Kipróbálná magát az IndyCarban Nelson Piquet Jr.
Arról regélnek a brazil médiában, hogy nem más készül az IndyCar meghódítására, mint a kétezres évek egyik legnagyobb sportbotrányának főszereplője, Nelson Piquet Jr.
Oké, a meghódítás szócska egy kicsit erős, lévén, a 29 éves pilóta egyelőre csak limitált szezonban – legfőképpen a széria naptárába jövőre újra helyet kapó brazil hétvégében, valamint az Indianapolis 500-ban – gondolkodik az amerikai open-wheelt illetően, de a tervei jelenlegi fázisában még bármi kisülhet belőle. A hírek szerint folyamatosan tárgyal meg nem nevezett csapatokkal, de konkrétumokról egyelőre nem esett szó.
Brazil spekulációk szerint Piquet számára kulcsfontosságú lehet a Honda jelenléte, amely gyártóval az édesapja, Nelson Piquet Sr. 1987-ben Forma 1-es világbajnoki címet nyert. A japánok máig jó viszonyt ápolnak a családdal, azon tény alapján pedig, hogy az IndyCar jövőre visszatér Brazíliába, méghozzá a fővárosi Autódromo Internacional Nelson Piquet nevet viselő pályára, a kapcsolat minden szempontból gyümölcsöző lehet.
A Honda motoros csapatokat figyelembe véve több lehetséges alternatíva is nyílhat Piquet számára: a Schmidt Peterson Motorsportsnál jelenleg minden kérdés nyitott, tekintve, hogy Simon Pagenaud szinte biztosan távozik a gárdától, az orosz Mikhail Aleshin feje felett pedig Démoklész-kardjaként lóg a nemzetközi politikai helyzet. A gárda azonban nagy valószínűség szerint két teljes szezonos pilótát akar 2015-ben is a soraikban tudni, de megfelelő hátszéllel egy harmadik autó indítása sem lehet kizárt. Ezt a gondolatmenetet követve viszont jó alternatíva lehet az Andretti Autosport is, akik kellő szponzoráció mellett simán össze tudnak hozni rekordidő alatt egy részidős nevezést. Említhetnénk továbbá minden fizetős pilóta kedvenc landolási helyét, a Dale Coyne Racinget is, ahol nem egyszer előfordult, hogy alig pár órával a versenyhétvége első edzése előtt jelentették csak be pilótájuk személyét.
A Rahal Letterman Lanigan Racing szintén Honda erőforrással versenyez, ráadásul idén is indítottak részidőben második autót, az ő lapjaikat viszont jelentősen megkavarta főszponzoruk, a Nemzeti Gárda távozása, aminek szele már szervezeti szinten is érződik, miután három, a közelmúltban szerződtetett mérnöküktől is búcsút vettek. Még az is előfordulhat, hogy kényszerűségből egyesülnek a Bryan Herta Autosporttal /vagy akár az AJ Foyt Racinggel, bár ez jelenleg nem tűnik valószínűnek/, lásd. az ugyancsak így létrejött, végül a Chevrolet flottát gazdagító CFH Racing. Persze ez csak spekuláció, mindenesetre a Hondánál már utaltak arra, hogy jobban preferálnák, ha nagyobb számú, egyautós csapat helyett kevesebb, de több autót felvonultató gárda között kellene megosztani a figyelmüket.
Előfordulhat azonban még az is, hogy Piquet végül egy Chevy-ben köt ki – már ha természetesen kiköt valahol egyáltalán. Jó példa erre az idei Indy 500-on Kurt Busch, aki a NASCAR-ban Chevrolet-val megy, amiből kiindulva mindenki azt várta, hogy ezen gyártót képviselő csapattal vág neki a május hónapnak, végül mégis a Honda motoros Andretti Autosportnál landolt. Minden nyitott.
Piquet Jr. az emlékezetes, 2008-as szingapúri Forma 1-es nagydíjon történtek egy évvel későbbi kiteregetése okán került a közutálat kereszttüzébe, noha azon lehetne vitatkozni, hogy mennyire volt jogos annak a nyilvános keresztre feszítésnek a mértéke, amely elé akkoriban állította – és állítja ma is – a nemzetközi sajtó, valamint a vehemens autósport-rajongók tömege. Ettől azonban most eltekintünk, mivel ez a poszt nem a megfelelő platform arra, hogy egy, a blog profiljához nem szorosan kapcsolódó széria eseményeiről értekezzünk morális, etikai és jogi szempontokból, pláne nem öt év távlatából.
Piquet saját bevallása szerint, miután 2009. közepén távozni kényszerült a Renault csapattól, ezzel együtt pedig a Forma 1-ből, szándékosan nem érdeklődött az IndyCar iránt. A történteket követően egy időre hátat szeretett volna fordítani az open-wheel autózásnak és ehelyett olyan szakágakban akarta megméretni magát, amelyek addig nem számítottak kimondottan népszerű karrier-alternatívának a brazil versenyzők számára. Itt jött a képbe a NASCAR, amelynek nemzeti harmadosztályában, a Trucks-ban 2010-ben ejtette meg bemutatkozását, majd az elkövetkezendő két évben már teljes szezonos pilótájává vált a sorozatnak. Ötvennégy futamból négyszer indulhatott a pole-ból, huszonnyolcszor végzett a legjobb tízben, a Michigan International Speedway-en, majd a Las Vegas Motor Speedway-en pedig 2012-ben nyerni is tudott. Ugyanebben az évben a másodosztályt képező Nationwide Series-ben Road Americán is győzelemig jutott, beugró versenyzőként.
2013-ban teljes szezonos tagja lett ezen kategória mezőnyének, legjobb eredménye pedig egy nyolcadik hely volt a Kentucky Speedway-en, míg összetettben a tizenkettedikként zárt. A legnagyobb figyelmet azonban nem a pályán nyújtott teljesítménye okán kapta. A Dover International Speedway-en rendezett forduló után Piquet Instagram profilján fakadt ki ellenfelére, a manapság szintén az IndyCarral kacérkodó, a múlt héten már Indy Lights gépet is tesztelő Parker Kligermanra, és nemes egyszerűséggel „lebuzizta” az amerikait. A szóhasználata kicsapta a biztosítékot a NASCAR-nál, amely szervezet nyilvános bocsánatkérésre kötelezte a brazilt, majd homofóbnak minősített kijelentése miatt pénzbírságra ítélték és a szezon végéig próbaidő alá helyezték. Piquet azzal védekezett, hogy nem az 50-60-as éveket írjuk, manapság már mindenki él ezzel a szóhasználattal, függetlenül annak eredeti jelentésétől. A NASCAR-t azonban ez nem hatotta meg.
Piquet 2014-ben főállású stock-car ülés nélkül maradt, de nem a fenti kis ügye, hanem annál sokkal prózaibb ok, nevezetesen szponzorációs gondok miatt. Emberünk azonban nem esett kétségbe és egy, számára merőben új kategóriában, a Global RallyCrossban próbálta ki magát, ami olyannyira jól sikerült, hogy három hétvégével a szezon vége előtt jelenleg vezeti a bajnokságot Ken Block előtt. Emellett elindult a Blancpain Sprint Series franciaországi szezonnyitóján, valamint hazája Stock Car Brasil bajnokságában, megejtette NASCAR Sprint Cup bemutatkozását Watkins Glenen, majd csatlakozott a Formula E mezőnyéhez is, utóbbi egyben azt is jelentette, hogy Piquet öt év után először ült versenykörülmények között ow-autóba.
Idősebb Nelson Piquet két alkalomal vágott neki az Indianapolis 500 május hónapjának. 1992-ben, az egyik edzés során súlyos balesetet szenvedett, aminek következtében ki kellett hagynia a versenyt. Egy évvel később visszatért a Brickyardra, sikeresen kvalifikálta magát, a 32. körben azonban egy motorhiba miatt feladni kényszerült a viadalt.
képek: NASCAR
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough