Megjósolhatatlan az Indy 500 rajtsorrendje a kvalifkáció előtt

Az elmúlt napok során nem kegyelmezett az időjárás az Indianapolis 500-ra készülő mezőnynek.

A hat edzésnapból ötöt nem tudtak a csapatok teljes mértékben kihasználni, a negatív rekordot pedig a Fast Friday állította be, amelynek során egészen pontosan 18 perc 56 másodpercet tölthettek csak az autók a pályán, amikor is brutális jégeső zúdult rájuk, véget vetve a tervezett programnak. A szombati kvalifikáció reggelén szerencsére már száraz pálya fogadta az érkezőket, azonban az alacsony hőmérsékleti viszonyok miatt ismét csúszás állt be a napirendben. A szabályok értelmében csak akkor kezdődhet meg a körözés, ha a pálya, valamint a levegő hőmérsékletének összege meghaladja a 100 F (38 C) fokot, így a résztvevőknek közel egy órát kellett várniuk a pitben, mire végül megkezdhették a munkát.

A mezőnynek egy óra állt rendelkezésre ahhoz, hogy felkészüljenek arra a közelgő kvalifikációra, amelyet a szabályalkotóknak sikerült olyannyira megbonyolítani, hogy első blikkre (sőt, másodikra is) ember legyen a talpán, aki átlátta. De erről majd később.

A csúszás miatt egy órásra rövidült edzés rögtön harmadik percében az Andretti Autosport 26-os gépét vezető Kurt Busch-nak sikerült megfutnia a május hónap első, 230 mph feletti körét, nem sokkal később viszont csapattársa, Marco Andretti hozott össze egy 232.239 mph-s (373.75 kmh) átlagtempót, amit nem is sikerült megdöntenie senkinek a gyakorlás további részében. A végére összesen tizenkét versenyző tudott álomhatár feletti időt autózni, az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy ezen körök egyike sem magányosan lett megfutva. A legjobb, egyedül, légüres térben elért sebesség egy újabb Andretti alkalmazotthoz volt köthető, név szerint James Hinchcliffe-hez, aki 229.934 mph-val (370.04 kmh) teljesítette. Az edzés alatt szerencsére semmi kirívó incidens nem történt. Három alkalommal lengettek sárga zászlót, kétszer törmelékeltakarítás miatt, egyszer pedig Mikhail Aleshin megpördülése okán, de az orosz újonc nem ütközött semmivel és senkivel, így a 7-es számú SPM/SMP Racing gép sértetlenül megúszta a kis kalandot.

Az utolsó sárga zászlós periódusra néhány perccel a leintés előtt került sor, aminek következtében – tekintettel a hosszú csúszásra – a szervezők úgy döntöttek, öt perccel megtoldják a gyakorlásra szánt időt. A hosszabbításban azonban Oriol Servia már nem vehetett részt, köszönhetően időbüntetésének, amelyet figyelmeztető jelzés alatt futott gyors tempója miatt róttak ki rá.

Az Indianapolis 500 hetedik edzésének eredménylistája nem igazán tekinthető mérvadónak, többek között a már említett magányosan, illetve más autók által generált szélviszonyok közepette elért tempó miatt, de olyan versenyzők is akadtak, akik már csak néhány “próbakör” erejéig hajtottak pályára, mint például a háromszoros győztes Helio Castroneves a maga négy megtett körével.

A helyi idő szerint reggeli edzés során az Ed Carpenter Racing autói (#20 Carpenter, #21 Hildebrand) nem léptek pályára.

Ami a fentebb említett kvalifikációt illeti: a mai nap legfontosabb kérdése, hogy mely autók jutnak be a vasárnapi Fast 9-ba, aminek során a pole pozíciós kiléte dől majd el. A szabályváltozások értelmében idén először az összes résztvevő pontot kap, az első helyen záró 33-at, a második helyet elcsípő 32-t …. az utolsó, 33. pedig egy egységgel gazdagodik. Ennek körülbelül annyi értelme van, hogy az alkotók előre tudták, a nevezők létszáma nem fogja meghaladni a tradicionális 33 főt, és ha már így alakul a történet, akkor legalább legyen egy kicsivel több tétje a napnak. A kvalifikációs tempó meghatározása nem változott, és ahogyan 1920 óta minden Indy 500 esetében, idén is négykörös átlagsebesség alapján formálódik a tabella. Az elmúlt esztendőkkel ellentétben viszont a pilóták több kísérletet tehetnek előzőleg megfutott eredményük visszavonása nélkül.

A 98. Indianapolis 500 első kvalifikációs napja a mai napon, magyar idő szerint 17:00 – 23:00 között kerül lebonyolításra.

 

 kji5.png

 

 

 kép: IndyCar

 

hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy