Harmincnégy fős mezőny Indianapolisban?

Egy ideje már pedzegetik, hogy az Indianapolis 500 a jövőben, a Le Mans-i 24 órás verseny úgynevezett 56-os garázsának mintájára, plusz egy helyet biztosíthat a rajtrácson a kísérleti technológiát képviselő autók számára.
A stilszerűen „34-es garázsnak” elnevezett idea mindezidáig csak afféle széljegyzetként merült fel a legendás, ötszáz mérföldes futam reformtervei között, most azonban maga az Indianapolis Motor Speedway elnöke, Doug Boles is megszólalt az ügyben.
„Szóba került már néhányszor az IndyCaron belül egy 56-os garázshoz hasonló, meghívásos koncepció ötlete, de jelenleg még nem került sor ezzel kapcsolatban semmilyen megbeszélésre.”
Boles szerint a kísérleti technológiás gépek indianapolisi megjelenése összeegyeztethető lenne a verseny hagyományaival, ugyanakkor magának az eseménynek az integritását is szem előtt kell tartani.
„Úgy vélem, komolyan meg kell vizsgálnunk a kritériumokat, hogy hogyan befolyásolná az autó részvétele a többi harminchárom indulót az 500-on” – nyilatkozta az Autosportnak Boles, majd hozzátette, az innovációs megoldások szorosan összefüggenek a Speedway történelmével, hiszen a múltban számtalan új fejlesztésű gép tette már meg itt első mérföldjeit, vagy éppen ejtette meg éles bemutatkozását versenykörülmények között.
Az üzletember ugyanakkor igyekezett leszögezni, hogy a 34-es garázs még csak feltevés szintjén hever az asztalon, aminek esetleges, majdani megvalósulása rengeteg munkával jár majd.
A legfontosabb kérdések, hogy egy kísérleti autó miként lenne képes beilleszkedni a mezőnybe, jelenléte a pályán milyen hatással bírna a többi, harminchárom indulóra nézve, szükség lenne-e speciális szabálymódosításokra, vagy a jelenlegi regulákhoz is alkalmazkodni tudna.
„A pitben van elég hely, ahogyan a pálya is határozottan elég nagy” – utalt arra Boles, hogy ha valami, akkor a létesítmény méretei egészen biztosan nem gördítenének akadályt a harmincnegyedik autó elé.
További, fontos alapos mérlegelésre számot tartó problémát képvisel az autók külső megjelenése. Boles szerint ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy egy különböző motorformulával induló Indy autóról lesz-e szó, vagy egy minden tekintetben újszerű járműről, mint például a híres-hírhedt Delta Wing, amely egy ideig komolyan harcban volt az IndyCar új generációs autóinak építési jogáért. A 2010-ben kiírt pályázaton végül a felnőttfilmeket megihlető fizimiskával bíró kasztni alul maradt a Dallarával szemben, ez azonban nem szegte kedvüket és a hosszútávú versenyzés világában máris óriási szurkolótáborra tettek szert. 2012-ben a Le Mans-i 24 óráson keltettek nem kis feltűnést, ahol természetesen az övék lett az 56-os garázs, 2013-ban pedig az American Le Mans Series versenyein borzolták a kedélyeket, többek között Katherine Legge-gel a volán mögött. Az idei évben az egyesült United Sports Car Championshipben találkozhatunk velük, valamint Le Mans-ba is újra ellátogatnak.
Az Autosport szerint az is egyfajta forgatókönyv lehet, hogy – mivel egyelőre semmilyen technikai megkötésről nincs szó – az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő elektromos/hibrid versenygépek közül kerül ki a harmincnegyedik induló. Ide kapcsolódhat, hogy az idén ősszel rajtoló Formula E bajnokságban az Andretti Autosport is képviselteti magát, de mindenképpen szót kell ejteni arról a Dragon Racingről, amely az elkövetkezendő szezonban nem vesz részt az IndyCar küzdelmeiben, de a teljes mértékben elektronizált, új bajnokságban komoly szerepet kívánnak vállalni.
A 34-es garázs megjelenése az idei évben még nem valószínű, de ha minden jól alakul, akkor 2015-2016-ban már nem kizárt, hogy egy kísérleti, talán futurisztikus küllemű autó is ott lesz az Indianapolis 500 rajtrácsán.

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough