Az oroszok már köztünk járnak
Semmi kétség afelől, hogy a ruszkik tényleg világuralomra törnek, már ami a nemzetközi sportvilágot illeti. Da.
Putyin vodkarajongó népe hamarosan téli olimpiát rendez, amelyen egyébként olyan biztonsági előírásoknak kell megfelelni, hogy a média képviselőinek már most égnek áll a haja. Aztán jön a Forma-1-es nagydíj, ahol olyannyira biztosra kívánnak menni a fergeteges siker érdekében, hogy rögtön hazájuk két fiát is be akarják nyomni Bernie szériájába (azon sem csodálkoznék, ha majd Szocsi előtt valamelyik csapatnál hirtelenjében „megbetegedne” egy versenyző és az egyetlen kéznél lévő helyettes Petrov lenne – már ha az F1 „ős-oroszát” nem sikerül jóval korábban befizetni valahová). Itt egyébként halkan jegyezném meg, hogy csak remélni tudjuk, az Elnök Úr (igen, nagybetűvel) nem dönt úgy a verseny alatt, hogy neki okvetlenül muszáj felszállnia különgépével, megbénítva ezzel a légiforgalmat, mint tette azt az idén augusztusi, Moszkvában megrendezett DTM futamon. A Német Túraautó Bajnokság orosz fordulójának kvalifikációján ugyanis törölni kellett a negyedik szakaszt, mivel az elnöki különgép miatt lezárt légtérben nem tudott volna felszállni a mentőhelikopter. Erre mondják, hogy epic. A jó öreg Putyin nem hazudtolta meg önmagát és a maga módján demonstrálta, hogy őt nem hatja meg holmi jött-mentekből álló nemzetközi különítmény, ha fel akar szállni, akkor fel is fog, da.
Az oroszok hódító hadjáratának legújabb állomásaként pedig az IndyCart szemelték ki, ahol az elkövetkezendő szezontól kezdve szintén lesz kinek ordítani, hogy „dáváááájj”.
A mai napon – hol máshol, mint Moszkvában – hivatalosan is bejelentésre került, hogy 2014-től Mikhail Aleshin fogja vezetni a gárda 55-ös számú autóját, amely az orosz SMP Racing jóvoltából valósulhat meg.
A Formula Renault 3.5 2010-es bajnoka ezen a héten először foglalhatott helyet egy DW12-esben, amikor is a – mily’ meglepetés – Schmidt Peterson Motorsports autóját terelgethette Sebringen. Az SPM és a Honda egyaránt elégedett volt a fiatal versenyző teljesítményével, aki alig két tizeddel volt csak lemaradva leendő csapattársától, Simon Pagenaud-tól.
„Sebringen volt az első IndyCar tesztem és a dolgok teljesen különböztek attól, amit az autóban ülve eddig megszoktam. Az európai sztenderd teljesen más, de nagyon élveztem a DW12-es vezetését” – mondta Aleshin, akinek a sebringi teszt egyúttal élete első USA-béli látogatása is volt. „Az elmúlt két-három évben már ebben az irányban keresgéltem és a 2013-as szezon közepére úgy döntöttem, tényleg változásra van szükségem. A főszponzorom, az SMP Racing úgy döntött, hogy jó ötlet lenne kipróbálni valamit az Államokban, mivel ott, a legmagasabb szinten egyáltalán nincs orosz versenyző, és figyelembe véve mindazt a tapasztalatot, amivel rendelkezem, úgy véltük, össze tudjuk hozni.”
Az elmúlt időszakban egyre több, Európában nevelkedett versenyző kezdett érdeklődni a tengerentúli szériák iránt, miután az öreg kontinensen sajnálatos módon manapság többet nyom a latba a pénz és a befolyás, mint a valós tehetség (ez mondjuk az IndyCarra is igaz valahol, a különbség annyi, hogy ez a sorozat nem híreszteli magáról, hogy még a sereghajtó, fizetős papa pici fia a szájából kilógó ezüstkanállal is földöntúli szupertehetség). Élő példa erre a Forma-1-ben annak a Nico Hülkenbergnek az esete, aki generációja egyik legnagyobb tehetségének számít, mégis komolyan fennáll a veszélye annak, hogy jövőre nem lesz tagja a száguldó cirkusz mezőnyének. Ellenben az idén enyhén szólva is semmit sem mutató, a tulajdon csapattársától olykor több, mint egy másodpercet is kapó Max Chiltonnak viszont minden esélye meg van a maradásra, köszönhetően euró milliárdos édesapja bankszámlájának.
Erre a helyzetre az SPM tulajdonosa, Sam Schmidt is utalt sajtóközleményében:
„Ő egy nagyon érett és tehetséges versenyző, de akár csak számos feltörekvő pilóta az európai rendszerben, nem kapott elég lehetőséget arra, hogy előrelépje az F1-ig.”
A csapatmenedzser Rob Edwards szintén csak szuperlativuszokban beszélt az új szerzeményről:
„Mikhail a teszt során lenyűgöző munkát végzett, miközben a számára teljesen új autót és pályát is meg kellett tanulnia. Ő és Simon nagyszerűen együtt tudtak dolgozni, a vezetési stílusuk pedig hasonló, ami reméljük előnnyel jár majd számunkra. Mikhail gyorsan megtalálta a hangot Allen McDondalddal (mérnök) és a teljes csapat élvezte a vele folytatott közös munkát. Mindig jó együtt dolgozni olyan pilótákkal, akik a feladataikra maximálisan fókuszálnak és gyorsak az autóban.”
Aleshin szerződtetésével az 55-ös számú autót a 2013-as szezonban vezető Tristan Vautier nehéz helyzetbe került. A fiatal francia való igaz, hogy felemás évet zárt, de minden bizonnyal nem ennek köszönhetően lett kigolyózva a csapattól. Sam Schmidték nemrég elvesztették egyik legfontosabb szponzorukat, a Pagenaud autóját pénzelő Hewlett-Packardot, emellett pedig több, kisebb támogató is távozott a gárdától. Aleshinnel viszont egy komplett orosz csomagot kapnak, arról nem beszélve, hogy a moszkvai születésű fiú személyében sem egy fakezű pilótát üdvözölhetnek. Mindenki jól jár.
Az sem lenne mellékes, hogy a hazafias érzelmektől fűtött oroszok személyében egy jelentős piacot hódíthatna meg az IndyCar, bár bevallom őszintén ebben személy szerint kételkedem. Ahhoz ugyanis, hogy leüljenek egy futam elé szurkolni a honfitársuknak, először tudomást kellene szerezniük róla. Márpedig a széria marketingje finoman szólva sem a hatékonyságáról híres.
Jó példa erre az elmúlt austini F1-es futam, amely 0.6 feletti nézettséget ért el az USA-ban, köszönhetően annak, hogy Bernie nem sajnálta tolni a dollármilliókat a reklámkampányba. Az európai versenysorozatok iránt csekély érdeklődést mutató amerikaiaknak már-már erőszakkal nyomták az arcukba az F1-et, lényegében nem volt olyan felület USA-szerte, ahol ne hirdették volna annak nagyságát és tökéletességét, azt sugallva, hogy bűn lenne kihagyni.
Mit tesznek eközben az IndyCarban? Semmit, várják, hogy a nép telepatikusan érzékelje a széria puszta létét és spirituális indíttatásból leüljön a tévé elé.
Nincs reklám, nincs hírverés, de a sápítozás megy a nevetségés nézettség miatt. Legszívesebben elküldeném a komplett marketing osztályt egy gyorstalpaló tanfolyamra az F1-be, hogy lássák, hogyan is kellene ezt csinálni.
Da.
képek: en.ria.rus
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough