Idén is Will Poweré a pole a Texas Motor Speedway-en

Ha habkönnyű, végletekig elcsépelt rózsaszín lányregény formájában akarnám szemléltetni a Firestone 600 kvalifikációját, akkor az valahogy így hangzana: Will Power szereti a Texas Motor Speedway-t és a pálya viszontszereti őt.
A Team Penske ausztrál versenyzője zsinórban második alkalommal rajtolhat a pole-ból Fort Worth-ben, azon a pályán, ahol pályafutása első oválgyőzelmét is megszerezte még a 2011-es, ikerversenyes formátum szerint lebonyolított Firestone Twin 275s második futamán.
Power 218.896 mph-s (352.28 kmh), kétkörös átlagának köszönhetően nyerte meg a kvalifikációt, több, mint egy teljes mérföldet verve a második rajthelyet megszerző Sarah Fisher Hartman Racinges Josef Newgarden 217.835 mph-s (350.57 kmh) tempójára.
„Meglepődtem a sebességtől az első kör (219.826 mph/353.78 kmh) során, és arra gondoltam, ezt meg kell ismételnem” – nyilatkozta a 33 éves pilóta, aki idén már másodszor ragaszthatta az autójára a Verizon P1 Award matricát. „A versenyre fókuszálok. Tavaly Helio nagyon erős volt itt, szóval megpróbálok az autóval én is ugyanilyen erős lenni, ha tudok.”
Newgarden eddigi IndyCar pályafutása legjobb eredményét elérve rajtolhat az első sorból. A 23 éves amerikai volt az egyetlen versenyző a mezőnyben, aki képes volt arra, hogy második kvalifikációs körében javítson sebességén.
„Meglepett vagyok, de boldog” – mondta a tennessee-i, akinek eddigi legjobb, oválon elért rajtpozíciója a negyedik volt, még a 2012-es fontanai szezonzárón. „Reggel főleg a versenybeállításokon dolgoztunk.A játék neve, hogy miként csökkentsük a gumikopást a verseny során, ez az, amire összpontosítottunk. Nem fogtuk vissza magunkat a kvalifikáció alatt, de nem is feszegettük a határokat. Az autó nagyon gyors, majdnem olyan ez, mint amikor kibontod a karácsonyi ajándékot és azt kapod, amit szerettél volna.”
A harmadik pozícióból a pénteki első edzés legjobbja, Tony Kanaan várhatja a zöld zászlót a Chip Ganassi Racing 10-es autójával 217.826 mph-s (350.56 kmh) átlaga révén, míg mellőle 217.724 mph-s (350.39 kmh) kvalifikációs sebességével egy újabb Team Penske alkalmazott, Juan Pablo Montoya rajtolhat.
Az oválspecialista Ed Carpenter mindenképpen feledtetni szeretné az Indianapolis 500-on történteket, ahol a pole-ból indulva végül egy baleset húzta keresztül győzelmi esélyeit. Az amerikai csapattulaj/pilóta ezúttal az ötödik helyet szerezte meg 217.677 mph-s (350.32 kmh) átlagával, a hatodikként pedig Power szívbéli jó barátja, Simon Pagenaud zárta a kvalifikációt , aki 217.222 mph-val (349.58 kmh) tudta le az ominózus két kört a Schmidt Peterson Motorsports 77-es számú autójával.
A negyedik soron Ganassiék regnáló bajnoka, Scott Dixon, valamint a Dale Coyne Racing brit pilótája, Justin Wilson osztozik, ezen páros mögül pedig az Andretti Autosport 50%-a, név szerint James Hinchcliffe és Carlos Munoz indulhat.
Az első edzésen az utolsó helyen végzett, a kvalifikációra viszont összekapta magát az SPM/SMP Racing orosz újonca, és a hatodik sorba kormányozta a 7-es számú autót 216.880 mph-s (349.03 kmh) átlaggal, mellőle pedig az Indianapolis 500 idei győztese, a detroiti duplafordulót egy sokat megélt torkos borznál is jobban megszívó Ryan Hunter-Reay rajtolhat.
Nem sokat fizettek volna a fogadóirodák sem Helio Castroneves, sem pedig Marco Andretti pole-jáért, ezzel szemben viszont sem a brazil, sem pedig az amerikai nem alkotott maradandót a meleg (a levegő hőmérséklete 33C, az aszfalté 52C volt) és párás (47%) körülmények között lebonylított kvalifikáción.
Castroneves 216.591 mph-ja (348.57 kmh) csak a tizennegyedik helyre lett elegendő, Andretti 3.0 pedig még ennél is pocsékabb tempót tudott kipréselni a 25-ös számú gépből és 215.697 mph-s (347.13 kmh) kétkörös átlaga révén csak a tizenhetedik pozícióra futotta a versenyzők elmondása szerint kimondottan gumigyilkos pályán.
A verseny rajtjára magyar idő szerint vasárnap hajnalban, nem sokkal három óra előtt kerül sor, és mint tudjuk, az IndyCarban, különösen az oválfutamokon, nem lehet messzemenő következtetéseket levonni a kvalifikáción elért rajtpozíciókból az erőviszonyok tekintetében. És ez a legszebb az egészben.
A Firestone 600 legnagyobb esélyeseként számon tartott versenyzőket ennek megfelelően nem az első sorokban, sokkal inkább a hetedikben kell keresgélni. Castroneves mellől Ryan Briscoe indulhat majd a középmezőny végéről, holott a brazil mellett az ausztráltól is azt várták sokan, hogy komoly harcban lesz a pole pozícióért. Nem így történt, ennek ellenére viszont továbbra is a futam abszolút favoritjainak számítanak. Ketten együtt összesen öt győzelmet birtokolnak a TMS-en, és tizennyolc alkalommal zártak a top tízben huszonhárom startjuk során. A péntek reggeli edzésen Briscoe a harmadik leggyorsabb volt, Castroneves pedig az ötödik, tehát a tempójuk megvan. Ehhez még hozzájön az IndyCar által engedélyezett több leszorítóerő is, ami csak tovább fűszerezheti az amúgy sem unalmasnak ígérkező 248 kört.
Érdekes lesz figyelni még a hátsó taktusban Hunter-Reay-t és Andrettit is, akik tavaly a legjobb ötben zártak és idén is minden esélyük megvan arra, hogy rövid idő alatt az élmezőnybe küzdjék fel magukat.
Popcornt, chipset és sok-sok fekete kávét bekészíteni, hosszú éjszaka lesz a vasárnapi, de megéri. 🙂
A Firestone 600 kvalifikációjának végeredménye:
képek: IndyCar

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough