak nekem új, de azért megosztom itt azt az infógrafikát, amit a minap, véletlenül találtam gyanútlan szörfözgetésem közepette. Bár az aero kitek érkezésével idejét múlttá válik, de azért mégis érdekes egy pillantást vetni arra, hogy az elmúlt években, nagyságrendileg mennyibe került egy IndyCar autó indítása az Indianapolis 500-on:
– Lezajlott az Indy Lights első, az IL-15-nel végrehajtott tesztje Palm Beach-en. Bár nem a minél jobb köridők elérése volt az elsődleges szempont a kétnapos esemény során, azt azonban mégis ki kell emelni, hogy már az első nap végén a jelen lévő nyolc autóból hétnek sikerült egymáshoz képest egy másodpercen belüli időt futnia.
„Az autó szupergyors, igazán élvezet vezetni” – nyilatkozta fülig érő szájjal a Juncos Racing ifjonca, Kyle Kaiser, aki a második nap, ezzel együtt pedig a teszt abszolút leggyorsabbja volt – „Eleinte csak arra mentem rá, hogy hozzászokjak az autóhoz és megtaláljam a határokat. Minél gyorsabban és gyorsabban mentem, annál inkább rájöttem arra, hogy miként tudnám a tempót csak tovább fokozni. Sokkal gyorsabb [mint az előző autója a szériának]. Jobbak a fékek, a leszorítóerő, a tapadás, egyszóval minden fejlődött.”
A 18 éves amerikaiénál azonban sokkal mérvadóbb lehet a Schmidt Peterson Motorsports-nál idén második szezonját megkezdő Jack Harvey véleményének. A fiatal brit az egyetlen olyan pilóta volt Palm Beach-en, aki versenyezett az Indy Lights előző generációs autójával, így komoly összehasonlítási alappal bír.
„Az első benyomásom az, hogy az autó nagyon jó. Az új gép minden tekintetben egy hatalmas előrelépés.”
A teszt végeredménye ide kattintva tekinthető meg.
képek: IMS official blog, IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough