Hírsaláta

Ismét jöjjön néhány IndyCar vonatkozású hír, csak, hogy ne maradjunk tudatlanok és pletykátlanok.
Az Indy Lights-ban 2015-ben bemutatkozó Carlin Motorsport pár nappal ezelőtt nevezte meg hivatalosan pilótáját, a 19 éves, dubai-i születésű, emírségi-brit kettős állampolgár Ed Jones személyében (ő az ott a fenti képen).
Az európai nevelőszériákból jól ismert gárda a jövőben a legmagasabb kategóriára is kiterjesztené működését, az alapító/tulajdonos Trevor Carlin pedig a RACER-nek adott interjújában azt is kifejtette, hogy nagyon szeretné, ha egy napon az ő autói is ott lehetnének az Indianapolis 500 mezőnyében.
Az üzletember az Indy 500-at a motorsport egyik koronaékszereként aposztrofálta a Le Mans-i 24 órás, valamint a Monacói Nagydíj mellett. Az utóbbi két versenyen való részvételre üzleti és gazdasági okok miatt nincs sok esély, Carlin szerint azonban, az Indy 500 esetében semmi sem szól a csapat sikeres bemutatkozása ellen.
A gárda első embere elárulta, hogy a ’80-as évek óta kiemelt figyelmet fordít a világ legnagyobb múltú versenyének és sokat jelentene számára, ha csapatvezetőként ő maga is a részesévé válhatna. Az ehhez vezető első állomás az Indy Lights alakulat felállítása, amelytől az üzletember azt várja, hogy általa csábítóbbá válik az amerikai open-wheel az európai pilóták számára. Carlin nem titkoltan saját nevelésű versenyzőkkel szeretné a leginkább elérni az Indy 500 nevű célt, emellett pedig reméli, hogy hamarosan nagyobb számban érkeznek majd Európából az USA-ba a fiatal tehetségek.
Ezen a ponton ismét adja magát az örök vita, hogy vajon jó dolog lenne-e, ha valóban megindulna egy komolyabb invázió az öreg kontinens felől. Pro és kontra érvek sokaságát fel lehetne hozni ezzel kapcsolatban, de ez most nem az a poszt. Annyit azonban mégis megjegyeznék, hogy – én, mint az Európa felől az IndyCar iránt érdeklődő versenyzők aranyfokozatú kritikusa – egy árva büdös szót nem szólnék abban az esetben, ha ezek a pilóták valóban karrierlehetőség miatt cuccolnának át az USA-ba. Ha viszont fél szemmel továbbra is az ájfonjukat szuggerálják, hogy vajon mikor hívja fel őket egy Forma-1-es csapat, akkor már korántsem annyira lelkesítő a téma.
– Sajtóértesülések szerint komoly bajba kerülhet Simona de Silvestro pályafutása.
Azt követően, hogy a 26 éves svájci Forma-1-es álmai idejekorán véget értek, szakított a menedzserével és újra elkezdett érdeklődni az IndyCar iránt, de egyáltalán nincs könnyű helyzetben. A legutóbbi információk szerint de Silvestro – állítólag egyelőre csak egy tesztre szóló – ajánlatot kapott a DTM-ből, de a képet némiképp árnyalja, hogy egy esetleges, ebbe a szériába történő átigazolás akár open-wheel karrierjének végét is jelenthetné. A versenyzőnő saját elmondása alapján „dolgozik valamin”, részleteket azonban nem árult el egyelőre. A RACER spekulációi szerint ha ez nem egy IndyCar, esetleg WEC szerződést takar, akkor akár az is előfordulhat, hogy az egy éve még önmagát a Sauber F1 Team pilótájaként vizionáló Simona nem csak, hogy munkanélküli lehet 2015-ben, de akár a pályafutása is rámehet.
– A Stewart-Haas Racing társtulajdonosa, Tony Stewart elárulta, egyáltalán nem bánná, ha versenyzője, Kurt Busch jövőre ismét megkísérelné a ‘duplázást’, azaz teljesíteni az ugyanazon a napon rendezendő Indianapolis 500-at, valamint a NASCAR Sprint Cup Coca-Cola 600-át.
Busch 2014-ben a negyedik olyan versenyző lett a motorsport történelem során, aki nekivágott az összesen 1100 mérföldes kalandnak. A NASCAR Cup 2004-es bajnoka a Charlotte Motor Speedway-en műszaki hiba csak 406 mérföldet tudott megtenni, néhány órával korábban viszont az Indianapolis 500-at – amely pályafutása első open-wheel futama is volt egyben – sikerrel vette, olyannyira, hogy végül a hatodikként intették le.
Produkciójával főnöke – egyben csapattársa -, Stewart is maximálisan meg volt elégedve:
„Száz százalékig támogatom, ha ismét meg akaja csinálni. Egy olyan versenyzőtől, aki még soha nem vezetett az IndyCarban, ráadásul egy olyan kemény mezőnyben, mint a mostani, ez a teljesítmény hihetetlen volt. Fenomenális munkát végzett.”
– Ha pedig már szóba került a NASCAR: a szervezet legmagasabb kategóriájának, a Cupnak névadó szponzora, a Sprint bejelentette, nem hosszabbítják meg a szériával 2016-ban lejáró szerződésüket. Ennek kapcsán néhányan máris megkongatták a vészharangot, arra hívva fel a figyelmet, hogy ez akár az IndyCar Verizonnal kötött főtámogatói megállapodását is veszélyeztetheti. Mint ismeretes, a telekommunikációs cég 2014-ben vált az IndyCar főszponzorává, a kontraktus értelmében pedig tíz évig vállalták, hogy kitartanak a széria mellett.
A Verizon 2010-ben fordított hátat a NASCAR-nak, miután megelégelték, hogy a szintén telekommunikációban utazó Sprint teljes mértékben ellehetetlenítette azokat a sportban szereplő szponzorokat, amelyek a piacon vetélytársuknak számítanak. Ennek itta meg a levét a Verizon is, amelynek hivatalos színeit bár viselhették a Team Penske autói, azonban a cég nevét, valamint logóját már nem tüntethették fel azokon. 2010-ben végül úgy döntöttek, elhagyják a NASCAR-t és teljes erővel Roger Penske IndyCar gárdáját támogatják majd, amellyel már 2009 óta szintén üzleti kapcsolatban álltak.
A Sprint 2016-os távozása azonban ismét megnyithatja a kapukat az „üldözött” riválisok számára, mint például a Verizon mellett az AT&T.
Egy biztos, a Verizon nagyon szerette volna komolyan megvetni a lábát a NASCAR-ban, ezt azonban néhány éve a Sprint csúnyán keresztül húzta, ami végül teljes mértékben az IndyCar felé terelte őket. Most viszont újra megnyílhat a terep, az IndyCarral tíz évre megkötött kontraktus pedig sajnálatos módon még nem garantál semmit.
képek: Carlin, Sauber F1 Team

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough