Szakértők szerint Long Beach csak veszíthet az F1-el

A városi tanács a mai napi ülésén hozza meg döntését arról, hogy engedve Bernie Ecclestone óhajának, nyilvános pályázatot ír-e ki a Long Beach-i versenyrendezés jogát illetően.

Ahogyan arról már ezen a blogon egy hosszabb poszt is született, a Formula 1 ura mindenképpen vissza szeretné vinni a szériáját a dél-kaliforniai utcákra, amely 1984 óta a CART/Champ Car, majd az IndyCar versenyeinek ad otthont. Ha a város képviselői Ecclestone várakozásainak megfelelően határoznak, könnyen előfordulhat, hogy 2015 után ismét a száguldó cirkusz mezőnye veszi birtokába a pályát.

A hír jelentős mértékben megosztotta nem csak a rajongókat, de az újságírókat és Long Beach vezetését egyaránt. A pro oldal álláspontja szerint egy olyan, világviszonylatban ismert bajnokság, mint az F1 komoly bevételi forrást jelenthet a városnak, emellett pedig a szponzorok számára is kedvező platformot teremthet. A túlnyomó többség azonban ellenzi a Formula 1 visszatérését, mivel úgy vélik, hogy az valójában több kárt okozhat, mint hasznot. A gazdasági válság következtében Long Beach – a legtöbb kaliforniai városhoz hasonlóan – kis híján a teljes fizetésképtelenség szélére sodródott, a recesszió okozta károkat pedig a mai napig sem heverte ki teljesen. A város vezetésének súlyos megszorításokat kellett hoznia, amelyek a Long Beachen kiemelt fontosságú, kulturális tevékenységek mellett olyan alapvető területeket is érintettek – és érintenek még mindig – mint az egészségügy, a tűzoltóság, a rendőrség, valamint a közbiztonsággal összefüggő egyéb szegmensek.

Ilyen körülmények között belevágni egy közel 150 millió dolláros beruházásba, gazdasági szakértők szerint akkora rizikót jelenthet, mint teli tárral játszani orosz rulettet. Az F1 érkezése esetén költséges munkálatokra lenne szükség ahhoz, hogy a pálya megfeleljen az FIA által támasztott követelményeknek. Új, speciális aszfalt, kiszolgáló épületek, a teljes pitlane átalakítása stb. – ezek összege a legfrissebb számítások szerint már önmagukban meghaladják a 100 millió dollárt, ehhez pedig még pluszban jön hozzá a jogdíj (kb. 28 millió dollár) és egyéb költségek. A neves Long Beach-i újságíró, Anne Proffit szerint mindezek mellett szállodaépítésekre is szükség lenne, hiszen bár vannak luxushotelek a városban, ezek befogadóképessége azonban nem elég az F1-hez tartozó több ezer, minden földi jóhoz szokott kiváltságosnak. Azt pedig nem várhatja el még Ecclestone sem, hogy csak az ő kedvéért a kiteszik a szobáikból a városba nem a cirkusz miatt érkező turistákat.

Hiába állítja a projekt tető alá hozásával Ecclestone által megbízott Chris Pook, hogy a Formula 1-nek csak Long Beach utcáira van szükség, ez így, ebben a formában egyáltalán nem igaz.

“Semmi mást nem kérünk a várostól, csak azt, hogy használhassuk az utcáit. Mindaz, amit meg akarunk mutatni nekik, hogy egy Formula 1-es futam micsoda gazdasági fellendülést hozhat számukra. Ha úgy döntenek, hogy nem akarnak F1-et, akkor másik helyszínt fogunk találni Dél-Kaliforniában. Ha mégis igényt tartanak ránk, akkor készek vagyunk leülni tárgyalni.”

jk_1.jpg

Persze mondhatja bárki, hogy lényegesen több bevételt hoz az F1 az IndyCarnál, ami önmagában véve így is van. A gond csak annyi, hogy ebből maga Long Beach alig részesülhet. Az elismert gazdasági szakértő, Christian Sylt már számtalan publikációt írt az F1-ről, elemzései a világbajnoki sorozat financiális modelljéről egyedülállónak számítanak. A Press Telegramnak adott nyilatkozatában Sylt kifejtette, hogy Long Beach egyáltalán nem járna olyan jól a rendezéssel, mint az sokan gondolják. A szakember elmondta, hogy az F1-es versenyek helyszínei csakis kizárólag a jegyeladásokból, valamint a magánjellegű beruházások bevételeiből részesülnek, az olyan, igazán nagy pénzeket hozó szegmensekből – mint a televíziós jogok, a pálya melletti hirdetésekből származó profit, vagy éppen a különféle rendezvényekből befolyó összegek – egy centet sem látnak.

“Olyan rendezvényt akarunk, amely bevételt generál, nem pedig kiadást a város részéről” – jelentette ki Gary DeLong képviselő. “A Grand Prix Association [az IndyCar promótere] nagyszerű munkát végzett a városért. Nagyon körültekintőnek kell lennünk, mielőtt egy másik szervezettel kötnénk megállapodást.”

Jim Michaelian, a Grand Prix Association elnök-vezérigazgatója reméli, hogy a végül jól átgondolt döntés születik.

“Néhányan, beleértve a szponzorainkat, folyamatosan hívogatnak, hogy mégis mi a helyzet. Nem értik, hogy a város miért nem szeretne folytatni egy olyan együttműködést, amely éveken keresztül sikeres volt.”

 

 

képek: IndyCar

hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy