Nem áll jól a Nemzeti Gárda szénája az első bizottsági ülést követően
Csütörtök délután került sor a Nemzeti Gárda sportszponzorációra fordított kiadásait célzó albizottsági ülésre.
A Missouri állam demokrata szenátora, Claire McCaskill által kezdeményezett meghallgatás során a Gárda által a NASCAR-ban, valamint az IndyCarban való szerepvállalás került terítékre.
A USA Today-hez jutott adatok szerint a Gárda 2012-ben 26.5 millió dollárt költött NASCAR szponzorációra, miközben egyetlen újoncot sem sikerült felvenni az állományba. McCaskill szenátor szerint az adatok egyértelműen bizonyítják, hogy a program csak elnyeli a pénzeket és a tényleges célnak, nevezetesen új katonák toborzásának egyáltalán nem felel meg. Akkor érné meg beleölni a sportba a súlyos dolllármilliókat, ha az így nyert reklámfelület egyúttal ráirányítaná a figyelmet a Gárdára, mint potenciális karrierlehetőségre. A valóság viszont az, hogy rendkívül kevesen keresik fel a toborzóirodákat olyanok, akik saját bevallásuk szerint a NASCAR révén kezdtek el érdeklődni a katonai pálya iránt.
McCaskill szenátor az alábbi szavakkal nyitotta meg a csütörtöki meghallgatást:
„Szeretem a NASCAR-t. Ez a meghallgatás nem arról szól, hogy démonizáljuk a NASCAR-t, vagy a Nemzeti Gárdát. Erre a meghallgatásra egyszerűen annak okán kerül sor, hogy az adókból befolyt összegek invesztálása milyen mértékben térül meg, hogy ezen szövetéségi pénzek bölcsen kerültek-e felhasználásra a megfelelő célokra, és ezen befektetések a kívánt eredményt hozták-e.”
A fegyveres szervekkel összefüggő, szponzori célú szerződések évenként kerülnek megállapításra, a Nemzeti Gárda pedig elismerte, hogy az általuk a sportba juttatott támogatás összegét nem definiálják pontos, azaz nincs megadva, hogy ebből a pénzből mennyi landol a csapatnál és mennyit költenek egyéb célokra.
„Újra át fogom nézni a Nemzeti Gárda ügyben érintett programjait, a következő… valószínűleg már a következő hónapban” – mondta a meghallgatás során Judd Lyons dandártábornok, a Gárda megbízott igazgatója.
A USA Today-ben megjelent riport szerint a Nemzeti Gárda 2011 és 2013 között 88 millió dollárt költött csak a NASCAR-ra, valamint csak 2013-ban 38 milliót az IndyCarra, miközben elenyésző számú új katonát tudtak csak toborozni, már ha egyáltalán sor került ilyesmire.
„Nem értem” – mondta McCaskill szenátor. „Hogyan tudják igazolni azt a tényt, hogy senkit nem sikerült toborozniuk a NASCAR révén. A tények önmagukért beszélnek, az adatok pedig kristálytiszták. Önök nem soroztak be senkit az állományba a NASCAR-ban lévő szerepvállalásuk révén. Önök adták át nekünk az erre irányuló adatokat. Az egyetlen ok, amiért ezt tudjuk, maguknak köszönhető.”
Ron Johnson, Wisconsin állam republikánus szenátora szintén megkérdőjelezte a Nemzeti Gárda sportszponzoráción alapuló toborzási módszereinek hatékonyságát, mondván a rendelkezésre álló mérések nem képesek mértékadó eredményeket produkálni.
„Analizálni fogom ezeket a programokat célzottan azokból az okokból, amelyekre Önök hívták fel a figyelmet” – mondta Lyons dandártábornok, aki idén január óta tölti be a Gárda megbízott igazgatói tisztségét. „Elérik-e a kívánt hatásfokot? Megfelelően használják-e fel az adófizetők pénzét? Helyes dolog tovább folytatni? Ezek azok a kérdések, amelyeket én, mint megbízott igazgató mérlegelni fogok. […] Szeretném tudni, hogy melyek a jó mérőszámok arra, hogy megfelelően értékelhessük a sportszponzoráció hatékonyságát. Ez az, amire a leginkább koncentrálok most.”
McCaskill fontosnak tartott megjegyezni, hogy a hadsereg, a haditengerészet, a parti őrség, valamint a tengerészgyalogság sem található már meg a NASCAR szponzorai között. A fegyveres erők közül a Nemzeti Gárdán kívül a légierő képezi mára csak a sport részét.
A szenátor nyíltan a Gárda képviselőinek szegezte a kérdést, mondván a hadsereg 2012-es távozását követően ők miért maradtak továbbra is a sportban.
„Maguknak nincs annyi pénzük, mint amennyi a hadseregnek van. Nagyon érdekes számomra, hogy egy másik katonai szerv, nagyságrendekkel magasabb költségvetéssel úgy találja, a NASCAR szponzoráció nem költséghatékony, a Gárdánál viszont senki nem gondolt arra, hogy talán nem ártana átnézni az elemzéseket.”
A kérdés már csak az, hogy ha a politikai felsőbb körök úgy találják, a NASCAR nem kifizetődő a Gárda számára, akkor mit gondolnak a sajnálatos módon nézettségileg összehasonlíthatatlanul rosszabb mutatókkal rendelkező IndyCar kapcsán?
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough