Akár öt autót is bevethet az Andretti Autosport
Az IndyCar jelenlegi holtszezonja során számos, több-kevesebb alappal rendelkező pletyka látott már napvilágot az Andretti Autosport 2015-ös felállását illetően.
A korábbi (rém)hírek előszeretettel taglalták, hogy a 2014-es Indianapolis 500-on Ryan Hunter-Reay révén győzelmet arató csapat financiális problémák miatt az utóbbi években megszokott négy helyett csak három teljes szezonos autót indít az idei szezonban.
Michael Andretti már a nyár közepén engedélyezte James Hinchcliffe számára, hogy más csapatoknál is nézelődjön, mivel nem tudta garantálni, hogy fedezni tudja a negyedik versenygép indulását is a 2015-ös évben. Így landolt végül a kanadai a Schmidt Peterson Motorsports-nál, Andrettiék jövője pedig továbbra is nyitott maradt. Hunter-Reay, Carlos Munoz, na és persze Marco Andretti helye biztos volt a továbbiakban is, de fenn ált a veszély, hogy a csapat három autóssá redukálódik.
A negatív előjelű hírek után azonban végre megtörte a csendet maga Michael Andretti, aki a RACER-nek adott interjújában elmondta, hogy továbbra is MINIMUM négy autóban gondolkodnak. A hangsúly pedig a nagybetűs részen van.
„A realisztikus lehetőség a négy autó”– mondta a csapatvezető. „Nagyon izgatott vagyok néhány jelenleg zajló dolog miatt. Azt hiszem, van néhány jó opciónk, ami igazán nagy segítségére lehet a csapatnak. Öt autóra hajtunk, de néggyel is boldog lennék.”
Andrettiék ideje jelenleg komolyan be van táblázva. Nem elég, hogy folyamatosan tárgyalnak a potenciális szponzorokkal, akik segítségével kiterjeszthetik a flottájukat, de még a Honda részéről is ők a felelősek az aero kitekkel kapcsolatos tesztprogramért. Utóbbi esetében pedig a homologizációs határidő január 18-ai dátuma vészesen közeleg.
Michael Andretti saját elmondása szerint elégedett azzal, ahogyan jelenleg zajlanak a dolgok, azonban a legfontosabb kérdésnek természetesen az aero kitek számítanak. A szakember – látva a Honda által végzett munkát – magabiztosan várja a szezont, amely során reméli, hogy ha minden a csapata, valamint a japán gyártó várakozásai szerint alakul, akkor komoly tényezői lehetnek a bajnokságnak.
Az új elemek tesztelése a lehető legnagyobb titoktartás mellett zajlik mind a Chevrolet, mind pedig a Honda részéről, így az, hogy ki végzett jobb munkát, csak az aero kitekkel teljesített első, St. Petersburgi futam után fog kiderülni.
Ezt megelőzően két héttel, március 16-17-én azonban már kaphatunk némi képet az erőviszonyokról, miután ekkor rendezik az aero elemekkel zajló első, kollektív tesztet a Sebring International Raceway-en.
Michael Andretti hisz abban, hogy az aero kitek érkezése kedvezhet fiának, Marcónak a versenypályán, ahogyan a csapatnál nemrég végbement személyi változások is.
„Úgy gondolom, ez egy nagyszerű év lehet Marco számára. A csapaton belül is végrehajtottunk néhány változást, ami pozitív hatással bírhat. Tudom, hogy rengeteget dolgozik azon, hogy fejlessze magát és szerintem valódi tényezővé válhat. Attól függően, hogy mi fog történni az aero kitekkel, úgy vélem, akár a bajnoki címért is bejelentkezhet. Ha az aero kitek jók lesznek, akkor úgy vélem, Marco is jó lesz. A helyzet az vele, hogy a stílusához, ahhoz, ahogyan vezet minél több leszorítőerő társul, annál gyorsabb lesz. Valahogy úgy, mint amikor az [Acura LMP2] sportautónkat vezette. Remélem, hogy az aero kitek pozitív lépést jelentenek majd számára.”
Andretti kitért a csapat 2014-es újoncára, a kolumbiai Carlos Munozra is, aki első teljes évében a nyolcadik helyen zárta a bajnokságot pontosan Marco előtt.
„Amit igazán kedvelek Carlosban az az, ahogyan képes alkalmazkodni a dolgokhoz, tanul és keményen hajt a pályán. Látod, ahogyan minden versenyen fejlődik. Szerintem az a tapasztalat, amit tavaly szerzett nagy segítségére lesz idén és fog néhány, igazán jó eredményt elérni.”
És, hogy ki fogja vezetni az egyelőre még csak – legalábbis nyilvánosan – teoretikus síkon létező negyedik és ötödik Andretti Autosport autót? Nos, a legfrissebb pletykák alapján ez a lista felettébb érdekes.
Nem hivatalos információk szerint komoly esélyesnek számít a gárda szabad teljes szezonos, valamint részidős üléseire a veterán Justin Wilson, az Andrettiék szárnyai alatt nevelkedett Zach Veach, ahogyan a Franck Montagny drogbotrányát követően a csapat Formula E részlegénél vezető, időközben a Scuderia Ferrari szimulátoros tesztpilótájává avanzsált Jean-Éric Vergne is.
Utóbbi két versenyző kapcsán a neves szakértő, Robin Miller a RACER egy korábbi cikkében arról írt, hogy a jelenlegi tervek szerint Andrettiék ötödik autójára van a legnagyobb sanszuk, amelyet felváltva vezetnének: Veach oválokon, Vergne pedig road/streeten.
Veach 2010 óta áll az Andretti Autosport alkalmazásában, gyakorlatilag velük járta meg a sportág szamárlétráját: 2010-11-ben a USF2000, 2012-ben a Star Mazda (ma Pro Mazda), az utóbbi két évben pedig már az Indy Lights mezőnyében. A RACER értesülései szerint a húszéves amerikainak sikerült akkora financiális háttérre szert tennie, ami fedezné az oválfutamokon való indulást. Ami pedig Vergne-t illeti, a francia pilóta korábban elmondta, hogy a Ferrarinál való szerepe lehetővé teszi számára, hogy akár az Egyesült Államokban is versenyezhessen, ha lehetősége adódik.
A legérdekesebb pletyka azonban minden kétséget kizáróan a McLarennél versenypilótából tartalékká lefokozott Kevin Magnussennel függ össze. A 2015-ös Forma-1-es szezont a patinás gárda már Honda motorral kezdi meg, amely gyártó erőforrásait – és aero kitjeit – ugyebár az Andretti Autosport is használja. Ennek révén létrejöhet egy megállapodás a japánok részéről, miszerint a 22 éves dán versenyezhet az IndyCarban azokon hétvégéken, amelyek nem ütköznek a Forma-1 naptárával.
A RACER rávilágított arra, hogy ez az egyeszség csak a Honda nyomására léphet a realitás talajára, mivel még anno 1993-ban nem éppen békés körülmények között váltak el Michael Andretti és a McLaren útjai.
„Ez csak huszonvalahány éve volt, ugye?” – mondta Andretti a spekulációkra reagálva. „Nem kommentálok semmit ezek közül. Annyit mondok, hogy néhány nagyszerű dolog fog történni. Van néhány lehetséges nevünk, és akad pár olyan is, akik nincsenek a [fenti] listán.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough