Komoly bajba kerülhet Juan Pablo Montoya – FRISSÍTVE

Komoly bajba kerülhet Juan Pablo Montoya – FRISSÍTVE

Az amerikai adóhivatal vizsgálja a sztárpilótát.

Az adó- és állami bevételeket kezelő Internal Revenue Service (IRS) állítása alapján a 38 esztendős versenyző és felesége, Connie 2007 és 2008 között nem a valós jövedelmüket jelentették be a hatóság felé. A házaspár 2.4 millió dollár bevétel után fizetett adót, mostanra azonban kiderült, a tényleges összeg ennek többszörösére, mintegy 9.5 millió dollárra rúgott.

A Forbes.com tájékoztatása szerint az IRS már megtette az első jogi lépéseket a nagyjából 2.7 millió dolláros adótartozás behajtására, és nagy a valószínűsége annak, hogy a kolumbiai nemzetiségű pilótának és nejének bíróság elé kell állnia.

A bevallott és a valóságot tükröző jövedelem közötti szakadék a 2007-’08-as években mélyült el, azt követően, hogy Montoya otthagyta a Forma-1-et, ezzel együtt Monacót, és visszatért az Egyesült Államokba.

A Forbes.com úgy tudja, Montoya tanácsadói több jogszabályt is megkerültek annak érdekében, hogy kolumbiai születésű és nemzetiségű ügyfelük a lehető legjobban járjon az amerikai adózási dzsungelben. Az IRS szerint viszont a hatóságok szándékos megtévesztéséről van szó.

A benyújtott kereset szerint Montoya, édesapja tanácsát megfogadva, még 2001-ben hozzájárult ahhoz, hogy a neve, megjelenései, valamint az összes, róla készült képi- és hangfelvétel feletti jog a JPM Motorsports Inc. nevű, bahamai, apja által 1999-ben külön erre a célra alapított céghez tartozzon.

Ekkoriban Montoya még a Forma-1-ben versenyzett és nem szerepelt a tervei között elhagyni Monacót és az USA-ba költözni, semmilyen formában.

Öt évvel később azonban minden megváltozott. A 2006-ban már a McLaren csapat színeiben versenyző Montoya kapcsolata egyre jobban elmérgesedett főnökével, Ron Dennisszel, aminek az lett a vége, hogy a kolumbiai még az F1-es szezon kellős közepén leszerződött Chip Ganassi NASCAR alakulatához. Csak éppen erről elfelejtett szólni akkori munkaadójának. A 2006-os Amerikai Nagydíjat követően Montoya távozott a világbajnoki sorozatból és a NASCAR másodosztályát képező Nationwide mellett a nagyok között, a Sprint Cupban is megejtette bemutatkozását.

Montoya és apja ebben az időszakban több bahamai és amerikai érdekeltségű adótanácsadóval is konzultált, akik azt javasolták, hogy honosítsák a külföldről az Államokba bevitt eszközeiket. Annak érdekében, hogy ezt meg tudják valósítani, megalapították a Monty Motorsport LLC-t (korlátolt felelősségű társaság) Delaware-ben, melynek tevékenységét szintén vizsgálják.

2006-ban a Monty Motorsport LLC megvásárolta a JPM Motorsportstól a versenyző nevének használatával kapcsolatos jogokat mintegy 15 millió dollár értékben, majd az ezt követő években jelentős mértékű amortizációt jelentettek. Az IRS gyanúja szerint azonban a felek között színlelt tranzakció történt, valamint a könyvelésben  egyéb, nem létező költségeket is elszámoltak. Az üzlet mind a Monty Motorsport LLC, mind a JPM Motorsports részéről az adóhatóság szerint a megtévesztésen alapult annak érdekében, hogy megteremtsék a számukra minél kedvezőbb adózási feltételeket.

A helyzetet bonyolítja, hogy az adás-vétel megtörténtének időpontjában, 2006-ban Montoya még monacói lakos volt.

További olaj a tűzre, hogy Montoya 2006-ban, 8.7 millió dollár értékben vásárolt egy Lear Jetet, hogy azzal közlekedjen USA-szerte a NASCAR futamaira. A törvények értelmében külföldi állampolgár csak abban az esetben rendelkezhet saját, amerikai magángéppel, ha annak költségeit egy úgynevezett „C” corporationön keresztül kezeli. Az Egyesült Államokban kétféle cégformát tartanak számon, melyek között adózási szempontból tesznek különbséget. Az „S” corporation esetében nincs társasági adó, csak a részvényeseknek kell a részükre befolyt osztalék után fizetni, a személyi jövedelemadó részeként. A „C” corporation viszont már társasági adó befizetésére is köteles.

Montoya 2006-ban eleget tett a feltételnek és létrehozott egy „C” corp. típusú céget, egy évvel később azonban felszámolta azt, aminek költsége a kolumbiai pilóta ügyvédei szerint 100.000 dolláros üzemi veszteséggel és 150.000 dolláros tőkeveszteséggel járt. 

A történet pikantériája, hogy az IndyCarba a Team Penske révén jövőre visszatérő Montoya pont annak az Helio Castronevesnek lesz a csapattársa, akit 2008-ban kis híján kiutasítottak az Egyesült Államokból, szintén adócsalás miatt.

 

 

 

 kép: NASCAR