Tino Belli: Az emberek látni fogják az autók közti különbségeket
Az idei évben két szezonnyitója is lesz az IndyCarnak: a hivatalos, brazíliai forduló március 8-án, majd három héttel később a St. Petersburgi verseny, ahol végre élesben is bemutatkoznak a régóta várt aero kitek.
A Chevrolet és a Honda nevével fémjelzett aero elemekkel végzett munka már-már a Forma-1 fejlesztésekkel kapcsolatos titkolózását idézi. Egyetlen, még tavaly októberben készült botrányos minőségű – később a Chevy által meg is cáfolt – kémfotót leszámítva semmi sem szivárgott ki a projektek kapcsán.
Annyit tudunk, hogy az új aero kiteket a két gyártó a homologizáció január 18-ai határidejét követően mutatja majd be, aminek alapján az IndyCar csapatai eldönthetik, a komplett csomagot megvásárolják-e, vagy csak annak egyes elemeit.
A számottevő, további fejlesztések csak 2016-tól engedélyezettek a gyártók számára, azonban a nem kimondottan tech-geekek kedvéért ismét kihangsúlyozzuk, hogy az új aero elemek révén jelentős sebességnövekedésre lehet számítani már idén is.
Az IndyCar aerodinamikai fejlesztésekért felelős igazgatója, Tino Belli a téma kapcsán rövid interjút adott a széria hivatalos honlapjának, amiből kiderül, hogy – akárcsak a Honda jósolta már tavaly augusztusban – látványos lesz a különbség az autók között az elmúlt évekhez képest.
„A 2014-es Dallara karosszéria és a 2015-ös aero kitek közötti különbségek, beleértve a Chevy és Honda aero kitjei közötti differenciákat, könnyen megfigyelhetőek lesznek egy érdeklődő rajongó számára” – mondta Belli, aki egyike azon keveseknek, akik már látták mindkét gyártó aero kitjeit a pályán. „Különösképpen azok fognak számos különbséget látni, akik érdeklődnek a technológia iránt. […] Nem spec carok lesznek, még a Chevrolet-n és a Hondán belül sem.”
A Chevy valószínűleg nem ugyanazt a konfigurációt fogja a alkalmazni a Penske és a Ganassi autóin, ahogyan igaz ez a Hondára is, mert mondjuk egy Andretti és egy Schmidt Peterson Motorsports gép esetében a csapatnak meg vannak a saját elképzeléseik.
Ahogyan az már az IndyCar technológiáért felelős alelnöke, Will Phillips is kihangsúlyozta, nem igazán lesz meghatározva, hogy az aero elemek közül mi számít illegálisnak; ha elfér a kijelölt helyen, illeszkedik a megadott paraméterekhez és biztonságtechnikai értelemben sem támaszt aggályokat, akkor szabályosnak lesz véve.
„A csapatoknak számos dologgal lehetőségük adódik eljátszadozni, ha úgy döntenek, hogy a saját maguk által támasztott követelmények és beállítások érdekében egy jó megoldással rukkolnak elő” – véli Belli, aki reméli, hogy a gyártók elfogadható számú elemet fognak jóváhagyni, amelyeket megvizsgálva a csapatok el tudják dönteni, hogy melyik jelentheti számukra a legjobb megoldás egy adott versenypályán.
„Jó példa erre egy road, amely az egyenesek hossza miatt alacsony légellenállású pályának számít” – magyarázta Belli. „El lehet képzelni, hogy a csapatok egy hibrid speedway és road megoldást választanak ide. Nem tehetik fel egy road-on a speedway-ekre szánt első szárnyat, de valószínűleg használhatják a speedwayeknél bevett oldalszekrény opciókat.”
Jelentős változás, hogy a csapatok számára engedélyezett lesz ezen elemek cseréje a kvalifikáció és a verseny között.
A homologizáció január 18-ai határidejét követően már minden be lesz fagyasztva.
Belli nyomatékosította, hogy az IndyCar nagyon komolyan fogja venni a szabályok betartását az aero kiteket illetően. Folyamatosan ellenőrizni fogják a szezon során az autókat a súlytól kezdve egészen az elemek alakjáig.
„A feladatunk, hogy meggyőződjünk arról, a homologizált elemet nem változtatta meg sem a gyártó, sem pedig a csapat. Azt akarjuk, hogy a karosszéria olyan formában versenyezzen, ahogyan a gyártók megtervezték és legyártották.”
A gyártók – szigggggorúan titkos – aero tesztjei október 6-án kezdődtek meg és egészen a homologizációs határidő lejártáig, január 18-áig zajlanak. Az első, aero kitekkel felvértezett autók részvételével zajló kollektív tesztre március 16-17-én, a Barber Motorsports Parkban kerül sor, élesben pedig az IndyCar első amerikai versenyén, St. Petersburgben mutatkoznak be. A speedway-ekre szánt csomag bebütálásának helyszínéül a 99th Indianapolis 500 szolgál majd.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough