Az Indy Lights kilábalhat a gödörből?
Óriási várakozások előzik meg az Indy Lights új, IL-15 fantázianévre hallgató autójának debütálását, amely sokak szerint ránézésre, a külcsín szempontjából máris kenterbe veri az IndyCar DW12-jét.
Finoman szólva is aktuális volt már az új versenygép érkezése az IndyCar elsőszámú nevelőszériájába, tekintve, hogy a jelenleg használt modell a maga tizenkét évével lassan gimnazista korba lép.
A Dallara által gyártott IL-15-től a szakértők és a szurkolók együttesen nem kevesebbet várnak, mint a Lights újbóli felvirágoztatása, vagy legalábbis a mostani, a maga átlagosan tíz autót felvonultató mezőnyének elfogadható mértékűre való duzzasztása. Ami most van ugyanis nem, hogy az amerikai open-wheel szakág csúcsát megelőző utolsó lépcsőfokként számon tartott szériához, de en bloc egy magára valamit is adó versenysorozathoz is méltatlan, egyúttal pedig röhejes.
Ne menjünk messzebb, csak a Freedom 100-ig. A kicsik Indianapolis 500-ának is nevezett versenyen 2013-ban és 2014-ben is elképesztő számú, tizenegy autó körözött a 2.5 mérföld hosszú oválon, ami már-már a vicckategóriát ütötte meg. Annak ellenére, hogy tavaly még így is sikerült egy felejthetetlen négyes befutóval az Indianapolis Motor Speedway történetének legszorosabb célfotóját produkálni (0.0026 mp-cel nyert az ír Peter Dempsey), a történet meglehetősen groteszk képet mutat.
Nem csoda hát, hogy egyesek kis túlzással a megváltást várják az IL-15-től, attól a géptől, amely első alkalommal, hivatalos teszt keretein belül augusztus 4-én fog pályára gördülni Mid-Ohión az amerikai Conor Daly-vel a volán mögött. Az előjelek pedig biztatóak.
Már hetekkel ezelőtt felröppentek olyan pletykák, miszerint az új autónak hála több csapat is fontolgatja, hogy jövőre beszállnak a Lights-ba, konkrét nevekről azonban nem esett szó. Egészen mostanáig.
A Verizon IndyCar Series-ben egyetlen teljes szezonos autóval, a Takuma Sato által vezetett 14-es számú ABC Supply által szponzorált Dallara-Hondával jelen lévő AJ Foyt Racing ugyanis komolyan fontolgatja, hogy 2015-ben újra belépnek a nevelőszériába.
„Számottevő az érdeklődés, úgy véljük, hogy a Dallara egy nagyon jó autót épített a sorozatnak, ami nagyszerű gyakorlóterep lenne a szerelők és mindazon emberek számára, akik szeretnének feljebb lépni velünk az IndyCarba” – nyilatkozta a RACER-nek Larry Foyt.
A gárda számára nem lenne újdonság a Lights, hiszen már 1989-ben tagjai voltak annak mezőnyének, méghozzá a későbbi IRL alapító Tony George-dzsal a versenyzői ülésben. Az amerikai autósport fekete báránya a bajnokság során ötször végzett a legjobb ötben, összetettben pedig a tizenkettedik helyen zárt.
A csapat 2002-ben tért vissza az akkor már Infiniti Pro Series névre hallgató szériába, és AJ Foyt unokája, az akkor tizennyolc éves AJ Foyt IV révén egyből meg is nyerték a mindössze hét futamból álló bajnokságot.
Eddigi utolsó szezonjukat 2003-ban teljesítették Ed Carpenterrel az autóban, aki végül egy győzelemmel a harmadikként fejezte be a szezont.
Foyték legfontosabb feladatának jelenleg az számít, hogy jövőre kétautóssá bővítsék IndyCar felállásukat, azonban hála a rendkívül hosszú holtszezonnak (az idei utolsó versenyt augusztus 30-án futják) lesz bőven idő a Lights projekt megvalósítására is.
Az IL-15 versenyeztetése a várakozások szerint nem kevés pénzt emészt majd fel, ezért AJ Foyt egy percig sem rejti véka alá, hogy olyan – akár Európából érkező – pilótát keresnek, aki mögött kellő anyagi, szponzorációs háttér áll.
Az egykori négyszeres Indianapolis 500 győztes élő legenda abban bízik, hogy ösztönző erőként hathat a tény, miszerint nekik már van egy komplett csapatuk, az IndyCarban is, tehát az előrelépés is nagyságrendekkel könnyebb lehet egy fiatal versenyző számára, mint más, a legmagasabb szinten nem jelenlévő gárda esetében.
Arról nem beszélve, hogy az IL-15 sokkal közelebb áll az IndyCarban használt DW12-hez, így a Lights versenyzők jövőre hosszú idő után először kapnak olyan autót, amely a lehető legoptimálisabb módon készíti fel őket a főkategóriában való bemutatkozásra.
kép: Indy Lights

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough