Az IndyCar innovatív módszerekkel fokozná a versenyzők biztonságát

Az IndyCar továbbra is rendületlenül dolgozik azon a megoldáson, amellyel elejét vehetik a versenyek közben viszonylag gyakran előforduló kéz- és csuklósérüléseknek. A széria jelenleg több, egymástól különálló eszközt vizsgál, amelyek akár együttesen is bevezetésre kerülhetnek hamarosan.
Legutóbb, a széria múlt csütörtöki, Mid-Ohión megrendezésre került tesztjén az Andretti Autosport pilótájának, James Hinchcliffe-nek gépét szerelték fel egy újfajta kormány-lengéscsillapítóval. A Dallara által tervezett és a gyártó olaszországi szimulátorában fejlesztett eszköz nem először került alkalmazásra, hiszen már a júniusi, sebringi teszten is vizsgálták annak hatékonyságát, akkor a Chip Ganassi Racing 83-as számú Novo Nordisk autóját vezető Charlie Kimball-nak közreműködésével.
A hidraulikus eszköz legfontosabb feladata, hogy ellensúlyozza, eloszlassa a nagy G-erőkkel járó ütközések során fellépő energiákat, ezzel védve a versenyző kezeit.
„Nagyon fontos, hogy az IndyCar folytatja a kutatásokat annak érdekében, hogy rájöjjenek, melyik a legjobb megoldás a problémára” – nyilatkozta a Chip Ganassi Racing pilótája, Ryan Briscoe. „Igazán szeretem, hogy az IndyCarban nincs szervó, mivel ez is megkülönböztet bennünket más szériáktól. Erősnek és fittnek kell lenned ahhoz, hogy el tudj vezetni egy IndyCar autót. A kormány-lengéscsillapító talán a legjobb opció.”
A szériában oly’ gyakori kerék-kerék elleni csaták következtében keményebben összeérő, vagy épp rosszabb esetben a falnak csapódó autókon az ütközés hatására végigáramló energiák azonnal az azt vezető kormányon lévő kezében futnak össze. Persze minden valamirevaló versenyzőiskolában az elsők között tanítják meg az open-wheel reménységeknek, hogy baleset esetén a legfontosabb azonnal elengedni a kormánykereket, de erre gyakran egyszerűen nincs elég idő. Arról nem beszélve, hogy emellett felmerülhet egy másik, nem kevésbé sérülésveszélyes probléma is. Kontaktus hatására a kormány ugyanis képes erőteljes ütést mérni a pilóták csuklójára, amit szintén nagyon nehéz, majdhogynem lehetetlen kivédeni.
Erre megoldásul szolgálhat a motocrossból jól ismert speciális csuklómerevítő, amelynek IndyCarba történő átvezetése szintén napirendre kerülhet. A minél tökéletesebb kivitelezés érdekében a széria ortopéd orvos-konzultánsa, Dr. Terry Trammell több különböző gyártóval áll kapcsolatban jelenleg is, a végső verzió pedig a Honda brownsburgi szimulátorában kerül majd tesztelésre egy versenyző aktív közreműködésével.
„Ez egy teljesen új koncepció, mivel eddig még senki nem készített hasonlót sem” – nyilatkozta dr. Trammell. „Az ötlet lényege, hogy elég kicsire, könnyűre és rugalmasra tervezzük ahhoz, hogy a versenyző gond nélkül minden gombot használni tudjon a kormányon, mindezt egy vékony burkolattal bevonva, ami védi a csuklót. „
A tervezés egyik legnagyobb kihívást jelentő pontját a kéz leginkább sérülésveszélynek kitett része, a hüvelykujj kérdése jelenti. Olyan védőeszközre van ugyanis szükség, amely a maximális, normál mozgásteret baleset/ütközés esetén sem engedi átlépni.
A két rendszert – a kormány-lengéscsillapítót és a csuklóvédőt – egy speciális energia-elnyelő anyag egészítené ki, amellyel a kormánykereket borítanák be. Már az ezzel kapcsolatos tesztek is megkezdődtek, természetesen az IndyCar versenyzőinek bevonásával.
Az amerikai autósport világától nem állnak távol az innovatív biztonságtechnikai megoldások, elég csak többek között a biztonsági övre, a visszapillantó tükörre, a megemelt cockpit magasságra, a tűzálló overálra, bukósisakra, a HANS-ra és az oválpályák túlnyomó részét szegélyező, az ütközések energiáját elnyelő SAFER falra gondolni. A sort pedig még hosszan lehetne folytatni.
kép: IndyCar

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough