Bourdais: Mindannyian a kórházban köthetünk ki Houston után
Az előttünk álló houstoni duplaforduló komoly aggodalmakkal tölti el az IndyCar mezőnyét, miután az időjárási előrejelzések alapján tikkasztó hőségre lehet számítani.
A Shell and Pennzoil Grand Prix of Houston dátuma már az IndyCar 2014-es versenynaptár hivatalos közzétételének pillanatában felkorbácsolta a kedélyeket, mondván óriási felelőtlenség a két, teljes értékű futamból álló hétvégét pont a nyári időszak kellős közepére kiírni, amikor köztudottan tetőzik a texasi hőség. A meteorológiai előrejelzések alapján ennek megfelelően szombaton és vasárnap bőven 33-34 celsius fokos hőmérsékletekre kell számítani, a hőmérők higanyszála pedig mindkét napon, a helyi idő szerint délután három órakor esedékes rajtok pillanatában akár 35-36 C-ig is felkúszhat.
A körülmények miatti aggodalmának a KVSH Racing pilótája, Sebastien Bourdais hangot is adott a minap Torontóban, ahol a július 19-20-án esedékes, szintén duplaversenyes formátumban megrendezendő Honda Indy Torontót promótálta.
„Mondták nekem, hogy meleg lesz itt ma, és én rögtön arra gondoltam, igen, de nem annyira, mint Houstonban” – mondta a közel harminc fokos időben lebonyolított sajtóeseményen Bourdais. „Számunkra Houston nem egyszerűen kihívás lesz, hanem egyenesen elviselhetetlen. Lehet, hogy mindannyian a kórházban kötünk ki vasárnap délután kiszáradás miatt.”
A Texas állambeli Houston utcái 1998-2001 között fogadták először a CART mezőnyét, majd négy év kihagyás után, 2006-2007-ben a Champ Car rendezett itt futamot. Ezt követően csak öt évvel az open-wheel újraegyesülés után, 2013-ban került vissza a versenynaptárba, méghozzá duplaforduló formájában, október közepén. A nyolc hétvégéből egyetlen egyet sem időzítettek a közismerten forró texasi nyárba.
Az IndyCar pilótái egytől-egyig keményen edzenek egész évben annak érdekében, hogy a lehető legjobb formájukat nyújtsák a volán mögött, azonban az emberi teljesítőképességnek is vannak határai. Két nap alatt, két versenytáv teljesítéséhez már önmagában véve átlagon felüli állóképesség szükséges, ha pedig ehhez még hozzávesszük az irdatlan hőséget – amit háromrétegű tűzálló overálban kell elviselniük nem csak a pilótáknak, de a pitben dolgozó csapatoknak is – komolyan el kell gondolkodni azon, épeszű döntést hoztak-e a naptár megalkotásakor.
Egy biztos, Bourdais állítása szerint a pilóták véleményét senki nem kérte ki a június végi időpontot illetően.
„Ez egy hülye ötlet” – mondta a francia, aki a Champ Car érában rendezett mindkét houstoni futamot megnyerte.. „Nem tudom, hogy ki fog kijönni megnézni bennünket ebben a nagy melegben és a lelátókra ülni. A promóter, Mike Lanigan jó barátom és nem hiszem, hogy ő volt az, aki ezért a dátumért kardoskodott volna. […] Bárcsak St. Pete után, márciusban versenyeztünk volna itt, vagy akár előtte … nem tudom, de ez így egyáltalán nem megfelelő.”
A körülmények miatt korábban felmerültek olyan pletykák, hogy a versenyzők bojkottálni fogják a futamokat saját testi épségük védelmében, Bourdais szerint azonban ez hülyeség és a jogos aggodalmak ellenére végül mindenki eleget fog tenni a szerződésében foglalt kötelezettségnek.
„Mindannyian ott leszünk. Egyszerűen csak szégyen abba belegondolni, hogy [a versenyhétvége] nem lesz olyan élvezetes számunkra és a rajongók számára mint kellene, azért, mert az időpont rossz.”
„Sokkal kényelmetlenebbé teszi a munkánkat az autóban, ami veszélyes ránk nézve, mivel egy bizonyos ponton, a folyadékveszteség miatt a koncentrációd és minden más is veszélybe kerül. Higgyék el nekem, ha a testhőmérséklet nő vezetés közben, az egyáltalán nem vicces. Amikor az ujjak remegni kezdenek és a látás elhomályosul… megtapasztaltam már korábban a sportautózásban, milyen amikor a dehidratációtól igazán beteg lesz az ember… ez nem az a fajta kihívás, amiről a versenyzésnek szólnia kellene. „
A 178 cm magas Bourdais versenysúlya 72 kg, aminek kapcsán Torontóban azon kezdett viccelődni, hogy a hőségben a testesebb pilóták élveznek előnyt.
„A legkomolyabb, hogy nem is az számít, mennyire készülsz fel fizikálisan, mert a legjobb amit tehetsz, hogy jól meghízol és így több vizet tartalékol a szervezeted. Mindannyian rengeteget edzünk és a testzsírszázalékunk 10-15% között van, emiatt nem igazán toleráljuk jól a dehidratációt, itt a gond. Amikor pedig kiszáradsz, rosszul érzed magad, mert a szervezeted nem tudja kezelni a folyadékhiányt. Verseny közben csak egy liter vizet ihatsz, de ez nem sokat ér, ha a tested közben öt litert veszít.”
A Grand Prix of Houston magyar idő szerint szombaton és vasárnap, 22:00-kor kerül megrendezésre.
kép: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough