Veszélybe kerülhet az IndyCar brazíliai visszatérése

Veszélybe kerülhet az IndyCar brazíliai visszatérése

Bár az IndyCar első számú tanácsadó testületének, a tavaly felbérelt Boston Consulting Group-nak (BCG) ötlete a téli minibajnokságról egyelőre nem valósult meg – jelen állás szerint nem is fog egyhamar – a széria mégis elégedett volt amiatt, hogy Kanada mellett plusz egy, külföldi pálya is belép a 2015-ös versenynaptárba.

 

A jövő évi szezon első futamának helyszínéül ugyanis a brazíliavárosi Autodromo Nelson Piquet (a továbbiakban csak ANP) névre hallgató road-ot nevezték meg, ami egyben azt is jelentette, hogy egy év hiátus után Brazília ismét visszatér az IndyCar vérkeringésébe. A vezetőség roppant optimista volt még annak ellenére is, hogy az ominózus létesítmény a legnagyobb jóindulattal sem volt nevezhető versenyrendezésre alkalmasnak. A kiszolgálóépületektől kezdve a biztonsági alapkövetelményeken keresztül egészen a pálya minőségéig szinte minden renoválásra szorult, nem is kicsire.

Az IndyCarnál azonban eltántoríthatatlanul hittek abban, hogy az ANP készen lesz a futam kitűzött, március 8-ai időpontjára, noha az elejétől kezdve közismert volt, hogy a munkálatok teljes befejezése 2016 végénél hamarabb nem várható. Persze ezt még ki lehet magyarázni, mondván a versenyhétvége lebonyolításához nem szükséges a létesítmény teljes egésze, ezért egyáltalán nem tragédia, ha mondjuk néhány melléképület romos marad március elejére. A Hulman & Co. vezérigazgatója, Mark Miles még október elején is úgy nyilatkozott, hogy nem aggódnak a felújításra rendelkezésre álló, rendkívül kevés rendelkezésre álló idő miatt és biztosak abban, hogy márciusban minden az elképzeléseiknek megfelelően alakul.

Mostanra azonban világossá vált, hogy a történet korántsem ilyen egyszerű. Az ANP-n zajló munkálatokat ugyanis helyi források szerint felfüggesztették, mivel jogi értelemben vett problémák merültek fel a kivitelezés során. Brazil lapértesülések szerint több szabálytalanságot is felfedeztek a projekt kapcsán kiírt ajánlattételek, valamint a már megkötött szerződések terén, amelyek formai értelemben sem feleltek meg a törvényi előírásoknak, magyarán illegálisak.

A gond ott kezdődik, hogy ahhoz, hogy egy új ajánlattételi procedúrát írjanak ki, a futam időpontjáig hátralévő mintegy négy hónap rendkívül kevésnek bizonyul, a munkálatok befejezéséről nem beszélve.

Az 1973-ban megnyílt pálya történetében most először kerül sor igazán jelentős felújítási munkálatokra, amelynek összköltsége nagyjából 300 millió amerikai dollárra rúg. Egyes, fenntartással kezelendő pletykák szerint nem csak a szerződésekkel van probléma, hanem azzal is, hogy a büdzséből nem kevés pénz hiányzik, amelyet viszont számlákkal nem tudnak igazolni.

És, hogy készített-e vészforgatókönyvet a széria arra a – mindvégig a levegőben lógó – esetre, ha az ANP nem tudná időre vállalni a mezőny fogadását? Erről egyelőre nem szól a fáma, de őszintén szólva nagy meglepetés lenne, ha erre a kérdésre ‘igen’ volna a válasz.

Utoljára 2012-ben kellett futamot törölni az IndyCarban, amikor is az elejétől fogva ezer sebből vérző kínai hétvége került ki az utolsó pillanatban a naptárból. A Qingdaóba tervezett kiruccanást ekkor sem pótolták más helyszínnel.