Az IndyCar a fedett cockpit lehetőségét vizsgálja
Időről-időre visszatérő téma az open-wheel autóversenyzés világában a zárt, vagy legalábbis részlegesen zárt cockpit ötlete.
Fantáziarajzon egy Forma 1-es Ferrari, zárt pilótafülkével. Az IndyCar azért elvileg idáig nem menne el.
A kérdéskör az elmúlt években folyamatosan ott lebegett a levegőben, egy-egy komolyabb balesetet követően pedig elkerülhetetlenül előtérbe került és szinte minden ilyen alkalommal éles vitákat is generált.
Az ötlet támogatói szerint muszáj az eddigieknél is nagyobb figyelmet fordítani a versenyzők fejének védelmére, amely a nyitott karosszériás autókban a sisak és a magasított cockpit ellenére is komoly kockázatnak kitéve.
A kontra oldal szerint azonban a változtatások legalább annyi problémát generálnának, mint amennyit megoldanának.
Az IndyCarban jelenleg használatos DW12 kasztni többé-kevésbé jól vizsgázott eddigi három éves szolgálata során a biztonságot tekintve. Szerencsére haláleset nem történt a szériában, súlyos sérülésekkel járó incidensekből azonban többeknek is kijutott. Gondoljunk csak a Dario Franchitti karrierjére pontot tevő houstoni balesetre, de mondhatnánk Justin Wilson tavaly fontanai ütközését, vagy a legutóbbi, az újonc Mikhail Aleshint hosszú időre kórházba juttató brutális repülést is. Az SPM/SMP Racing orosz versenyzője annak köszönheti az életét, hogy az autója az alvázával kapta el az Auto Club Speedway kerítését, nem úgy, mint Dan Wheldoné, aki 2011 októberében, Las Vegasban a fejével csapódott a pályát szegélyező kerítés oszlopának. Aleshinnek nem ez volt az első, mondhatni mázlival véget ért kalandja debütáló IndyCar szezonja során, emlékezzünk csak a torontói duplaforduló kaotikus második futamán történt balesetére, amikor nagy tempóval parkolt be a gumifalban veszteglő Juan Pablo Montoya Dallara-Chevy-je alá. A 27 éves pilóta akkor karcolás nélkül megúszta a kalandot, sisakján azonban látható nyomot hagyott kolumbiai kollégája autójának keréklenyomata.
Nem kevésbé volt szerencsés a GP of Indy-n James Hinchcliffe sem, aki egy, a verseny közben a fejének csapódó alkatrészdarabnak köszönhetően szenvedett agyrázkódást, szakértők szerint pedig csak a megerősített sisak mentette meg attól, hogy nem kellett számolnia ennél sokkal komolyabb következményekkel.
Az IndyCar versenyzésért felelős igazgatója, Derrick Walker a RACER magazin kérdésére elmondta, hogy a részlegesen fedett cockpit lehetőségét a széria már vizsgálja egy ideje pontosan a fent említett esetek elkerülése végett.
„Már folytattam megbeszéléseket a Dallarával arról, hogy megpróbáljunk tervezni egy részleges védőfedelet. Nem teljesen zártat, csak részben, amely elhárítaná a versenyző felé repülő törmeléket.”
Persze nem egyik napról a másikra kerülne bevezetésre a részlegesen fedett cockpit. Walker szerint először túl kell jutni a tervezési fázison, a fejlesztéseken, meg kell találni a megfelelő anyagot (a paletta széles skálán mozog speciális műanyagtól kezdve egészen a golyóálló üveghez hasonló összetételig) amelyből legyárthatják az elemeket, és csak ezután következhet a szimulátorban való tesztelés.
Az IndyCar következő generációs autójának bevezetésére 2018-ban kerül majd sor, a majdani projekt egyik legfontosabb eleme pedig a cockpit biztonságosabbá tétele lesz, aminek egyik alappillérét a tervek szerint a részleges védőfedél képezi majd. A munkafolyamat hosszadalmas, de Walker reményei szerint már az új autó érkezése előtt, a DW12 esetében is meg tudják valósítani valamilyen formában a plusz elemekkel megerősített pilótafülkét. Mindez azonban attól függ, hogy milyen mértékben sikerül adaptálni a jelenlegi Dallara karosszériához.
Az ötletet támogatja az Andretti Autosport 2012-es bajnoka, egyben a 2014-es Indianapolis 500 győztes versenyzője, Ryan Hunter-Reay is.
„Úgy vélem, prioritásként kellene kezelni, a Forma-1 mellett mi vagyunk az egyetlen nagy széria a világon, ahol a fej teljesen szabadon van” – mondta Hunter-Reay, majd példaként az NHRA sorozat főkategóriáját hozta fel, ahol nemrég vezették be a fedett pilótafülkét az indianapolisi Aerodine nevű céggel közreműködve. „A Top Fuelban lévő srácokat már fedéllel védik, ez valami olyasmi, amit mindenképpen, komolyan el kell kezdenünk fejleszteni. Különösen, amikor 240 mph-val száguldunk a superspeedway-eken.”
Nem csak az IndyCar, de az FIA is évek óta dolgozik a cockpit zártabbá tételén, a tervezet azonban a Forma 1 köreiben sem arat osztatlan sikert. A biztonsági aggályok mellett (mennyire nehezítheti meg például a mentést egy esetleges baleset után, tűzveszély stb.) a legtöbben azt nehezményezik, hogy a – ez esetben lényegtelen, milyen mértékben – fedett cockpittel a széria elveszti az open-wheel jellegét.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough