Időutazásra invitál az Indianapolis Motor Speedway
Eddig a pillanatig azt hittem, hogy már nem is lehetek irigyebb azokra a mázlistákra, akiket Indianapolisba pottyantott le a gólya, vagy terelt a sors életük folyamán.
Először is, ott van nekik maga a nagybetűs PÁLYA, amely ikonikus Pagodájának tövében bármelyik, magára valamit is adó autósport rajongó szívesen csövezne néhány napig. Vagy hétig. Vagy hónapig. És ha már Indianapolis Motor Speedway, akkor mondani sem kell, hogy legfőképpen arra az 1911 óta (az első és második világháború éveit kivéve) minden évben megrendezett futamra irigykedem, amely a sportágon belül, minden vélt, vagy valós presztizsvesztése ellenére is magasan „kiragyog a karból” (bocs Molnár Ferenc Ibolyája), minden mozzanatával, edzéseivel, drámáival, hisztijeivel, Hollywood-ot idéző fordulataival és még sorolhatnám holnap estig.
Nos, jelen pillanatban az a nagy büdös helyzet, hogy bejelentettek egy olyan eseményt az IMS 2.5 mérföldes oválja, valamint a frissen átalakított belső, road nyomvonalán – ahol a május 10-ei Grand Prix of Indianapolist is futni fogja az IndyCar mezőnye -, amelynek hallatán a tradíciók iránt lelkesedő rajongók szemei egyszerre csillantak fel.
Ami pedig engem illet, ha valaki felajánlaná, hogy elmehetek személyesen egy, az Indianapolis Motor Speedway-en rendezendő versenyre, de csakis kizárólag egyre, akkor komoly dilemmába esnék, hogy az Indy 500-ra essen-e a választásom, vagy pedig a két héttel későbbre kiírt Brickyard Vintage Racing Invitational-re.
Utóbbi, a Sportscar Vintage Racing Association (SVRA) által szervezett esemény ugyanis egy izgalmas időutazás is lesz egyben az elmúlt több mint száz év járműveinek felvonultatásával. A híres oválon, valamint a 2.4 mérföld hosszú IMS road-on tizenegy kategóriára bontott, egyenként negyven perces futamot tekinthetnek meg a rohadt mázlisták kilátogató nézők. A több, mint hatszáz modell között megtalálhatóak lesznek például háború előtti gépek, klasszikus sportautók, Forma-1-es és Le Mans-i prototípusok egészen 2008-cal bezárólag, de a NASCAR Cup Brickyard 400-án, valamint természetesen az Indianapolis 500-on megfordult autók sem fognak hiányozni a felhozatalból.
Ha pedig mindez nem lenne elég, akkor azt is feltétlenül meg kell említeni, hogy a háromnapos örömünnep keretein belül a vintázs csodák mellett sor kerül az úgynevezett Indy Legends Pro-Am-re, amelynek során egykori Indianapolis 500 győztesek, valamint a verseny történetének további, ilyen-olyan oknál fogva meghatározó alakjai fognak ismét egymásnak feszülni a legendás pályán. A negyven perces futam során a meghívott, hivatásos pilóták amatőr versenyzőkkel felváltva fogják vezetni az 1967-’72 közötti évjáratú Corvette-eket, Mustangokat és Camarókat, húsz-húsz perces stintekre osztva.
A párosításokat, valamint a rajtsorrendet sorsolás útján döntik el és féltávnál (vagy inkább félidőnél) öt perc áll majd rendelkezésre a vezetőcseréhez. A meghívást már hivatalosan is elfogadta többek között az Indianapolis 500 első színes bőrű versenyzője, Willy T. Ribbs, aki emellett az első afro-amerikaiként vezethetett F1-es autót is a történelem során (további érdekességek, mint pl. hogy mit keresett kosarasként egy lányiskolában, vagy éppen mi köze volt Don Kinghez ide kattintva olvashatóak), de ott lesz még a kétszeres Daytona 24 győzes Lyn St. James is, aki a verseny fennállása során első nőként érdemelte ki az Indy 500 legjobb újoncának járó titulust még 1992-ben (45 évesen, ami szintén rekordnak számít). A legnagyobb figyelem azonban kétségkívül a kétszeres Indianapolis 500 győztes Al Unser Jr.-ra szegeződik majd, akinek 1992-ben és 1994-ben került a nyakába a sokak által áhított babérkoszorú.
„El sem tudom mondani, mennyire várom, hogy ismét versenyezhessek Indy-ben” – nyilatkozta Unser Jr., a négyszeres Indy 500 győztes Al Unser fia, egyben pedig a tejiváson háromszor is átesett Bobby Unser unokaöccse.
„A vintázs versenyzés egy kialakulóban lévő, új szintjét képviseli a mi csodálatos sportunknak és az valódi kihívást jelent, ha olyanok ellen léphetsz pályára, mint Lyn, Willy T., vagy Diz [Mark Dismore]. Alig várom, hogy láthassam a rajongókat, ők a legnagyszerűbbek ezen a világon.”
És ez még csak a jéghegy csúcsa lehet.
„Semmi sem tesz jobbat a vintázs versenyzésnek egy valódi szupersztárnál a Hírességek Csarnokából, mint amilyen Al Unser Jr.” – mondta az SVRA elnök-vezérigazgatója, Tony Parella. „Le vagyok nyűgözve mindazon érdeklődés láttán, amelyet az Indy rajongók és velük együtt a versenyzők tanúsítanak. Megígérhetem, hogy hamarosan további, izgalmas bejelentésekre fogunk sort keríteni.”
A három napra szóló belépőjegy ára 40 $, ha pedig valaki fel tud mutatni egy, az év bármely más, az IMS-en megrendezendő eseményére szóló jegyet, akkor 10 $ kedvezményt kap. És emlékszünk még arra, hogy mit is írtam a Pagoda tövében való csövezésről a poszt legelején? Nos, a háromnapos esemény során először engedélyezik, hogy a rajongók a pályán kempingezve töltsék az éjszakákat.
Az SVRA úgy definiálja a Brickyard Vintage Racing Invitational-t, mint „a versenyautók valaha volt legnagyobb amerikai összejövetele”, én pedig továbbra is itt irigykedem. Valaki küldjön nekem egy doboz százas zsepit. Vagy kettőt. Vagy a jövő heti nyerő lottószámokat.
képek: IMS
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough