Bulvár, nézettség, Brazília
Rövidebb-hosszabb hírek, szösszenetek a közelgő hétvége örömére.
– A korábbi rémhírekkel ellentétben úgy tűnik, még sincs nagy veszélyben az IndyCar 2015-ös, brazíliai visszatérése. Néhány héttel ezelőtt még arról írt a helyi sajtó, hogy politikai okok miatt leállították a március 8-ai szezonnyitó otthonául szánt, brazíliavárosi Autodromo Internacional Nelson Piquet felújítási munkálatait, ami komoly veszélybe sodorta a verseny megrendezését. A legfrissebb információk szerint azonban a pálya, valamint a város illetékesei egyaránt biztosítottak mindenkit, hogy a költségvetés rendelkezésre áll és a korrupciós botrány nem érinti a projektet. Mindezt alátámasztja, hogy a munkagépek néhány napja ismét megjelentek a pályán és nagy erőkkel megkezdték az újraaszfaltozás műveletét, valamint a bukóterek korszerűsítését. A létesítmény ráncfelvarrásának befejezése – ahogyan az előzetesen is bejelentésre került – 2016-ra várható, ez azonban az IndyCar futamát nem befolyásolja.
A Brasilia Indy 300-ra hozzávetőlegesen 80.000 kilátogató nézőt várnak szervezők.
– Újra feltűnt a színen a Cutters Race Team. A 2014-es Indianapolis 500-ra tervezett – végül nem megvalósult -, rajongók által szponzorált autó ötletével nagy nyilvánosságot kapott csapat most a Bryan Herta Autosport mögé állt.
A Cutters a BHA színeiben a jövő évi Indy 500-on visszatérő Jay Howard által vezetett 97-es számú Dallara-Hondának segédkezik abban, hogy – főként a szurkolók pénztárcája révén – további anyagi támogatáshoz jusson.
– November utolsó hétvégéjén ismét megrendezésre került a Juan Pablo Montoya és felesége, Connie nevéhez fűződő jótékonysági gokartverseny Bogotában. A Carrera de las Estrellason (Sztárok versenye) olyan nevek tették tiszteletüket, mint Marco Andretti, Simon Pagenaud, Helio Castroneves, Carlos Munoz, Carlos Huertas, Sebastian Saavedra, Gabby Chaves, Memo Rojas, valamint a motorversenyző Yonny Hernandez.
Az első versenyt Munoz nyerte Andretti és Montoya előtt, míg a második futamon a 2014-es Indy Lights bajnok Gabby Chaves bizonyult a legjobbnak, de a dobogóra felállhatott még Munoz és Huertas is. A Team Penske legfrissebb szerzeménye, Pagenaud mindkét fordulót a negyedikként zárta.
Az esemény teljes bevétele a Montoya házaspár által létrehozott, a fiatalkorú bűnözés visszaszorítását a sport segítségével szorgalmazó „Formula Smiles” alapítvány számlájára került.
– Az Andretti Autosport most már egészen biztosan ott lesz jövőre az Indy Lights-ban, miután hivatalosan is bejelentették, hogy a csapat IL-15-ét Shelby Blackstock vezeti majd a 2015-ös szezonban. A 24 éves amerikai – aki nem mellesleg a country zene élő legendájának, a Grammy-díjas Reba McEntire-nek a fia – ezzel a negyedik évét kezdi meg Andrettiék szolgálatában (2012-USF2000, 2013-14 Pro Mazda).
-Újabb emberke az IndyCarral szemező, európai szakosztály névsorában: a GP2 idei összetettbeli 28. helyezettje, Daniel de Jong állítólag, ha minden összejön számára, idén decemberben tesztelni fog egy DW12-et. A csapat kilétéről nincs hír. A holland versenyző egyébként a hírek szerint egyelőre -még- nem igazolna át az USA-ba, pusztán a kíváncsiság hajtja. A célja továbbra is a GP2-es folytatás.
– A családon belüli erőszakkal vádolt Kurt Busch-nak az előzetesen kitűzött időpont szerint december 2-án kellett volna megjelennie az első hatósági meghallgatáson, ügyvédje kérésére azonban a dátum december 16-ára módosult. A halasztásra az amerikai versenyző elfoglaltságai miatt került sor, miután a kérdéses időpontban a 2004-es NASCAR Cup bajnok már a december 5-6-án megrendezésre kerülő NASA 25 Hours of Thunderhill nevű versenyen való részvételére készül.
– A 2014-es Indianapolis 500 győztesének, Ryan Hunter-Reay-nek arcképe végre felkerült a Borg-Warner Trófeára.
– A 2015-ös szezonban is visszatérő push to pass használata az alábbiak szerint került megállapításra:
A plusz motorerőt adó, ezáltal az előzést elősegítő rendszert minden épített/utcai versenyen tíz alkalommal vehetik igénybe az autók. Alkalmanként húsz másodpercig lesz használható a NOLA Motorsports Parkban, a Barber Motorsport Parkban, az Indianapolis Motor Speedway road vonalvezetésén, Mid-Ohión, valamint Toronto és Long Beach utcáin.
Tizenöt másodpercig áll rendelkezésre továbbá Brazíliában, Sonomán, St. Petersburgben, továbbá a detroiti duplaforduló mindkét futamán.
– Ha valaki nem hallott még az amerikai autósport közelgő, királyi esküvőjéről, annak csak az az egy oka lehet, hogy az illető az utóbbi napokat a Marson töltötte. Az összes létező, tengerentúli motorsport oldal ugyanis kiemelten foglalkozott az örömteli hírrel, miszerint a háromszoros CART bajnok, egyben az 1986-os Indianapolis 500 győztesének, Bobby Rahalnak fia, Graham Rahal eljegyezte a tizenhatszoros NHRA bajnok John Force lányát, Courtney Force-t. Amellett, hogy a párocska tagjai legendás vezetéknévvel bírnak, mindketten aktív versenyzőként tulajdon édesapjuk csapatában teljesítenek szolgálatot. Pályafutásuk szempontjából azonban egyelőre Courtney áll jobban; a 26 éves Funny Car pilóta idén négy futamot nyert, emellett pedig május 25-én, Kansasben ő szerezte meg az NHRA történetének századik, hölgyversenyzőhöz fűződő győzelmet, miután a döntőben legyőzte a kétszeres bajnok Cruz Pedregont. Ironikus módon Graham – aki eddigi első és egyetlen IndyCar győzelmét még 2008-ban aratta – az ugyanezen a napon lebonyolított Indianapolis 500 első kiesője lett, ezzel pedig a futamot az utolsó, 33. helyen zárta.
A drag versenyzés történetének első női győztese Shirley Muldowney volt, még 1976-ban. A ‘Cha Cha’ becenevű, mára már élő legendának számító egykori klasszis 1965-ben a szakág történetében első nőként kapta meg a versenyzői liszenszt, végül pedig összesen három bajnoki címet szerzett a legmagasabb osztályban, a Top Fuel-ban. Ez a bravúr abból a szempontból is említésre méltó, hogy Muldowney előtt nem, hogy triplázni, de még duplázni sem tudott senki ebben a kategóriában.
– Az IndyCar rózsaszín ködben úszó, született optimistái néhány hónappal ezelőtt ujjongva fogadták a tényt, miszerint a széria jelentős nézettségbeli növekedést ért el a 2014-es szezonban. Mindez azonban csak addig adhatott okot az örömre, amíg az arányok százalékos formában kerültek felvázolásra, hiszen amint a konkrét számok előtérbe kerültek, rögtön látható volt, hogy az IndyCar televíziós mutatói még így sem ütik meg azt a szintet, amire büszke lehetne.
Miután a NASCAR és a Forma-1 szezonja is véget ért (arra már nem is emlékszünk, hogy volt idén IndyCar is), a Sporting News a minap egy összehasonlító elemzést tett közzé arról, hogy miként teljesített az amerikai televíziókban a három topkategória.
Az F1 30%-kal több embert ültetett a képernyők elé az NBC csatornáin, mint a 2013-as évben, átlagosan pedig 477.000-en választották zömében vasárnap reggeli programjukként a széria futamait.
A bennünket az IndyCarral való összevetés szempontjából igazán érdeklő adat azonban az NBCSN-es nézettség. A kábeladón az F1 86%-os növekedést ért el az előző szezonhoz viszonyítva, ami átlagolva 385.000 nézőt jelentett versenyenként. Ezzel szemben az IndyCar csak 34%-kal tudta feljebb tornászni nézőszámát, ez pedig elég volt ahhoz, hogy – ha csak egy orrhosszal is, de – a száguldó cirkusz megverje az IndyCart a nézettségért folyó harcban, miután az amerikai open-wheelt átlag 378.000 ember követte figyelemmel.
Az NBCSN összesen huszonnégy F1 és IndyCar versenyt közvetített, ezek közül tizennégynek sikerült legalább 50%-kal növelni az előző évi nézettségén, míg hat forduló minimum megduplázta a 2013-as adatokat. A legjobban a bahreini F1-es futam teljesített, amely 197%-os javulást produkált.
Az országos ABC-n sugárzott IndyCar fordulók 14%-os növekedést értek el, azonban ha ebből kivonjuk az Indianapolis 500-at, akkor ez a szám máris 3%-ra esik vissza.
A 2014-es szezon legnézettebb open-wheel eseménye az Indianapolis 500-at (6.2 millió néző) leszámítva, ezen verseny május 18-ai kvalifikációja volt, ami 1.5 millió embert vonzott a képernyők elé. Csak az érdekesség kedvéért ki kell emelni, hogy a NASCAR Sprint Cup legalacsonyabb nézettséget elért versenye is ennek több, mint a dupláját, 3.6 millió nézőt tudhatott magáénak.
Ez utóbbiban azonban semmi meglepetés nincs, hiszen a NASCAR-ral nem csak, hogy egy súlycsoportban, de még azonos dimenzióban sincs az F1 és az IndyCar az USA-ban.
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough