Brazil pole a detroiti duplaforduló első kvalifikációján
A Chevrolet Indy Dual in Detroit hétvégéjének végletekig kicentizett, második napi programja helyi idő szerint reggel hét órakor vette kezdetét a detroiti Belle Isle Parkban.
Az idei szezon első duplafordulójának otthon adó 2.36 mérföld hosszú, 14 kanyarból álló ideiglenes utcai pálya szombaton többek között a Pirelli World Challenge, a Stadium Super Trucks és a USCC futamainak is helyszínéül szolgál, a fő esemény viszont természetesen az IndyCar 15:50 -kor (magyar idő szerint 21:50) megkezdődő, első 70 körös futama.
A széria ezen verseny rajtsorrendjét eldöntő kvalifikációja fél kilenc után öt perccel kapta meg a zöld zászlót, de a korai időpont ellenére ekkorra már a Pirelli World Challenge túl volt a saját időmérőjén, valamint a USCC is a bemelegítő edzésén.
Az IndyCar első kvalifikációja a megszokott szisztéma szerint zajlott le: a pénteki edzésnap alapján két csoportra osztották a mezőnyt, amelyekből egyenként hat-hat versenyző jutott tovább a második szegmensbe, innen pedig szintén a hat leggyorsabb vághatott neki a végső fordulónak, azaz a pole-ért zajló Fast 6-nek.
A csoportküzdelmek során, első körben Helio Castroneves jutott tovább a legjobb idővel, a Team Penske brazilját a BHA újonca, Jack Hawksworth, Tony Kanaan és Ryan Briscoe képében két Ganassis, majd Sebastien Bourdais a KVSH Racingtől, valamint egy újabb Penske-s, Juan Pablo Montoya követte.
Nem sikerült viszont kivívnia a folytatás lehetőségét a KV/AFS Racing kolumbiai versenyzőjének, Sebastian Saavedrának, ahogyan az AJ Foyt Racing egyszemélyes flottáját képező Takuma Sato is rögtön az időmérő első körében elvérzett. Innentől viszont kezd érdekessé válni a történet, hiszen a japán mögött közvetlenül az egyik nagy esélyesként számon tartott, Schmidt Peterson Motorsports-os Simon Pagenaud zárt, köszönhetően annak, hogy a versenybíróság megfosztotta két legjobb körétől, miután Juan Pablo Montoya sérelmezte, hogy francia kollégája a pályán feltartotta, blokkolta. A büntetésnek köszönhetően a második legjobb időt megfutó Pagenaud végül a kilencedik pozícióba esett vissza, így nem folytathatta az edzést, míg a kolumbiai ennek a szankciónak hála tudott felkapaszkodni az utolsó, még továbbjutást érő hatodik helyre. Először Power, most Montoya…. mindenkinek megvan a maga keresztje, úgy tűnik Pagenaud-nak a Team Penske az.
Befejeződött az első versenyre szóló kvalifikáció továbbá Justin Wilsonnak és a Dale Coyne Racing 19-es számú gépének, ahogyan a vadonatúj Indy 500 győztes Ryan Hunter-Reay is csak a rajtrács végéről várhatja a magyar idő szerint ma, 21:50-kor kezdődő verseny zöld zászlaját. Az Andretti Autosport pilótája gyors körén hibát vétett és olyan szerencsétlen szögben kapta el a falat, hogy autójának bal hátsó felfüggesztése látta kárát.
A második csoportkörből vígan és dalolva jutott tovább a tavaly Detroit-ban egy győzelmet, egy harmadik helyet és egy pole-t szerző Mike Conway. Az Ed Carpenter Racing angol road/street menője mögött James Hinchcliffe landolt a 27-es számú Andretti Autosport géppel, közvetlenül csapattársa, Carlos Munoz előtt. Örülhetett még a továbbjutásnak Scott Dixon a Chip Ganassi Racing színeiben, a hétvége eddigi részében megdöbbentően jó formát mutató Graham Raham és az RLL Racing – ők egyébként tavaly mindkét detroiti futamot a kilencedik helyen zárták – ,valamint, még ennél is nagyobb meglepetésre Coyne-ék újonca, Carlos Huertas is.
Ennyi volt viszont az időmérő az SFHR-es Josef Newgardennek, de a Team Penske sem tudta végrehajtani a bravúrt, miszerint mindhárom pilótájuk bekerül a legjobb 12-be, hiszen Will Power-nek mindjárt az elején sikerült búcsúznia a további küzdelmektől, amely fiaskóban a hírek szerint komoly szerepe volt a tegnapi második edzésen történt falazásának is. Kászálódhatott ki az Andretti Autosport 25-ös autójából még Marco Andretti, ahogyan Ganassiék részéről Charlie Kimball, valamint az SPM/SMP Racinges Mikhail Aleshin sem reménykedhetett már az előkelőbb rajthelyben.
A legjobb tizenkettő részvételével zajló szegmens rögtön egy áthajtásos büntetés kiosztásával kezdődött, miután Castroneves olyannyira sietett, hogy már a zöld jelzés érvénybe lépése előtt a pályára hajtott. Ez a tény azonban nem viselte meg túlságosan a brazilt, aki a legjobb időt megfutva első helyen jutott tovább az első futam pole-jáért zajló Fast 6-be. Másodikként Briscoe készülhetett a folytatásra, de esélye maradt a rajtelsőségre még Conway-nek, Hinchcliffe-nek, Montoyának és újonc évében már harmdik alkalommal, Hawksworth-nek is. Ennyi volt viszont a kvalifikáció Bourdais-nak, Kanaan-nek, Rahalnak, Dixonnak, Munoznak és Huertasnak egyaránt.
A legjobb hatban két Penske, egy-egy Ganassi és Andretti, valamint az ECR és a BHA autói képviseltették magukat.
A rajtelsőséget végül Castroneves tudta megszerezni második gyors köre során, amivel pályafutása során harminckilencedik alkalommal – ebből háromszor Detroitban – indulhat az élről.
A brazil mellől road/street pályán idén már harmadszor elsősoros Hinchcliffe várhatja a zöld zászlót ma délután (magyar idő szerint ma este), míg a második sort a Hawksworth – Conway páros, a harmadikat pedig idei egyéni legjobb, kvalifikációs eredményüket elérve a Briscoe – Montoya (utóbbinak nem sikerült a triplázás, és 1999-ben, valamint 2000-es detroiti pole-ja után idén csak egy hatodik helyre futotta) páros alkotja.
Azt hiszem, felesleges mondani, hogy a kialakult rajtsorrend alapján érdekes versenynek leszünk szemtanúi.
A verseny magyar idő szerint körülbelül 21:50-kor kezdődik. Élőképért az alábbi linken érdemes keresgélni, míg táblázatos formában a racecontrol.indycar.com-on követhető.
A második verseny kvalifikációja holnap, magyar idő szerint 16:00-kor kezdődik, a mai nappal ellentétben azonban csak két, egyenként tizenkét perces csoportkör alapján dől el a vasárnap esti futam rajtsorrendje (21:50, stream és live leaderboard a fent belinkelt helyeken érhető el ebben az esetben is).
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough