Első az elsők között – Az Indy 500 mérföldkövei
Néhány nap és visszavonhatatlanul kezdetét veszi a 98. Indianapolis 500.
Ami ugyebár azt is jelenti, hogy ezt megelőzően már kilencvenhét alkalommal kapta meg a legendás verseny mezőnye a zöld zászlót (ami egyébként nem teljesen fedi a valóságot, hiszen az első néhány évben még piros zászlóval jelezték a rajtot, míg a zöldet az utolsó kör kezdetekor lengették). Márpedig ha egy sportesemény ilyen hosszú múltra tekint vissza, akkor az egyet jelent a vaskos könyveket megtöltő rekordokkal, sztorikkal és egyéb érdekességgel. Ezekről már a USAracing blogon is több alkalommal szó esett (itt, itt, itt, itt és itt is), úgyhogy ezúttal a legeket hanyagoljuk és helyettük inkább a kisebb-nagyobb mérföldköveket vesszük górcső alá. Mert minden elkezdődött valahol.
Az első győztes: Ray Harroun (1911)
Az első győztes autótulajdonos: Nordyke & Marmon Company (1911)
Az első visszapillantó tükörrel felszerelt autó: a Harroun által vezetett Marmon Wasp (1911) /nem csak az Indy 500 történetében, de alapvetően a komplett motorsportban/
Az első újonc, aki nyerni tudott: Jules Goux (1913)
Az első tulajdonos, aki több győzelmet is szerzett Indianapolisban: Peugeot (1913, 1916)
Az első verseny átlagsebessége: 74.6 mph /129 kmh/ (1911)
Az első 100 mph feletti átlagsebességgel teljesített verseny: 1925 – 101.2 mph /163 kmh/
Az első 150 mph feletti átlagsebességgel teljesített verseny: 1965 – 150.686 mph /243 kmh/
Az első 180 mph feletti átlagsebességgel teljesített verseny: 2013 – 187.433 mph /302 kmh/
Az első verseny időtartama: 6:42:08 (1911)
Az első, öt órán belül lefutott verseny: 4:56:39 (1925)
Az első, három órán belül lefutott verseny: 2:55:43 (1986)
1939-es győzelme után Wilbur Shaw meghatottan cigarettázgat az autóján
Az első Indianapolis 500-at és Grand Prix-t egyaránt nyert autó: Duesenberg 1921 GP (1921- Francia Nagydíj, 1922-Indy 500) /versenyző: Jimmy Murphy/
Az első pole-ból indult győztes: Jimmy Murphy (1922)
Az első kétszeres Indy 500 győztes: Tommy Milton (1921, 1923)
Az első, eső miatt rövidített Indianapolis 500: 1926 /160 kört, azaz 400 mérföldet teljesítettek/
Az első háromszoros győztes: Louis Meyer (1928, 1933, 1936)
Az első versenyző, aki meg tudta védeni előző évi győzelmét: Wilbur Shaw (1939, 1940)
Az első versenyző, aki megkapta a verseny legjobb újoncának járó címet: Art Cross (1952)
Az első női versenyző, aki megkapta a verseny legjobb újoncának járó címet: Lyn St. James (1992)
Az első versenyző, aki ugyanabban az évben szerzett Forma-1-es világbajnoki címet és Indianapolis 500 győzelmet: Jim Clark (1965) /az Indy 500 kedvéért a Monacói Nagydíjat kihagyta/
Az első versenyző, aki a saját tulajdonában lévő autóval tudott nyerni: Jimmy Murphy (1922)
Az első versenyző, aki Indy 500 győzelme után visszavonult: Ray Harroun (1911)
Al Unser és büszke édesanyja a Victory Lane-en, 1970-ben
Az első nem amerikai versenyző, aki nyerni tudott az Indy 500-on: Jules Goux (1913)
Az első európai versenyző, aki nyerni tudott: Jules Goux (1913)
Az első francia versenyző, aki nyerni tudott: Jules Goux (1913)
Az első olasz győztes: Ralph DePalma (1915) – /1920-ban megkapta az amerikai állampolgárságot/
Az első brit születésű győztes: Jim Clark /az 1916-os győztest, a faenzai születésű Dario Restát is britként jegyzik, valójában viszont olasz-brit kettős állampolgár volt/
Az első skót győztes: Jim Clark (1965)
Az első dél-amerikai győztes: Emerson Fittipaldi (1989)
Az első brazil győztes: Emerson Fittipaldi (1989)
Az első holland győztes: Arie Luyendyk (1990)
Az első kanadai győztes: Jacques Villeneuve (1995)
Az első svéd győztes: Kenny Bräck (1999)
Az AJ Foyt Racing tagjai Kenny Bräck győzelmét ünneplik 1999-ben
Az első kolumbiai győztes: Juan Pablo Montoya (2000)
Az első új-zélandi győztes: Scott Dixon (2008)
Az első japán versenyző, aki sikeresen kvalifikálta magát az Indy 500-ra: Hiro Matsushita (1991)
Az első afro-amerikai versenyző, aki sikeresen kvalifikálta magát az Indy 500-ra: Willy T. Ribbs (1991)
Az első hawaii-származású versenyző, aki sikeresen kvalifikálta magát az Indy 500-ra: Danny Ongais (1977)
Az első teljes mértékben indián származású versenyző, aki sikeresen kvalifikálta magát az Indy 500-ra: Cory Witherill /Navajo törzs/ (2001) [az 1920-ban debütált John Boling félig indián, félig kaukázusi gyökerekkel rendelkezett, míg az 1940-ben bemutatkozó Joie Chitwood esetében egy, az üzletember J. Alex Sloan és az általa megbízott tehetségkutató Al Sweeney révén felépített promóciós kampány is közrejátszott abban, hogy a mai napig számos helyen – tévesen – tényleges cherokee őslakosként definiálják.]
Az első Indy 500, amikor Forma-1, NASCAR Cup, IRL, Champ Car és IndyCar bajnoki címmel rendelkező versenyzők egyaránt jelen vannak a mezőnyben: 2014
Az első versenyző, aki megcsinálta a Triple Crownt, azaz az Indy 500 mellett, a Monacói Nagydíjon és a Le Mans-i 24 óráson is nyerni tudott: Graham Hill
Az 1964-es Indy 500-on történt, két halálos áldozatot követelő robbanás, amely elhozta a methanol korszakot
Az első Indy 500, amelyet baleset miatt megszakítottak: 1965
Az első Indy 500, amelynek során szinte kizárólag methanolt használtak üzemanyagként: 1965
Az első versenyző, aki az Indy 500-on, a Daytona 500-on, a daytonai 24 óráson és a sebringi 12 óráson is nyerni tudott: Mario Andretti
Az első kétszeres Indy 500 győztes és kétszeres Forma-1-es világbajnok: Emerson Fittipaldi
Az első versenyző, aki pályafutása első két Indy 500-án zsinórban nyerni tudott: Helio Castroneves (2001, 2002)
Az első Indy 500 győztes, aki csak a verseny utolsó körében került vezető pozícióba: Dan Wheldon (2011)
Az első nő, aki megkapta az Indy 500 induláshoz is szükséges USAC liszenszet: Arlene Hiss (1971) /az 500-ra nem nevezett, Phoenixben – a széria történetének első női versenyzőjeként – 14.-ként ért célba/
Az első nő, aki teljesítette a Rookie Orientation Programot: Janet Guthrie (1976, de a kvalifikációs kísérletet csak a következő évben tett)
Az első női versenyző az Indy 500-on: Janet Guthrie (1977)
Az első nő, aki az Indy 500 során, zöld zászló alatt az élre tudott állni: Danica Patrick (2005)
Az első Indy 500, amelyre két női versenyző is kvalifikálni tudta magát: 2000 (Lyn St. James /53 év/ és Sarah Fisher /19 év/)
Az első latin nő, aki kvalifikálta magát az Indy 500-ra: Milka Duno (2007)
Janet Guthrie az 1977-es Indy 500-on
Az első nő, aki a legjobb háromban tudott végezni az Indy 500-on: Danica Patrick (2009, 3. hely)
Az első négyszeres győztes: AJ Foyt (1961, 1964, 1967, 1977)
Az első győztes abroncsszállító: Firestone (1911)
Az első versenyző, aki az Indianapolis 500 első és utolsó helyét is megszerezte: Howdy Wilcox (1919-győztes, 1921-huszonharmadik hely)
Az első pole pozíciós, aki a versenyt végül az utolsóként zárta: Cliff Woodbury
Az első győztes, aki a Victory Lane-en tejet ivott: Louis Meyer (1936)
Az első alkalom, amikor az első sorból induló három versenyző egyikének sem sikerült egyetlen kört sem az élen tölteni: 1958
Az első újonc, aki pole-t szerzett: Walt Faulkner (1950)
Az első alkalom, amikor számítógép segítségével monitorozták a versenyt: 1978
Az első alkalom, amikor egyszerre kvalifikálta magát a versenyre apa és fia: 1983 (Al Unser és Al Unser Jr.)
Az első élő televíziós közvetítés: 1986 (ABC Sports)
Az első második generációs versenyző, aki az Indy 500 legjobb újonca lett: Michael Andretti (1984 /Roberto Guerreróval megosztva/ , míg édesapja, Mario Andretti 1965-ben érdemelte ki)
Az első harmadik generációs versenyző: 1988 (Bill Vukovich III, az 1953-54-es győztes Bill Vukovich unokája, és az 1973-as második helyezett Bill Vukovich II fia)
Az első második generációs versenyző, aki meg tudta nyerni az Indy 500-at: Al Unser Jr. (1992)
Az első harmadik generációs versenyző, aki kvalifikálta magát az Indy 500-ra: Marco Andretti (2006)
És végül:
Az első motoros rendőr, aki meg tudta nyerni az Indy 500-at: Louis Schneider (1931)
képek: IMS, IndyCar, Denver Post
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough