Visszavonul Dario Franchitti
Egy korszak zárul le az IndyCar történetében, miután a mai napon kiderült, a sportág egyik legkiemelkedőbb pilótájaként számon tartott Dario Franchitti végleg szögre akasztja a sisakját.
A négyszeres IRL/IndyCar bajnok és háromszoros Indianapolis 500 győztes sztár orvosai tanácsára kénytelen idő előtt véget vetni pályafutásának. Mint ismeretes, a 40 éves versenyző még október elején, a houstoni duplaforduló második futamának utolsó körében szenvedett súlyos balesetet, miután ráfutott a közvetlenül előtte megcsúszó Takuma Sato autójára. A kontaktus hatására Franchitti autója a levegőbe emelkedett, majd a pályát szegélyező kerítésnek csapódott. A nézőtérre hulló alkatrész darabkák több nézőt megsebesítettek, a legrosszabbul azonban a skót pilóta járt, akit többek között agyrázkódással, csigolya-, borda- és bokatöréssel szállítottak kórházba.
A soron következő, fontanai szezonzárón természetesen már nem vett részt, helyét a 10-es számú Chip Ganassi Racing autóban a kanadai Alex Tagliani vette át.
„Houstoni balesetem óta a legjobb orvosok és nővérek szakértő kezelése alatt álltam, akik a tőlük telhető legjobbat nyújtották az egészségem, biztonságom és felépülésem érdekében” – írta sajtóközleményében a skót klasszis. „Nagyon hálás vagyok mindazért az orvosi segítségért, amelyet az elmúlt hetekben kaptam. Szintén köszönettel tartozom a családomnak és barátaimnak a hihetetlen támogatásukért. Egy hónap eltelt a baleset óta és az orvosaim szerint a fej- és csigolyasérüléseim miatt a legjobb döntés az, ha abbahagyom a versenyzést. Az orvosaim tanácsa alapján nincs más választásom, mint, hogy befejezzem. A versenyzés az életem több, mint harminc éve és nagyon nehéz arra gondolni, hogy ennek vezetéssel kapcsolatos oldala véget ért számomra. Nagyon vártam a 2014-es szezont a Target Chip Ganassi Racinggel, mellyel az volt a célom, hogy megnyerjem a negyedik Indianapolis 500-amat, valamint az ötödik IndyCar bajnoki címemet.
Köszönettel tartozom a versenyzőtársaimnak, csapattársaimnak, a csapatomnak és a szponzoroknak az elképesztő támogatásukért, mellyel végigkísértek ezen a fantasztikus úton. Köszönöm a Hogan Racingnek, a Team KOOL Green-nek és az Andretti Green Racingnek a lehetőségért a versenypályán, és külön köszönöm a Target Chip Ganassi Racingnek, akik szinte a családommá váltak mióta csatlakoztam hozzájuk, 2008-ban. Hanyag lennék, ha nem mondanék köszönetet minden rajongómnak szerte a világon. Nem tudom elégszer megköszönni, hogy mellettem álltatok az évek során.
Mindig emlékezni fogok azokra az időkre, amelyeket a CART-ban és az IndyCarban töltöttem, és azok a kapcsolatok, melyek a sport révén köttettek, örökké fognak tartani.
Remélhetőleg hamarosan képes leszek arra, hogy folytassam tevékenységemet az IndyCarban, immár a pálya mellől. Szeretem az open-wheel versenyzést és látni akarom annak sikerét. Azon fogok munkálkodni Chippel, hogy rájöjjünk, miként tudnék a későbbiekben is a csapat részese lenni, valamint azon remek barátok körében maradni, akiket az elmúlt évek során ismertem meg a Targetnél.”
Franchitti két év túraautózást követően 1997-ben mutatkozott be a CART sorozatban, ahol legjobb eredményét, egy összetettbeli második helyet 1999-ben érte el. Ebben a szezonban Juan Pablo Montoyával egyaránt 212-212 pontot szereztek, azonban a kolumbiait koronázták bajnokká köszönhetően a több győzelmének.
Első Indianapolis 500-át 2002-ben teljesítette, 2003-tól pedig már főállásban az Indy Racing League-ben rótta a köröket az Andretti Green Racing színeiben. A nagy áttörést a 2007-es év hozta meg számára, amikor az Indy 500 győzelem mellett a bajnokságot is az első helyen zárta. Egy évnyi NASCAR kitérő után 2009-ben tért vissza ismét az open-wheelbe, ezúttal viszont már a Chip Ganassi Racing színeiben, mely gárdának hála a stock-car világát is megismerhette. Hamarosan kiderült, hogy a csapat nem is köthetett volna jobb üzletet, Franchitti ugyanis zsinórban három (2009-2011) bajnoki címet hozott a nagy múltú gárdának, valamint újabb két alkalommal is – 2010-ben és 2012-ben – magasba emelhette Indianapolis 500 legjobbjának járó tejesüveget.
IndyCar pályafutása során harmincegy győzelmet szerzett.
kép: CGR
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough