Kedvezőtlen fordulatot vett Tony Stewart ügye
Nőtt a valószínűsége annak, hogy Tony Stewartot büntetőjogi felelősségre vonják az augusztus 9-ei, tragikus végkimenetelű sprint car baleset miatt, amelynek során a háromszoros NASCAR Cup bajnok halálra gázolta ellenfelét, Kevin Ward Jr.-t.
Az Ontario megyei kerületi ügyész, Michael Tantillo kedden hivatalos sajtóközleményben jelentette be, hogy a seriffhivatal által végzett nyomozás végeredményének tükrében a New York állambeli vádesküdtszék elé tárja az ügyet.
„Az elmúlt néhány hét során az Ontario megyei seriffhivatal munkatársaival együtt átnéztem a nyomozás eredményeit a Tony Stewart ügyben” – áll a Tantillo által kiadott közleményben. „Miután felülvizsgáltam a nyomozás során szerzett valamennyi információt, azt a határozatot hoztam, helyénvaló lenne, ha a bizonyítékokat továbbítanám a vádesküdtszéknek, hogy megállapítsák, milyen további intézkedésekre van szükség. Ennek megfelelően a nyomozás eredményei a közeljövőben bemutatásra kerülnek az Ontario megyei vádesküdtszék előtt.
Az ehhez hasonló eljárásokat minden esetben bizalmasan kezelik, így Tantillónak nem kötelessége nyilvánosságra hozni, hogy pontosan mikor kezdődik a procedúra, valamint, hogy kiket idéznek be szemtanúként. A New York-i vádesküdtszék összesen huszonhárom tagból áll, akiknek a feladata, hogy többségi szavazással eldöntsék, a rendelkezésre álló bizonyítékok elegendőek-e a vádemelési eljárás megindításához.
A testület háromféle határozatot hozhat: szavazhat arról, hogy a.,megalapozott a bűncselekmény ténye, b., megalapozott a bűncselekmény ténye, de kisebb mértékben, vagy c.,bűncselekmény megalapozott tényének hiányában ejtik az ügyet.
A vádesküdtszék szerephez jutása nem vet túl pozitív fényt Stewartra nézve. Ha ugyanis a nyomozás során gyűjtött információk alapján világosan kiderült volna, hogy nem történt bűncselekmény, akkor Tantillónak – aki tavaly hetedik ciklusát kezdte meg kerületi ügyészként (egy ciklus négy éves) – lehetősége lett volna arra, hogy önhatalmúan lezárja az ügyet.
Tony Stewart bejelentette, hogy függetlenül a fejleményektől, elrajtol a NASCAR Sprint Cup hétvégi, New Hampshire-i futamán.
„Értékelem azt az időt és erőfeszítést, amelyet az Ontario megyei kerületi ügyészség, valamint a seriffhivatal tett ennek a tragikus balesetnek a kivizsgálása érdekében” – olvasható Stewart sajtóközleményében. „Várom, hogy ez a folyamat véget érjen és továbbra is teljes mértékben együttműködöm.”
A NASCAR, mint szervezet az ártatlanság vélelmét szem előtt tartva nem kíván akadályt gördíteni a versenyző/csapattulajdonos további szereplése elé.
„Értesültünk a nyomozás befejezéséről és a következő lépés bejelentéséről” – mondta a NASCAR egyik hivatalos szóvivője, Brett Jewkes. „Elsőként, gondolatban továbbra is a tragédia közvetlen érintettjeivel vagyunk. Nyomon követjük a fejleményeket és közeli kapcsolatban maradunk a Stewart-Haas Racinggel. Nem lenne helyénvaló, ha a NASCAR kommentárt fűzne az ügyhöz, tiszteletben tartjuk a folyamatot és az abban szereplő hatóságokat.”
Abban az esetben, ha Stewart ellen vádat emelnek, a skála a hanyagságtól kezdve egészen az emberölésig terjedhet. Utóbbinak több fokozatát különbözteti meg a jog. A szándékos gyilkosság ténye minden valószínűség szerint nem állja meg a helyét, a gondatlanságból elkövetett emberölést azonban nem biztos, hogy le lehet söpörni az asztalról. Ez utóbbi maximálisan kiszabható tizenöt év letöltendő börtönbüntetést vonhat maga után, ehhez azonban a vádnak bizonyítania kell, hogy Stewart a tragédia pillanatában tudta, manőverével megölheti Ward Jr.-t.
A legenyhébb vádpont, a bűnös hanyagság négy év börtönbüntetéssel sújtható abban az esetben, ha bizonyítottan haláleset kapcsolható hozzá. Ezzel abban az esetben kell adott személynek az amerikai jog szerint szembenéznie, ha az általa elkövetett cselekmény pillanatában nem vette számításba a kockázatokat és nem realizálta az azokat előrevetítő körülmények létezését.
Pár nappal a tragédiát követően, még a nyomozás kezdeti fázisában, az ontariói seriffhivatal vezetője, Philip Povero úgy nyilatkozott, hogy a történtek minél pontosabb rekonstruálása és megértése érdekében a sprint car versenyzésben jártas szakértők közreműködését hívják segítségül.
A Sporting News az ügyben még néhány héttel ezelőtt kikérte a védőügyvédként praktizáló, korábban mintegy harminc évig kerületi ügyészként tevékenykedő Ken Hyland véleményét. A szakember szerint az esküdtek, valamint a bíró arra fog koncentrálni, hogy Stewart megfelelően mérte-e fel a rizikófaktorokat és ésszerű, egy hivatásos versenyzőtől elvárható körültekintéssel cselekedett-e a pályán.
Hyland akkori nyilatkozatában a kerületi ügyészről is kifejtette véleményét:
„Ismerve Mike Tantillót, nem hiszem, hogy a közvélemény bármilyen irányban is nyomást gyakorolna rá. Egyenesen az ügy mélyébe fog nézni. Ha a tények igazolják, és úgy látja, bűncselekmény történt, akkor meg fogja vádolni. Ha pedig úgy véli, nem történt bűncselekmény, akkor nem él a váddal.”
Stewart védelmét a magasan kvalifikált büntetőperekre szakosodott Jim Voyles látja el. A neves jogász többek között NASCAR és IndyCar kötődésű munkásságáról ennek a posztnak a végén lehet bővebben olvasni.
Előzmények:
Halálos baleset részesévé vált Tony Stewart
Seriffhivatal: Egyelőre nincs bizonyíték Tony Stewart ellen
Tompa trauma okozta Kevin Ward Jr. halálát
Sparks: Stewart mindent megtett, hogy kikerülje Kevint
Tony Stewart a soron következő versenyt is kihagyja
Bünteti a NASCAR az autóikat elhagyó versenyzőket
Tony Stewart Atlantában tér vissza
Új fejezetéhez érkezett a Stewart-ügy
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough