Az IndyCar orvosa szerint Aleshinnek van esélye a visszatérésre
Az IndyCar fontanai szezonzárójára árnyékként vetült a versenyt megelőző utolsó edzésen történt baleset, aminek következtében a széria egyik idei újonca, Mikhail Aleshin súlyos sérüléseket szenvedett.
Az SPM/SMP Racing versenyzője a helyi idő szerint pénteken este rendezett, harminc perces gyakorlás során vált az utóbbi évek egyik leghorrorisztikusabb incidensének főszereplőjévé. Aleshin az Auto Club Speedway 3-as kanyarjából kijövet a pálya alsó részén lévő fehér vonal alá ment, ahol ekkor épp Scott Dixon igyekezett a pit felé. A 27 éves oroszt meglepte a 9-es számú Chip Ganassi Racing gép, megpördült, eközben pedig kissé érintette az új-zélandit is. Innentől fogva Aleshin már csak utas volt az autójában, a 7-es számú Dallara-Honda visszacsúszott a pályára és nagy sebességgel elkapta az érkező Charlie Kimball 83-as Ganassi gépét. Az ütközés hatására az orosz először frontálisan a pályát szegélyező SAFER falnak csapódott, majd a levegőbe repülve szó szerint leszántotta a kerítést. A horrorisztikus jelenet láttán sokak előtt azonnal Dan Wheldon három évvel ezelőtti halála sejlett fel és ismét a legrosszabbtól tartottak.
Az incidens további szereplői, a már említett Kimball, valamint Marco Andretti karcolások nélkül hagyták el a helyszínt, Aleshin viszont már egyáltalán nem volt ilyen szerencsés. Bár, már azt a tényt, hogy túlélte, óriási mázlinak is fel lehet fogni.
A houstoni duplaforduló vasárnapi futamának második helyezettje kulcscsont és többszörös bordatörést, agyrázkódást, valamint a családjának kifejezett kérésére pontosabban nem definiált mellkasi sérüléseket szenvedett.
„Figyelembe véve a baleset komolyságát, viszonylag jó állapotban van ahhoz képest, mint amilyenben lehetne” – nyilatkozta a RACER magazinnak az IndyCar orvosi konzultánsa, a több évtizedes tapasztalattal bíró Dr. Terry Trammell. „Súlyos mellkasi sérüléseket szenvedett és [szombat] reggel átesett egy beavatkozáson. Úgy gondolom, hogy körülbelül öt-hét napot fog [a kaliforniai Loma Linda egyetemi kórházban] maradni, majd azt szeretném, ha néhány hetet Indianapolisban töltene.”
Az ehhez hasonló balesetek során a legnagyobb sérülésveszélyt a hirtelen lassulás jelenti a pilótára nézve. A probléma már júliusban, Poconóban felmerült, miután az egyik edzésen a Bryan Herta Autosport versenyzője, Jack Hawksworth egy ütközés következtében szívizom zúzódást szenvedett. Ennek kapcsán a szakértők elmagyarázták, hogy az ilyen jellegű baleseteknél jellemzően nagy tempóról történő azonnali lassulás következtében a versenyző testét fogja a biztonsági öv, a belső szerveket azonban nem, így azok szó szerint nekicsapódnak a bordáknak, aminek – mondani sem kell – nagyon komoly következményei lehetnek. A brit fiú szerencsés volt, hiszen csak egy versenyt kellett kihagynia, és alig öt nappal később már ismét autóba ülhetett.
Hawksworth esetében 100 G erőhatást mértek a pillanat töredéke alatt, ez a szám Aleshin esetében 97 G volt. A különbség azonban az, hogy a BHA pilótának a becsapódása volt ekkora mértékű, az orosz autóját viszont oldalirányban, lokálisan érte a hatalmas erőhatás.
„Egész éjjel a számokon rágódtam” – mondta Trammell. „ 97 oldalirányú G. Még sosem láttunk ekkora értéket az autó egy adott, kis részén összpontosulva.”
A kerítés rúdjával történt kontaktust követően a levegőben ringlispíl-módjára pörgő autó végül orral érkezett a pálya aszfaltjára. Dr. Trammell szerint a centrifugális erő volt a legfőbb kiváltó oka Aleshin agyrázkódásának, amely a szakember szerint hasonló Dario Franchitti 2013-as houstoni, végül a skót klasszis karrierjének végét is jelentő sérüléséhez. Ami viszont az orosz mellett szól, hogy Franchittivel ellentétben neki a múltban még nem volt fejsérülése, így az ő további pályafutására nem lehet komolyabb hatással.
Dr. Trammell arra számít, hogy Aleshin képes lesz folytatni versenyzői karrierjét.
Mint minden komoly baleset után, a történtek az IndyCar műszaki és biztonságért felelős igazgatója, Jeff Horton vezetésével ezúttal is rekonstruálásra kerülnek. Az Aleshinéhez hasonló incidenseket természetesen nem lehet száz százalékban kiküszöbölni, de további óvintézkedéseket lehet és kell is tenni. Ryan Hunter-Reay szerint a legjobb az lenne, ha megemelnék a SAFER fal magasságát, ezzel is csökkentve a kerítésre csapódó autók kockázatát.
„Az autó vázszerkezete jól teljesített” – véli dr. Trammell annak ellenére is, hogy azon több törés is keletkezett. „Persze úgy vélem, hogy, ha valaki megsérül, akkor jobban is működhetett volna, de most nem tört ketté, mint Alex Zanardi balesetekor és a Justin Wilsonnal tavaly itt [Fontanában] történtekhez képest is előrelépést tapasztaltunk.”
Wilson a 2013-as szezonzárón szenvedett medencetörést, amit követően speciális oldalsó paneleket dolgoztak ki. A Dallara amerikai leányvállalatának tervezője, Alex Timmermans szerint ezen elemek további sérülésektől mentették meg Aleshint.
A baleset képsorai azonban még a sokat tapasztalt mérnököket is megdöbbentették.
„Több szempontból is nagyon erőteljes volt [az ütközés]” – nyilatkozta az Indy Starnak Timmermans. „A puszta sebesség és a forgás egyszerűen elképesztő volt.”
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough