Az RLL Racing búcsút inthet főszponzorának

Az RLL Racing búcsút inthet főszponzorának

Ahogyan az a májusi bizottsági ülés után várható volt, az amerikai Nemzeti Gárda úgy határozott, a 2014-es szezont követően ténylegesen befejezi motorsport-szponzorációs tevékenységét.

Előzmények:

 Felülvizsgálják a National Guard szerződéseket

 Nem áll jól a Nemzeti Gárda szénája az első bizottsági ülést követően

 

 

A döntés nagy mértékben érinti az IndyCarban versenyző Rahal Letterman Lanigan Racinget, amely csapatnak az idei évben lett fő támogatója a katonai szerv, valamint a NASCAR Sprint Cupban szereplő Hendrick Motorsports 88-as számú, a széria legnépszerűbb versenyzője, Dale Earnhardt Jr. által vezetett autóját – utóbbi 2008 óta ápol szoros kapcsolatot Gárdával. A sors iróniája, hogy alig két héttel ezelőtt a két pilóta még közösen tett promóciós célzatú látogatást a Nemzeti Gárda gyakorlótáborában, Camp Atterbury-ben.

A USAracing a kezdetektől fogva figyelemmel kíséri a szponzorációval kapcsolatos ügy alakulását az első hírektől kezdve egészen a kulcsfontosságú bizottsági ülésig és ezek alapján a végkifejlet egyáltalán nem hatott a meglepetés erejével.

Mint emlékszünk, a katonai szerv azután kezdte el felülbírálni a szerződéseket, hogy egy belső vizsgálat kiderítette, 2011-13 között 88 millió dollárt költöttek sportszponzorációra, a toborzást tekintve viszont ez egyáltalán nem térült meg.

A mélypontot 2012-ben érte el a projekt, amikor 26.2 millió dollárt csoportosítottak a NASCAR-ra, viszont egyetlen új katonát sem voltak képesek állományba venni. A USA Today információi szerint 24800 olyan érdeklődő akadt, akik figyelmét bevallottan a stock-car versenyzésben látott promóció keltette fel, azonban mire a személyes megjelenésre került sor ezen szám mindössze húsz főre apadt, végül pedig egyikük sem kötelezte el magát a szolgálat mellett.

2013-ban már csak 7000-en tanúsítottak érdeklődést a NASCAR jóvoltából a Gárda iránt, miközben a kitűzött toborzási cél 50000-ben volt meghatározva.

Mindezek ellenére a Gárda továbbra is maradt a sportban, holott a náluk nagyságrendekkel komolyabb költségvetésből gazdálkodó hadsereg ez év végén lezárta sportszponzorációs szerepvállalását, mondván az nem éri meg számukra.

A vizsgálatot kezdeményező demokrata szenátor, Claire McCaskill a május 8-ai pénzügyi bizottsági ülés során „óriási pénzek felesleges, drága sportágakra történő elpocsékolásaként” jellemezte a Gárda ezen szerepvállalását.

A politikus arra hivatkozott, hogy a hadsereg, a haditengerészet, a tengerészgyalogság és a parti őrség egyaránt befejezte szponzorációs tevékenységét a NASCAR-ban a magas költségekre hivatkozva, miközben a Nemzeti Gárda, amelynek éves büdzséje jóval kisebb, mint a fentebb felsoroltaké, továbbra sem sajnál súlyos dollármilliókat belepumpálni egy olyan spotágba, amelynek a fegyveres szerv szempontjából fontos célközönsége folyamatosan hanyatló tendenciát mutat. McCaskill azt is fontosnak tartotta kiemelni, hogy a NASCAR-ra fordított pénzmennyiség háromszorosa volt a Gárda második legköltségesebb, hasonló jellegű programjához mérve, ehhez képest viszont szinte semmi nem térült meg belőle.

A Nemzeti Gárda 2014 eddigi részében 32 millió dollárt fordított a NASCAR-ra, valamint 12 millió dollárt az IndyCarra.

„2012-től a Gárda lecsökkentette szponzorációs jelenlétét hat sportágról, beleértve a sporthorgászatot és a motorversenyzést, csak a NASCAR-ra és az IndyCarra. A jelentős mértékben korlátozott erőforrások, valamint a várható, további megszorítások matt a jövőben azonban még innovatívabb módon, költséghatékonyabban kell működnünk” – mondta a Nemzeti Gárda megbízott igazgatója, Judd Lyons dandártábornok arra reflektálva, hogy a 2015-ös marketingre szánt, rendelkezésre álló költségvetés előreláthatólag fele annyi lesz, mint három évvel korábban.

A döntés szerdai napvilágra kerülését követően a Rahal Letterman Lanigan Racing azonnal kiadott egy hivatalos sajtóközleményt:

„Ma délután tájékoztattak bennünket arról, hogy a Nemzeti Gárda véget vet mindennemű szponzorációs szerepvállalásának a motorsportban, beleértve az IndyCart és a NASCAR-t. Ez a hír nyilvánvalóan kiábrándító a Rahal Letterman Lanigan Racing számára, különösen a Nemzeti Gárda érdekében, márkakiterjesztés szempontjából véghez vitt erőfeszítéseinket tekintve, amelyeken már első közös szezonunk során tevékenykedtünk, magába foglalva a változatos pályán kívüli marketing és reklám programjainkat, amelyek mind arra fókuszáltak, hogy támogassuk a küldetésüket. A Rahal Letterman Lanigan Racing köszönetet szeretne mondani a Nemzeti Gárdának, amiért lehetővé tették számunkra, hogy képviseljük azokat a kiváló férfiakat és nőket, akik az ‘állampolgárok katonáiként’ védelmezik a szabadságunkat és biztonságunkat minden egyes nap.”

A hírt, ha más nem is, John Barnes egészen biztosan elégedetten, némi kárörömmel az ábrázatán konstatálta.

A szép emlékű Panther Racing tulajdonosa az idei szezon előtt volt kénytelen végleg bezárni csapatát, miután a 2008 óta hű szponzorként mellettük álló Nemzeti Gárda támogatását az utolsó pillanatban csábította magához a Rahal Letterman Lanigan Racing. A döntés kapcsán a Panther Racing idén februárban fellebezést nyújtott be, azonban a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal elutasította azt, mondván a Rahal Letterman Lanigan Racing jogszerűen nyerte a Nemzeti Gárda támogatását.
Barnes-ék ezt követően pert indítottak nem csak Rahalék, de szerződést kezelő, alabamai Document Packaging Brokers (közismertebb nevén Docupack) nevű jogi cég, valamint az IndyCar ellen is. A Panther beadványában azt állította, hogy az évi 17.2 millió dollár értékű szponzorációt körbenyeréses csalás (amikor a versenytársak előre megállapodnak abban, hogy az egyes pályázatok során mindig mást hoznak ki nyertesként) valamint egyéb visszásságok miatt veszítették el.

A Panther a Gárda elvesztését követően nem tudott biztosítani magának kellő pénzügyi hátteret, aminek végeredményeként a csapat végleg befejezte működését, olyannyira, hogy néhány héttel ezelőtt már szó szerint mindenüket (poszterektől kezdve versenyautókig) elárverezték.

A Nemzeti Gárda hivatalos honlapján olvasható sajtóközleményben úgy fogalmaztak, hogy az év végéig még maradnak mind a NASCAR-ban, mind pedig az IndyCarban. A kormányzati szervekkel kötött szerződéseket évente felülvizsgálják, ezért is volt érdekes a Hendrick Motorsports fejének, Rick Hendrick-nek azon nyilatkozata, miszerint nekik 2015-re is érvényes kontraktusuk van a Gárdával.

Valami azt súgja, ennek a történetnek még nincs vége.