Lassan, de formálódik az IndyCar 2015-ös versenynaptára
Legszigorúbban vett, szubjektív magánvéleményem szerint az IndyCar idei versenynaptára egy kalap szart nem ér. Egy valamire való széria szezonja a XXI. században nem érhet véget augusztus végén, mindössze öt hónapot felölelve.
A logikus magyarázat persze rögtön a 2014-es év menetrendjének kihirdetése pillanatában – sőt már azelőtt – megszületett, mondván egyrészt az IndyCar egy bajnokságon kívüli, nemzetközi helyszíneken lebonyolított turnét tervez a téli holtszezonban, amelyre való felkészüléshez időre van szüksége. Másrészt pedig a nézettséget tekintve nem éppen a csillagos eget verdeső sorozat a Egyesült Államokban ősszel kezdődő football szezont is szerette volna elkerülni, amellyel még más, nagyságrendekkel nagyobb érdeklődéssel övezett sportágak sem tudnak versenyre kelni.
Mark Miles, az IndyCar anyavállalatának, a Hulman & Co.-nak vezérigazgatója igyekezett lehűteni a kedélyeket és kötötte az ebet a karóhoz, hogy 2014 egy átmeneti év lesz (ha annyi felest innánk, ahányszor ezt a kifejezést hallottuk az utóbbi években, már Zacher Gábor sem tudná visszaadni lelki üdvünket), de majd figyeljük csak meg 2015-öt, az lesz aztán a csuda móka….
Teltek-múltak a hetek/hónapok, egyik futam követte a másikat, csak éppen a téli bajnoksággal kapcsolatos fejleményekről lapítottak az illetékesek úgy, mint veterán prosti a vasárnapi misén. Jöttek kisebb nyilatkozatok, állásfoglalások, fogadkozások, de konkrétumokról egy árva szó sem esett.
A jövő évi programot illetően egyelőre öt verseny időpontja tekinthető biztosnak: St. Petersburg (május 29.), Long Beach (április 19.), Grand Prix of Indianapolis (május 9.), Indy 500 (május 24.), valamint a detroiti duplaforduló (május 30-31.).
A kérdőjelek száma azonban mindezek ellenére is egyelőre végtelen, úgyhogy a RACER online magazin oknyomozó-riporternek is beillő szakértője, Marshall Pruett fogta magát és körbejárta a témát, hogy megtudhassuk mi, merre, hány méter jelenleg a 2015-ös év kapcsán.
Miles korábban már úgy nyilatkozott, hogy az IndyCar komolyan megcélozza a brazíliai visszatérést, azonban nem az elmúlt években a szériát vendégül látó Sao Paulói utcákon, hanem nagy valószínűséggel a brazíliavárosi Autódromo Internacional Nelson Piquet-n, emellett pedig egyik legfontosabb projektjükként Dubai-ba is ellátogatnának.
A RACER kérdésére a minap Miles ismét megerősítette, az IndyCar egyre közelebb áll ahhoz, hogy ezen két, USA-n kívüli helyszínre látogasson a mezőny A szakember úgy véli, ha minden a tervek szerint alakul, akor a brazíliavárosi futam március első hétvégéjén kerülhet be a naptárba. Ez a forduló azonban nem az egyetlen külföldi utat képezné, hiszen egy másik, nemzetközi porondon megrendezendő versenyre is komoly esély van, amelynek dátumát február első felében tűznék ki. Miles nem győzte leszögezni, hogy ezek a fordulók egyáltalán nem lesznek hatással az Államokon belül lebonyolításra kerülő hétvégék számára és helyszíneire nézve.
A verseny szervezésében oroszlánrészt vállaló Kevin Kalkhoven korábbi állásfoglalása szerint a dubai kiruccanás február 14-15-ére lenne kiírva, de konkrétumokról nem ejtett szót.
A brazil fővárosban fekvő road pálya, a már említett Autódromo Internacional Nelson Piquet kapcsán szintén sok a kérdőjel. A létesítmény eredetileg az idei MotoGP naptár része lett volna, azonban a versenyrendezéshez szükséges átépítési, modernizálási munkálatok csúszása miatt végül az utolsó pillanatban törölték. A pálya a mai napig finoman szólva sincs jó állapotban, továbbra is rengeteg változtatást kell rajta eszközölni annak érdekében, hogy biztonsággal fogadni tudja az IndyCar mezőnyét. Mindezek ellenére a széria nem tartja kizártnak, hogy az AINP-n – melynek a széria visszatérésére alakult promóciós csapatát többek között az egykori IndyCar pilóta Vitor Meira is erősíti – már március első hétvégéjén felbőghetnek a motorok.
Miles a RACER-nek elmondta, hogy a nemzetközi versenyeket követően nem igazán kell változásra számítani 2014-hez képest. Az amerikai szezon jövőre is St. Pete-en veszi kezdetét és akárcsak idén, 14-15 versenyhétvége várható, 18 futammal.
Az IndyCar torontói állomásának sorsa egyelőre kérdéses. Az eddigi júliusi időpontra már keresztet vethetnek, a hírek szerint a legnagyobb eséllyel június első hétvégéjének dátumát kaphatják meg.
Ebben az esetben viszont érdekes lesz látni, hogy a versenyének tradicionálisan ebben az időszakban otthont adó, az IRL/IndyCar naptárának 1997 óta részét képező Texas Motor Speedway-t mikorra tudják átütemezni, ha egyáltalán lehetséges. A RACER ezen információinak azonban némiképp ellentmond, hogy a TMS elnöke, Eddie Gossage saját Twitter profilján többször is kijelentette, már megállapodtak Miles-szal a 2015. június 6-ai időpontot illetően. Hivatalos bejelentésre azonban még nem került sor.
A Mike Lanigan által promótált houstoni duplaforduló viszont minden jel szerint jövőre is visszatér, de valószínűleg nem az idei, június végi texasi nyár kellős közepén.
A Pocono Raceway jövője kapcsán továbbra sem született döntés, miután az idei versenyre – a pálya illetékesei szerint – megalázóan kevés jegyet tudtak csak eladni. Iowa viszont mindenképpen folytatni szeretné az együttműködést az IndCarral, de számítani lehet még Mid-Ohio, Sonoma, Milwaukee és Fontana maradására is.
2015-ben nem várható új amerikai helyszín a naptárban, ha mégis, akkor arra a lousianai NOLA Motorsports Parknak van a legnagyobb esélye. Az Andretti Sports Marketing által promótált „Indy Grand Prix of Louisiana” logója mindenesetre már jó ideje ott virít a pálya hivatalos honlapján.
„Talán egy új helyszínünk lehet, de ez még egyáltalán nincs eldöntve” – nyilatkozta a témával kapcsolatban Miles, majd hozzátette, hogy a legfontosabb feladat, vagyis a rajongóbázis újraépítése során kulcsfontosságú egy stabil naptár létrehozása.
„Elismerjük az embereket, akik keményen dolgoznak, és nem akarjuk megijeszteni őket, de minden alkalommal, amikor két hét szünetünk van, olyan, mintha máris elfelejtenének bennünket. Arra kérünk mindenkit, hogy fogjunk össze a növekedés érdekében. A versenyzés a NASCAR-ban soha nem szünetel hosszútávon, szóval nekünk maximalizálni kell a naptárunkat, hogy olyan hatást gyakoroljunk, amekkorát csak tudunk.”
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough