Egy csatát már megnyert az IndyCar Long Beach-en
Ha csak egy időre is, de fellélegezhet az IndyCar, miután a helyi városi tanács úgy döntött, 2018-ig még biztosan a szériáé marad a versenyrendezés joga Long Beach-en.
A hírt a Grand Prix of Long Beach szervezője, a Grand Prix Associaton vezérigazgatója, Jim Michaelian jelentette be a Long Beach Press Telegram hasábjain, miután tudomást szerzett a város képviselőinek kedd éjjel meghozott határozatáról.
„Pontosan ez az, amit akartunk” – mondta Michaelan, aki szerint mindenki számára optimális döntés született. „Minden joguk van ahhoz, hogy új lehetőségeket fedezzenek fel, de ugyanígy nekünk is megvan a biztosítékunk arra, hogy lebonyolítsuk az eseményt 2018-ig. Ez fontos, mert sok szponzori szerződésünk van.”
Mint ismeretes, az IndyCar Long Beach-csel kötött szerződése 2015-ben lejár, amelyet kihasználva a Forma-1 mindenható ura, Bernie Ecclestone újra kivetette hálóját a dél-kaliforniai utcai pályára. Az üzlet tető alá hozásával az akkoriban még az F1-et vendégül látó Grand Prix of Long Beach negyven évvel ezelőtti megálmodóját, az egykori CART vezért, Chris Pook-ot bízta meg. Az üzletember Ecclestone-nal karöltve mindenképpen azt akarta elérni, hogy az IndyCar szerződésének automatikus meghosszabbítása helyett a város tegye lehetővé, hogy mások is megtehessék ajánlatukat a versenyrendezésre. Terveik nagy port kavartak, a legfőbb kontra érvnek pedig az számított, hogy a Forma-1 Long Beach-i visszatérésének feltételei – a pálya felújítása, a pitlane kialakítása, kiszolgálóépületek építése stb. – már önmagukban véve több, mint százmillió dollárba kerülnének. A kedélyek csillapítása érdekében Pook elmondta, hogy a munkálatokat teljes egészében magánforrásokból fedeznék, a városnak „csak” a közel harmincmillió dolláros jogdíjat kellene megfizetnie.
A hírek szerint azonban sem a FOM, sem pedig maga Pook nem állt elő konkrét üzleti tervvel, hangzatos ígéreteik – miszerint az F1 érkezése meghozná Long Beach számára a gazdasági kánaánt – megmaradtak pusztán szavak formájában.
A város politikusai azonban nem hülyék, és azzal is tisztában vannak, hogy Ecclestone-nal megállapodni olyan, mint a mesebeli dzsinntől kívánni valamit: eleinte azt hiszed, hogy megfogtad az Isten lábát, végül azonban kiderül, hogy valójában te húztad a rövidebbet.
Long Beach a számára legbiztonságosabb döntést hozta; ha a szokásos öt helyett csak három évvel is, de meghosszabbítja az IndyCar jelenleg 2015. június 30-áig szóló szerződését, miközben arról biztosítja a Forma-1-et, hogy ha eljön az idő, akkor ki fogják írni a nyilvános ajánlattételi procedúrát. Erre mondják, hogy a kecske is jóllakott és a káposzta is megmaradt. Ecclestone-t nem utasították el kerek perec, ugyanakkor időt is nyertek maguknak.
Jim Michaelian úgy tudja, hogy a döntés hivatalos bejelentésére, valamint annak pontos részleteinek ismertetésére néhány héten belül fog sor kerülni, amit Tom Modica Long Beach-i képviselő is megerősített.
Chris Pook a hírekről a Press Telegram révén értesült és üdvözölte a hallottakat, miszerint a város nyitott az F1 érdeklődése iránt, a majdani sikerben pedig egy pillanatig sem kételkedik.
„Nem bántani akarom az IndyCar versenyt, de a Forma-1 olyan gazdasági értéket hoz, amit a város nagyon fog díjazni” – nyilatkozta, majd hozzátette, hogy a televíziós nézettség általi reklám, a szállodafoglalások és egyéb, a sorozat érkezésével járó bevételekből jelentős mértékben profitálna Long Beach.
Pook a verseny rendezésével járó költségek miatti kritikákra is reagált:
„Nem beszélgetnénk erről, ha nem lehetne pénzügyileg sikeres.”
Michaelian azonban nem aggódik amiatt, hogy a Forma-1 számára adott lesz a lehetőség a versenyért való ajánlattételre.
„Biztos vagyok abban, hogy a város folytatni fogja a partnerkapcsolatát a Grand Prix Association-nel az elkövetkezendő években is.”
A kérdés már csak az, hogy mit szól mindehhez Ecclestone, aki korábban úgy nyilatkozott, hogy 2016-ban már dél-kaliforniában akarja látni a szériája mezőnyét. A 83 éves üzletember néhány hónappal ezelőtt elmondta, hogy az sem lenne tragédia, ha Long Beach nem jönne össze, hiszen ez a terület még számos más, az F1 számára vonzó helyszínt rejt.
A 40. Grand Prix of Long Beach április 11-13-a között kerül megrendezésre, a hétvége folyamán pedig számos rendezvény és versenysorozat pályára lépése mellett a fő attrakciót a sztárokat és hivatásos autóversenyzőket egyaránt felvonultató Toyota Pro-Celebrity Race, valamint természetesen a Verizon IndyCar Series jelenti majd.
2013-ban mintegy 170.000 ember látogatott ki a helyszínre.
kép: FOX Sports
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough