Verizon IndyCar Series – Egy ígéretes frigy
A mai napon hivatalosan is bejelentett Verizon szerződés még annak ellenére is az utóbbi idők legnagyobb IndyCar vonatkozású hírének számít, hogy tulajdonképpen már hónapok óta borítékolható volt.
A kontraktus értelmében tehát a telekommunikációs cég veszi át a tavaly év végén távozott korábbi főszponzor, a ruhabizniszben utazó IZOD helyét, ami már önmagában véve kecsegtető annak az IndyCarnak a jövőjét tekintve amely az 1996-os open-wheel szakadás óta képtelen profitot termelni.
A Verizon személyében nem egy futottak még kis cégecskét kell üdvözölnünk, hanem az Egyesült Államok egyik vezető vállalatát, pontosabban annak egy mellékágát. A Verizon Communications nevű telekommunikácós gigacég tavaly szeptemberben azzal került a világsajtó érdeklődésének központjába, hogy felvásárolta leányvállalata, a Verizon Wireless addigi üzleti partnerének, az amerikai piacról való kilépés mellett döntő Vodafone-nak 45%-os tulajdonhányadát, mintegy 130 milliárd dollár értékben. Az adás-vétel összegét tekintve a Financal Times szerint a távközlési szektorban a második, globálisan pedig a harmadik legnagyobb értékű tranzakciót jelentette.
Az üzlet megkötését követően a Verizon Wireless teljes mértékben anyacége birtokába került, ennek okán rögtön el is hagyta nevéből a ‘wireless’ szócskát és manapság hivatalosan már csak mint Verizon működik – bár a legtöbb helyen továbbra is korábbi formájában hivatkoznak rá a megkülönböztetés végett.
A cég ügyfeleinek száma 2013 végén meghaladta a 100 millió főt, ebből 4.7 millió előfizetőre tárgyévben tettek szert, míg 4G mobilinternet szolgáltatásuk több, mint 300 millió ember számára elérhető USA-szerte. Összehasonlításképpen a NASCAR Sprint Cup névadó szponzora, a Sprint kevesebb, mint 55 millió ügyféllel zárta a tavalyi esztendőt.
Mit is jelent mindez az IndyCarnak? Sokkal többet, mint elsőre hinnénk. A Verizon ugyanis nem csak egy mobil- és internetszolgáltató, hanem a technológiai innovációk terén is úttörőnek számít. Elég csak az LTE Multicast nevű szolgáltatásra gondolni, amelynek debütálását a cég nem kisebb eseményre, mint a február 2-án lezajlott Super Bowl-ra időzítette. Az LTE szabványra épülő műsorközlő rendszer lényege, hogy a hálózat drasztikus leterhelése nélkül képes tartalmat továbbítani, akár egy adott helyre – pl. stadion, versenypálya stb. – lokalizálva.
Ennek révén a helyszínen ülő, fizető nézők mobileszközeik segítségével az élőkép mellett többek között exkluzív, az otthon, a televíziók előtt ülők számára nem elérhető tartalmakhoz is juthatnak. A szolgáltatáshoz szükséges technikai hátteret a Verizon az Indianapolis Motor Speedway-en is ki akarja építeni, így könnyen lehet, hogy már a jövő évi Indy 500-on sem kell a szurkolóknak a nyakukat tekergetniük az óriáskivetítő felé, ha a pálya tőlük távolabb eső pontjain zajló küzdelmekre kíváncsiak.
Emellett a Verizon a promócióban is élen jár, amire, valljuk be, az IndyCarnak legalább annyira szüksége van, mint egy falat kenyérre. Ennek kapcsán biztató jelnek számít az a kisfilm, amely a nagy bejelentés apropóján látott napvilágot a hamarosan kezdődő szezon felvezetése képpen.
Itt van, ni:
Az IndyCar – Verizon házasság anyagi részleteiről nem kerültek hivatalos adatok nyilvánosságra, megbízható források szerint azonban a tíz évre szóló megállapodás évenként lebontva 10-12 millió dollárra rúg.
„Mélyebb és szorosabb kapcsolatot szeretnénk kiépíteni a szériával” – jelentette be a Verizon [Wireless] alelnöke, Brian Angiolet a pénteki sajtóeseményen, utalva az IndyCarral való eddigi, gyümölcsöző együttműködésre, amelynek köszönhetően a pole pozíciós pilótának járó Verizon P1 Award már a tavalyi szezonban átadásra kerülhetett, vezeték nélküli szolgáltatásuk révén pedig már négy éve hivatalos partnereknek tekinthetőek.
Az Verizon szerződés nem csak abból az aspektusból fontos, hogy a cég neve ott díszeleg majd az ‘IndyCar Series’ szavak előtt a logón. Persze üdvözítő dolog, hogy valaki úgymond anyagilag „fogja a kezét” a sorozatnak, ennél azonban sokkal fontosabb a partnerség technológiai jellege. Maga a Hulman & Co. vezérigazgatója, Mark Miles és a szerződés tető alá hozásában kulcsszerepet vállaló Just Marketing International első embere, Zak Brown is úgy nyilatkozott, hogy a küszöbön álló változásoktól hanyatt fognak esni az emberek.
„Tömegekhez fognak eljutni” – nyilatkozta optimistán Brown a Verizonról, amellyel kapcsolatban Miles megjegyezte, hogy náluk jobb partnert az IndyCar céljainak eléréséhez elképzelni sem lehetett volna.
Az Indianapolis Star értesülései szerint a Verizon azon is dolgozik, hogy további befektetőket győzzön meg arról, most érdemes igazán beruházni az IndyCarba, ami hatalmas segítséget jelentene a széria folyamatosan anyagi gondokkal küszködő csapatainak számára is.
Az egyik ilyen cég, amellyel állítólag már előrehaladott tárgyalások folynak, a Panasonic, de rajtuk kívül is akadnak potenciális érdeklődők.
Vajon hamarosan tényleg beköszönt a jó világ az IndyCarra? A múlt tükrében egyelőre nem szabad elhamarkodott kijelentéseket tenni, de az előjelek mindenesetre biztatóak.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough