Ennyi volt Mikhail Aleshin IndyCar pályafutása?
Az SMP Racing korábbi állításaival ellentétben nagyon úgy fest, hogy a politika mégis csak áthidalhatatlan akadályt képez az orosz versenyző IndyCar-karrierjének folytatását illetően.
Az SMP Bank által életre hívott SMP Racing közel ötven, különböző szériákban szereplő orosz versenyzőt támogat jelenleg, beleértve Mikhail Aleshint is, aki az ő segítségük révén mutatkozhatott be 2014-ben az IndyCarban, a Schmidt Peterson Motorsports autójával.
A 27 éves, egykori WSR bajnok debütáló szezonjában rögtön dobogóra állhatott, miután a houstoni duplaforduló vasárnapi futamán a második helyen ért célba csapattársa, a jövőre már a Team Penske színeiben versenyző Simon Pagenaud mögött. Aleshin gyorsan népszerűvé vált a rajongók körében, köszönhetően agresszív vezetési stílusának, amelyet annak ellenére sem adott fel, hogy az amerikai autósport teljes közege – beleértve az összes pályát, külön kiemelve az oválokat – teljes mértékben ismeretlen volt eddig számára. Bár a szezon során olykor elég hajmeresztő incidenseknek is aktív közreműködőjévé vált, azt senki sem vitatta egy percig sem, hogy rendkívül fejlődőképes, ami a jövőben akár kiugró eredményekhez is vezethetett volna. Aleshin a szezonzáró versenyt sérülések miatt kénytelen volt kihagyni, de még így is a bajnokság tizenhatodik helyén zárt, olyan, az amerikai open-wheelben tapasztalt pilótákat megelőzve, mint Takuma Sato, vagy éppen Graham Rahal.
Az orosszal a csapata is maximálisan meg volt elégedve, amit jól példáz, hogy Sam Schmidt már a szezonzáró futam hétvégéjén szerződést akart vele hosszabbítani, a papírok aláírására azonban az utolsó edzésen történt balesete miatt nem került sor. A dolgok jelenlegi állása szerint azonban az sem garantálna már semmit, ha véglegesítették volna a kontraktust.
Az Indianapolis Star információ szerint ugyanis hiába szerette volna a Schmidt Peterson Motorsports 2015-ben is a soraiban tudni az oroszt, a politikai helyzet mindent felülírt.
Továbbra is életben vannak, mi több, fokozódnak az Egyesült Államok által Oroszországgal szemben hozott kereskedelmi és gazdasági szankciók, amelyek a legtöbb esetben ellehetetlenítik a pénzügyi tranzakciókat a két ország között.
Az amerikai kormány tiltólistáján – megannyi, Vladimir Putinnal kapcsolatba hozható céggel és magánszeméllyel együtt – az SMP Bank is megtalálható. Bár az SMP Racing többször is nyomatékosította, hogy az ő projektjeiket nem befolyásolják a politikai harcok, a legfrissebb hírek egyáltalán nem erre engednek következtetni
Schmidt az Indianapolis Star kérdésére elmondta, a kialakult helyzet miatt akadályoztatva van a financiális transzfer Aleshin támogatóinak részéről és nem úgy tűnik, hogy egyhamar ez változni fog.
„Öröm volt vele dolgozni a pályán és azon kívül is” – mondta Aleshinről Schmidt. „De csúnya dolgok folynak ott [Oroszországban].”
Schmidték mindenesetre nagy erővel keresik friss szerzeményük, James Hinchcliffe jövőbeli csapattársát. Az utóbbi hónapokban, a homestead-i road-on már tesztelte a gárda Dallara-Hondáját a 2014-es Indy Lights bajnok Gabby Chaves, az open-wheel világába visszatérni vágyó Rocky Moran Jr., a Marussia F1 Team egykori tartalékpilótája, Rodolfo Gonzalez, míg december 16-án a 2012-es GP2 bajnok Davide Valsecchi gördülhet pályára az SPM autójával, Sebringen.
A csapattulajdonos azonban leszögezte, csak olyan pilóta jöhet szóba Hinchcliffe csapattársaként, aki biztosítani tudja a szükséges financiális fedezetet.
„Nem vagyunk képesek arra, hogy magunk finanszírozzuk [a második autó indulását]. A versenyzőnek rendelkeznie kell teljes, vagy legalább részleges anyagi hátterel.”
Az Indianapolis Star szerette volna megkérdezni az ügyben magát Aleshint is, akit azonban egyelőre nem sikerült elérni.
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough