Kurt Busch szerint a valódi versenyautók az F1-ben vannak
Azt hihettük, hogy a Kurt Busch indianapolisi részvételéről szóló szappanopera lassan unalomba fullad, holott valójában most kezd csak igazán szórakoztató lenni.
A történet egésze tavaly májusig nyúlik vissza, amikor is a NASCAR Cup 2004-es bajnoka az Andretti Autosport autójával teljesítette az Indianapolis 500 részvételhez nélkülözhetetlen Rookie Orientation Programot az IMS-en. Persze a tényleges indulásból nem lett semmi, azonban a stock-car versenyzés egyik – hogy diplomatikusan fogalmazzak – legellentmondásosabb figurájakét számon tartott Busch továbbra sem zárta ki, hogy egy szép napon megkísérli a duplázást, vagyis egy napon belül, alig néhány óra különbséggel teljesíti az Indy 500-at és a NASCAR Coca-Cola 600-át a Charlotte Motor Speedwayen. Az elmúlt évben még az is felmerült, hogy a felkészülés részeként elrajtol az IndyCar egy-két oválfutamán, de mondani sem kell, hogy ez is megmaradt teoretikus síkon.
Idén januárban aztán megint idősebb Busch-tól lett hangos az amerikai sajtó, miután elhintette, hogy talán 2014 lehet az az év, amikor megpróbál beállni a duplázók egyelőre meglehetősen rövidke, John Andretti, Robby Gordon és Tony Stewart alkotta sorába. Első körben természetesen az Andretti Autosport tűnt a legoptimálisabb, legkézenfekvőbb megoldásnak, már ami a Busch alá autót tevő csapat kilétét illeti. Azonban hiába nyilatkozta maga a 35 éves pilóta is, hogy a Michael Andretti vezette gárdával gördülne legszívesebben ismét az IMS aszfaltjára, a General Motors nagyon nem értett ebben egyet. Kurt barátunk ugyanis a NASCAR-ban Chevrolet motoros autót vezet, miközben Andrettiék pont az idei szezontól hagyják maguk mögött a GM erőforrásait, hogy 2011 után ismételten Hondára válthassanak.
Ebből kifolyólag az AA máris kiesni látszik a pikszisből, a kérdés innentől pedig csak annyi lenne, hogy melyik Chevy-s gárda alkalmazná az 500 erejéig Busch-t. Korábbi hírek szerint a Chip Ganassi Racing a legnagyobb favorit erre, de tulajdonképpen bármelyik GM-érdekelt gárda szóba jöhet(ne).
Amekkora huzavona megy itt tehát már jó ideje, azt hihetné a – naiv – ember, hogy Busch keményen dolgozik indulásának megvalósításán, az IndyCar pedig kézzel-lábbal igyekszik ebben segítségére lenni, pláne, ha hozzávesszük, hogy Kurt érkezésével akár még pár NASCAR rajongót is le lehetne ültetni az Indy elé.
A valóság azonban baromira nem ez.
Február 18-án, a floridai Orlandóban rendezték meg az IndyCar médianapját, amelyen a versenyzők színe-java mellett a széria felső vezetésének tagjai is képviseltették magukat, beleértve a versenyzésért felelős igazgatót, Derrick Walkert. A sajtóeseményen Busch Indy 500 részvétele mellett a szériába hét év NASCAR-ozás után idén visszatérő Juan Pablo Montoya számára jóváhagyott extra tesztnapok is felmerültek. Mr. Walker azonban nem jött zavarba és a további, stock-car pilóták érkezését firtató kérdések hatására varázsütésszerűen előbújt belőle a Humor Harold.
„Segíteni kell ezeket a taxisofőr fiúkat abban, hogy megtudják, milyen is egy valódi versenyautót vezetni” – nyilatkozta Mr. Walker a leesett állú újságírók hada előtt. „Bármikor szívesen fogadjuk ezeket a kiskutyákat, ha Indybe akarnak jönni. Valószínűleg olyan izgalmaknak lesznek a részesei, hogy vissza sem akarnak majd menni. Azt mondják majd: ‘Ó, hát ilyen érzés egy valódi versenyautót vezetni'”.
Bár Walker válaszán sokan jót derültek (velem együtt), azért ez a megfogalmazás kicsit furcsán hatott, pláne annak fényében, hogy nem is olyan régen még arról regélt a széria, milyen jó is lenne, ha több NASCAR versenyző is nekivágna a duplázásnak. Azt pedig már csak halkan teszem hozzá, hogy marketing szempontból olyan tökéletesen végrehajtott tökönrúgást vitt be magának az IndyCarnak a poénos kedvében lévő Derrick bá’, amilyet ritkán látni. Mondhatnánk, hogy legalább egy kis időre „trending topic” lett ezáltal a széria, csak éppen rohadtul nem mindegy, hogy milyen apropóból, azt pedig felesleges lenne részletezni, hogy a NASCAR drukkerek hányféle módon ekézték a nyilatkozat után az IndyCart.
Kurt Busch sem az a fajta srác, aki az ilyesmit szó nélkül hagyja és ki is jelentette, hogy ha valaki valódi versenygépekre kíváncsi, annak egészen Európáig kell mennie, azon belül is az F1-ig, hogy láthassa őket.
Persze ebben azért egy nagy adag marketing (vagy seggnyalás) is szerepet játszott, hiszen idei csapatának, a Stewart-Haas Racingnek társtulajdonosa, Gene Haas komolyan tervezi, hogy 2015-től Forma-1-es csapatot indít. Csak örülni tudok egyébként, hogy Haas nem a Formula E-t tűzte ki célul, mert ha ebben az esetben Kurt ezen széria szinkronizálásért és speciális effektekért kiáltó gépeit illette volna a fentebb említett jelzővel, még ennél is röhejesebb lett volna mondandója végkicsengése.
Busch továbbá leszögezte, hogy Walker nyilatkozata nincs hatással a terveire és továbbra is az Indy 500-as indulásának részletein dolgozik, az azonban esze ágában sincs, hogy kategóriát váltson.
„Egyáltalán nem opció. NASCAR pilóta vagyok, az van benne a véremben.”
Alig várom, hogy megtudjam, miként folytatódik a műsor.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough