Grenier Who?
A KV Racing Sebring felé veszi az irányt, ahol az elkövetkezendő két napban megejtik első szezon utáni tesztjüket.
Ebben még nincs semmi különös, hiszen ahogyan halad előre a holtszezon egyre több csapat fog hasonlóképpen cselekedni. Az sem meglepő, hogy idén a fennállása első Indianapolis 500 győzelmét megszerző gárda immár friss igazolásával, a Tony Kanaan helyére érkező Sebastien Bourdais-val fogja gyűjteni az értékes mérföldeket.
A bennünket jelen pillanatban legjobban érdeklő pilóta azonban nem a szemüveges francia, sokkal inkább a teszten szintén lehetőséget kapó Mikael Grenier.
Ne érezd magad kínosan, ha lövésed sincs az úriember kilétéről, hidd el, nem vagy vele egyedül. Konkrétan a teljes IndyCar közösség pillázott, mint egy zavart mangafigura, amikor október elején Jimmy Vasserék bejelentették, hogy lehetőséget biztosítanak az akkor még csak húszéves kanadai (aki azóta már az USA-ban is nagykorú lett) számára a csapat egyik DW12-esében a szezont követően. Hogy egészen pontosak legyünk, csak a kronológia kedvéért: Grenier tesztje már azelőtt hivatalossá vált, hogy egyáltalán Kanaan távozása megerősítést nyert volna, Bourdais leigazolása pedig még pletyka szinten sem merült fel. Mostanra pedig eljutottunk odáig, hogy egyre többen emlegetik az IndyCar autóval jelenleg 0 mérföldes (hamarosan ez megváltozik) ifjoncot, mint a KV Racing leendő versenypilótáját, aki 2014-ben átveheti a minden valószínűség szerint csapatot váltó (az erre vonatkozó pletykák is megérnének egy külön misét) Simona de Silvestro helyét.
Mielőtt szó érné a ház elejét, le kell szögezni, hogy mindig öröm egy új, fiatal tehetséget látni a pályán, amelynek révén a széria – legalábbis minőségi trónkövetelők szempontjából – bizakodva tekinthet a jövőbe. Ott van például a jövőre nagy eséllyel teljes szezonban a nagyok között szereplő Carlos Munoz, az Indy Lights 2013-as bajnoka Sage Karam, de említhetnénk akár a Freedom 100 idei győztesét, Peter Dempsey-t is; bármelyikükből a következő versenyzőgeneráció meghatározó alakja válhat.
Grenier megjelenése azonban egyelőre inkább masszív homlokráncolást vált ki az IndyCar rajongókból. Egyáltalán, ki is ez a fiú?
A Justin Bieber és Charles Pic szerelemgyerekét idéző fizimiskájú kanadai eddigi pályafutását minden túlzás nélkül, néhány sorban ismertetni lehet.
Mint majdnem minden kollégája, újdonsült barátunk is gokartozással kezdte pályafutását, legjobb, nemzetközi szinten elért eredménye egy huszonharmadik hely volt még 2007-ben. 2008-ban valódi versenyautóba ült és a Formula BMW Americas bajnokságban folytatta karrierjét, ahol hatszor állhatott dobogóra, valamint egy alkalommal a pole-t is megszerezte, mindez a végelszámolásnál a negyedik pozícióra volt elég. A következő két évben már a Star Mazda sorozatban rótta a köröket, 2009-ben mint részidős, 2010-ben pedig már mint teljes szezonos pilóta. Második idényében végre a győzelmet is megízlelhette, a bajnokságot pedig a nyolcadik helyen zárta.
2011-ben ismét szintet lépett és teljes szezonra leszerződött az Indy Lights-ban versenyző O2 Racing Technology-hoz. A csapat azonban öt futamot követően viharos körülmények között távozott a szériából, miután autóik megbuktak egy technikai ellenőrzésen. Az O2 vezetősége ártatlannak vallotta magát az ügyben és kilátásba helyezték, hogy bojkottálják a soron következő futamot, majd később bejelentették, hogy távoznak a szériából. Grenier hirtelenjében a partvonalon találta magát és ott is maradt egészen 2013-ig. Ekkor azonban ismét lehetőséget kapott a Lightsban, és a Team Moore Racing autójával elrajtolhatott Long Beachen, tizenegy kör után azonban egy baleset véget vetett a futamának.
Több fordulón már nem vett részt idén, így a sebringi tesztje tulajdonképpen egy újabb, cirka fél éves hiátus végére tesz pontot, már ami a versenyautón kívül eltöltött idejét illeti.
A fentieket olvasva joggal tippelhet arra mindenki, hogy egy újabb fizetős pilótáról van szó, aki köszönhetően anyuci és apuci vastag pénztárcájának befizette magát egy DW12-essel történő kétnapos élményautózásra.
Bár nincsenek információink Mr. és Mrs. Grenier anyagi helyzetéről, azon viszont érdemes elgondolkodni, hogy ha annyira jól el lennének eresztve, akkor nem vásárolták volna-e be fiacskájukat már jóval korábban mondjuk egy Lights csapathoz? Egy fiatal, feltörekvő pilóta esetében rendkívül komoly hátrányt jelenthet közel két évnyi passzivitás.
A Mikaelhez közel állók egyöntetűen állítják, hogy a srác nem ezüst kanállal a szájában tengeti mindennapjait és sokak szerint maximum arról lehet szó, hogy sikerült annyi pénzt összekunyerálnia innen-onnan, amennyi pont elég erre a kétnapos tesztre, azonban annak a töredékével sem rendelkezik, ami egy teljes Lights szezonra elegendő lenne. Tulajdonképpen vásárolt magának egy lehetőséget arra, hogy kipróbálja, milyen egy DW12-est vezetni, egyúttal pedig teljesítményével megpróbáljon meggyőzni néhány potenciális szponzort. Annak az eshetőségnek a hallatán, hogy talán a fiatalember jövőre versenyzői ülést kaphat az IndyCarban, csak egy kacaj a válasz az ismerősök részéről.
Azonban, ha már elkezdtünk a család zsebeiben turkálni, mindenképpen említést kell tenni bizonyos Alan Millerről, arról a személyről, aki Mikael útját egyengeti. A sportjogászként is elismert Miller a menedzserszakma egyik nagyágyújának számít, ehhez elég csak megnézni az ügyféllistáját, melyen – a teljesség igénye nélkül -olyan nevek szerepeltek/szerepelnek, mint pl. Jimmie Johnson, Casey Mears, Clint Bowyer, Helio Castroneves és Tony Kanaan. Nem kell ahhoz szakmabélinek lenni, hogy rájöjjünk, egy ilyen kaliber szolgálatait bizony nem aprópénzben mérik.
Akárhogyan is legyen, fizetős pilóta, avagy sem, kíváncsian várjuk a teszteredményeit. Lehet pozitívan fogunk csalódni.
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough