Élesben is bemutatkozik az Indy Lights új versenygépe
Új korszak kezdődik jövőre az Indy Lights életében, amelynek eszköze, a Dallara IL-15 névre hallgató, vadonatúj autó már készen áll az első, éles bevetésére.
Az IndyCar első számú nevelőszériájának második, az Indy Racing League (manapság IndyCar) által szankcionált korszaka 2002-ben vette kezdetét, autófronton pedig azóta sem történt változás. Ebből kiindulva nem nehéz kiszámolni, hogy a jelenleg használt versenygép idén már a tizenkettedik évét tapossa, ami technikai értelemben véve valahol a matuzsálem kor és a múmia állapot között félúton vegetál.
2015-ben azonban végre megtörténik a régóta esedékes váltás, amelynek kulcsfontosságú pillanataira az elkövetkezendő napokban kerül sor.
Az IL-15 tesztelésére azt a 23 éves Conor Daly-t szemelték ki, aki eddigi karrierje során már számos autóval szerzett tapasztalatot a GP3-tól kezdve a GP2-n és a jelenlegi Lights-on át egészen az IndyCar DW12-jéig.
A fiatal amerikai először július 30-án, szerdán gördülhet pályára az IL-15 volánja mögött a Greencastle-ben található Putnam Park Road Course-ön, míg az első hivatalos tesztre augusztus 4-én, Mid-Ohión kerül sor.
Az érthető módon hatalmas érdeklődés által övezett IL-15 a Dallara olaszországi gyárában vált tervekből valósággá, míg az összeszerelési munkálatokat az Indiana állambeli Speedway-ben végezték el. A cél az új autóval egyértelmű: visszaszerezni a széria presztizsét, mint az IndyCar előtti utolsó lépcsőfok. Az elmúlt években ugyanis az Indy Lights-ot önmaga árnyékának is barokkos túlzással lehetett csak nevezni; a mezőny létszáma számos versenyen a tíz autót sem érte el, ráadásul az öregecske gépekkel felvértezett szériára már nehezen lehetett rezzenéstelen arccal úgy hivatkozni, mint egy komoly nevelősorozatra.
Az IL-15 azonban minden eddiginél közelebb áll az IndyCar használatos DW12-hez, aminek révén méltó módon szolgálhat az utánpótlás-nevelésre. Ezt a projekt vezetésével megbízott Tony Cotman szavai is alátámasztják, aki egy valódi, mini IndyCar autónak nevezte az új modellt, amelyet biztonsági szempontból is a nagy testvér, a DW12 mintájára terveztek meg.
A negatív hangok már az IL-15 érkezése bejelentésének pillanatában megszólaltak a potenciálisan borsos árakat kifogásolva. Nem tévedtek, a puszta karosszéria – kerekek, fékek stb. nélkül – 270.000 dollárt kóstálnak (a régi autó 120.000 dollár), míg az erőforrás teljes szezonra szóló ára nagyjából 88.000 dollárra rúg.
Cotman maga is elismerte, hogy nem egy olcsó autóról van szó, de a szakember szerint a csapatok számára megéri vállalni a költségeket, hiszen komoly előrelépést érhetnek el a pályán nyújtott teljesítmény terén.
Az IL-15 méreteit tekintve nem igazán tér el a jelenlegi autótól a maga 1.9 méteres szélességével és 4.8 méteres hosszával, míg a súlya az előzetes várakozások szerint körülbelül 635 kilogramm lehet, – de minimum 63 kg-mal kevesebb elődjénél.
Ami az erőforrást illeti, 500 lóerő áll majd a versenyzők rendelkezésére az IndyCarból jól ismert push-to-pass-szel együtt. Egyetlen motorral 6000 mérföldet lehet teljesíteni, ami az egész szezont lefedi.
A kétliteres turbó az erőforrásokért felelős Advance Engine Research szerint egy teljesen új perspektívát ad a szériának.
„A teljes belső újszerű az Indy Lights számára” – nyilatkozta az Indystarnak Andrew Saunders az AER képviseletében. „Nagyon könnyű, nagyon érzékeny, nagyon sokoldalú egység.”
Az utóbbi időszakban több pletyka is felröppent arról, hogy újabb csapatok érkeznek a szériába, konkrétan azonban eddig csak az AJ Foyt Racing ismerte el, hogy fontolgatják a visszatérés lehetőségét. A négyszeres Indianapolis 500 győztes Foyt által irányított gárda azonban nem rejtette véka alá, hogy csakis fizetős pilótában gondolkodnak, aki biztos anyagi háttérrel és lehetőleg komplett szponzorcsomaggal érkezne.
A 2015-ös mezőnnyel kapcsolatban az Indy Lights-ot irányító Andersen Promotions sem tudott – vagy nem akart – egyelőre bővebb információval szolgálni.
Conor Daly mellett a 2012-es esztendő Lights bajnoka, a 2013-as IndyCar szezont a Schmidt Peterson Motorsports-cal végigversenyzett Tristan Vautier is lehetőséget kap az IL-15 tesztelése során. A francia pilóta augusztus 14-én gördülhet pályára az Indianapolis Motor Speedway-en, míg Daly már két nappal korábban, 12-én kipróbálhatja oválon is az új autót. A munka ezt követően az IMS road vonalvezetésén folytatódik szeptember 5-6-án folytatódik. A Lights és az IndyCar nem bíz semmit a véletlenre, és a tervek szerint, a minél pontosabb visszajelzések érdekében James Hinchcliffe és Scott Dixon is kipróbálja majd az IL-15-t.
képek: Indy Lights
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough