Ed Carpentertől idén sem tudták elvenni az Indianapolis 500 pole-ját
A helyi születésű, harminchárom esztendős Ed Carpenter harcolta ki magának a pole pozíciót az Indianapolis 500-on. Zsinórban immár másodszor.
A saját tulajdonában lévő csapattal induló Carpenter ezzel a verseny történetének tizenegyedik olyan pilótája lett, aki kétszer egymás után tudta elhódítani a rajtelsőséget. Ezt a bravúrt először Ralph DePalma hajtotta végre 1920-ban és ’21-ben, majd sikerült még dupláznia Rex Mays-nek (1935-36), Eddie Sachs-nak (1960-61), Parnelli Jones-nak (1962-63), Mario Andrettinek (1966-67), AJ Foytnak (1974-75), Tom Snevának (1977-78), Rick Mears-nek (1988-89), Scott Braytonnak (1995-96), valamint Helio Castronevesnek (2009-10).
Carpenter nem csak ezen illusztris listára iratkozott fel, hiszen 231.067 mph-s (371.87 kmh) tempójával 2003 óta a legmagasabb négykörös átlagsebességét futotta az IMS oválján, kvalifikációs körülmények között. Ha pedig mindez nem lenne elég, a kvalifikáció során elérhető legtöbb, összesen 42 pontot is begyűjtötte szombati és vasárnapi elsősége révén (33+9 egység).
„Elképesztő, hogy zsinórban második éve meg tudtuk ezt csinálni” – nyilatkozta autójából kiszállva az amerikai. „Tavaly eléggé meglepett, hogy sikerült és idén sem számítottam rá a rendkívül erős mezőny miatt. Izgalmas ez az egész, mivel viszont tavaly már megéltük ezt és végül nem nyertük meg a versenyt, sokkal elszántabb vagyok. Most már minden a versenyről szól, be akarjuk fejezni a küldetésünket.”
Carpenter, aki az idei évtől kezdve már csak oválfutamokon indul, míg a road/street megmérettetéseken Mike Conway veszi át a 20-as számú ECR autót, a délelőtti edzést kihagyva, mindent egy lapra feltéve csak a Fast 9 során gördült pályára. Hiába tartották azonban toronymagasan a kvalifikáció esélyesének, a végén igencsak oda kellett tennie magát ahhoz, hogy megverje a tabella tetején, 230.839 mph-s (371.5 kmh) átlagával helyet foglaló James Hinchcliffe-et. Carpenter egyébként örülhetett abbéli döntésének is, hogy erre az egy futamra leszerződtette maga mellé JR Hildebrandot, hiszen ideiglenes csapattársának autójában felmerült egyensúlybéli problémából okulva időben képesek voltak változást eszközölni a „főnök” munkaeszközén is, ami végül kritikus mértékben hozzájárult a pole pozíció megszerzéséhez.
Az Andretti Autosport gépét terelgető Hinchcliffe nagyszerű teljesítményt nyújtott az elmúlt három nap során, ami annak fejében még inkább elismerésre ad okot, hogy egy héttel ezelőtt még az is kétséges volt, tudja-e vállalni a versenyen való indulást, miután a Grand Prix of Indianapolis egyik restartját követően elég tisztességesen fejen találta egy lerepülő alkatrészdarab. A kanadainál agyrázkódást diagnosztizáltak, ami egyúttal azt is maga után vonta, hogy az Indy 500 első öt tesztnapjára át kellett adnia autóját tavalyi csapattársának, az idén szerződés nélkül maradt EJ Visónak.
Az ontariói pilóta csak a fejsérülések esetén kötelezően előírt, átfogó, komplex ImPACT teszt teljesítését követően ülhetett vissza a 27-es számú gép volánja mögé, amely venezuelai helyettese alatt is biztatóan teljesített az eső miatt kurtára sikeredett edzésnapok során.
Hinchcliffe teljesítményén egyáltalán nem érződött a kihagyás és a szombati kvalifikáción simán bejutott a pole-ért zajló, utolsó szegmensbe, ahol csak egy hajszál választotta el attól, hogy végül övé is legyen a rajtelsőség. Egy apró hiba miatt azonban végül meg kellett elégednie a második hellyel.
A Fast 9-ban futott, negyedik körében egy pillanatra elvesztette uralmát az autója felett, ami miatt korrigálnia kellett, és ez a kis hiba végül sorsdöntően éreztette hatását az átlagsebességén.
Hinchcliffe azonban nem bánkódott, tekintve, hogy néhány napja még orvosai utasítására egy elfüggönyözött szobában kellett tengődnie a mielőbbi gyógyulás érdekében.
„Csalódott vagyok, de ha megnézed, hol voltam egy héttel ezelőtt, akkor nem panaszkodom” – nyilatkozta a kanadai, aki összeadva alig húsz percet töltött a pályán a kvalifikáció előtt. „Múlt héten még a mobiltelefonomat sem használhattam, ma pedig már 231 mph-val köröztem az Indianapolis Motor Speedway-en.”
Saját fiktív városának, Hinchtown-nak önjelölt polgármestere ezzel beállította 2012-es rekordját, amikor is szintén a második pozícióból rajtolhatott el az Indy 500-on, melyet végül a hatodikként fejezett be. Idén minden esélye megvan arra, hogy még jobb eredménnyel zárjon, azonban ehhez a mezőny többi tagjának is lesz egy-két szava.
Az első sorból való indulás jogát még Will Powernek sikerült kiharcolni, aki ezzel pályafutása második legjobb rajtpozícióját érte el 2010-es második helyét követően.
„A kvalifikációs formátum nagyon sikeres volt a nézők véleménye alapján, igazán jó döntés volt” – méltatta a változtatásokat a Team Penske ausztrálja, majd hozzátette, hogy szívesen látná, ha a road pályákon is több pontot osztanának ki az időmérők során. Azt hiszem, ebbéli véleményét legalább annyian üdvözölték, mint ahányan legszívesebben ott helyben lecsapták volna érte.
A második sorból Simon Pagenaud, Helio Castroneves, valamint Marco Andretti rajtolhat, míg a mögöttük a Carlos Munoz-Josef Newgarden-JR Hildebrand trió várhatja a május 25-ei zöld zászlót.
A vasárnapi kvalifikáció Fast 9-on kívül eső mezőnyének legjobb átlagát a 2000-es Indy 500 legjobbja, Juan Pablo Montoya érte el 231.007 mph-val (371.77 kmh).
A Team Penske kolumbiai versenyzője a háromszoros IRL/IndyCar bajnok, a 2008-as indianapolisi győztes Scott Dixonnal, valamint az Indy 500 képében karrierje első open-wheel futamára készülő Kurt Busch-sal osztozik a negyedik soron.
„Ha felnézek a toronyra és látom az autóm számát, az egy valóra vált álom” – mondta a Coca-Cola 600 – Indy 500 duplázást megkísérlő amerikai. Busch egyébként a harmadik olyan pilótának is elmondhatja magát (a hétszeres Cup bajnok Richard Petty, valamint a duplázást is végrehajtott John Andretti mellett), aki a NASCAR mellett az NHRA-ben is megmérette magát, szóval egyáltalán nem idegen számára a kategóriák közötti ugrálás.
A szombati, első kvalifikációs nap legnagyobb kérdőjele a Chip Ganassi Racinget övezte, amely gárda egyszerűen képtelen volt épkézláb sebességet elérni. Vasárnapra azonban megtört a jég és feltámadni látszott az elmúlt tíz évben négy Indy 500-at is nyerni tudó csapat. A CGR Target által fémjelzett egysége, Tony Kanaan és Scott Dixon egyaránt cirka 1.5 mph-t gyorsult az előző naphoz képest.
„Mához egy hétre senki nem fog emlékezni arra, hogy honnan rajtoltunk, amikor megnyerjük a versenyt” – mondta optimistán a tizenhatodik pozícióban lévő Kanaan a kvalifikáció utáni sajtótájékoztatón.
„Nem végeztünk jó munkát” – szögezte le Dixon, utalva korábbi teljesítményükre. Az új-zélandi, aki a Fast 9-on kívül rekedt csoport második legjobb idejét autózta vasárnap, szintén úgy véli, össze fognak állni a dolgok a versenyre. „Van még tennivalónk, de úgy vélem, ez bizonyos szempontból jó dolog. Felnyitotta a szemünket, hogy nem vagyunk verhetetlenek. Nem lehetünk a megfelelő helyen, anélkül, hogy keményen megdolgoznánk érte.”
A második kvalifikációs napon, a legjobb kilencen kívül eső, huszonnégy versenyzőből húsznak sikerült javítania szombati eredményén, míg a a pole-os Carpenter és az utolsó helyről induló Buddy Lazier ideje között csak 2.1509 másodpercnyi különbség volt, ami az Indianapolis 500 történetében abszolút rekordnak tekinthető. Sebesség tekintetében azonban a két versenyző közötti 3.147 mph-s (5.06 kmh) differencia csak az örökranglista második helyére elegendő, köszönhetően az 1953-as, 3.130 mph-s (5.04 kmh) különbségnek.
Az Indianapolis 500 újoncait tekintve a tizenkettedikként rangsorolt Kurt Busch szerezte meg a legmagasabb rajthelyet, közvetlenül Jack Hawksworth előtt, míg az Indy 500 első orosz résztvevője, Mikhail Aleshin a tizenötödik, az ausztrál James Davison, a tizennyolcadik, a mindennemű ováltapasztalat nélküli Carlos Huertas a huszonegyedik, Martin Plowman a huszonkilencedik, a mezőny legifjabb tagja, a 19 éves Sage Karam pedig a harmincegyedik helyen végzett.
A mezőny 229.382 mph-s (369.15 kmh) átlagsebességével az Indy 500 eddigi történelmének leggyorsabb kvalifikációját produkálta.
A 98. Indianapolis 500 május 25-én, magyar idő szerint 18:00-kor veszi kezdetét.
A 98. Indianapolis 500 rajtsorrendje
képek: Indianapolis Motor Speedway, IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough