Tragikomédia

Annak ellenére, hogy hivatalosan még nem jelentették be, szinte biztosra vehető, hogy a jövő évi szezonban egy csapattal kevesebb gördül majd pályára.


A Dragon Racingnek ugyanis minden jel szerint befellegzett, legalábbis ami az IndyCar projektjüket illeti. Jay Penske gárdája kilátástalan helyzetbe került, miután a szériából történő szponzor elvándorlás eddig őket érintette a legsúlyosabban. Idény végén távozik tőlük mindkét autójuk főtámogatója, a 6-ost pénzelő TrueCar és a 7-es anyagi fedezetének nagy részét vállaló McAfee, a jelenlegi helyzetben pedig fizikai képtelenség időre új befektetőket találni. Roger Penske fia ezért úgy döntött, hogy a jövőben minden erejükkel az újonnan induló, Formula E-t célozzák meg, ahol jóval kevesebb pénzből ki lehet jönni, ráadásul sokan komoly potenciált is látnak az elektromos versenygépeket felvonultató bajnokságban. Ezzel lehetne vitatkozni, mondván korántsem biztos, hogy a rajongók hanyatt esnek majd a “villanyautók” cincogásától, ugyanakkor ezen széria malmára hajtja a vizet, hogy a szervezők ügyesen a világ nagyvárosainak utcáira viszik majd a futamokat, ami már önmagában garantálja a szép nézőszámot. A szponzorok pedig már most özönlenek a még el sem kezdődött sorozatba, amit az IndyCar viszont nem mondhat el magáról. Innen ugyanis menekülnek a támogatók, csak, hogy a legutóbbiakat említsük: GoDaddy, Hewlett Packard, a már említett TrueCar és McAfee, a széria egyik motorszállítójának számító Honda pedig bejelentette, hogy az elmúlt évekkel ellentétben 2014-ben nem vállalják magukra a szezonnyitó St. Petersburgi verseny főszponzori tisztségét. Hogy mi mindennek az oka? Talált, a gyér nézettség. Ennek okait az elmúlt másfél évben számtalanszor kiveséztük már ebben a blogban, kezdve a menedzsmenttel, az önös érdekek előtérbe helyezésén keresztül a botrányosan rossz marketingig. Mindezeket csak tovább tetézi a televíziós csomag, ami inkább hátráltatja az IndyCar népszerűségének növekedését, mintsem segítené. A 2013-as szezon tizenkilenc futamából mindössze hatot közvetítettek országos csatornán, a maradék tizenhármat (beleértve a három duplafordulós hétvégét), az NBCSN sugározta, amivel csak annyi a gond, hogy ennek az adónak a nézettsége amerikai viszonylatban a magyarországi DuckTV-ével vetekszik a 18-49 év közötti, kereskedelmi szempontból létfontosságú korosztályban. Csak szemléltetésképpen: a fontanai szezonzáró futam 0.2-es rátát ért el a teljes lakosság körében, ami nevetségesen pocséknak tűnhet, pláne, hogy bajnoki címet eldöntő futamról volt szó. Azonban ha hozzávesszük, hogy a verseny hetében az NBCSN legnézettebb műsora, az egyébként óriási népszerűségnek örvendő NHL is csak 0.3-as rátát tudott kipréselni magából, máris teljesen más lesz a leányzó fekvése. 

A befektetőket pedig abszolút nem érdekli, mi a botrányosan alacsony nézettség oka, ahogyan azért sem fizetnek, hogy a helyszíni nézőszámmal a mára a szezon gerincét adó utcai pályák esetében inkább dicsekvésre van ok, semmint panaszra. Őket az izgatja, hogy hány emberhez jut el a képernyőkön keresztül az általuk nyújtott termék/szolgáltatás, ez a szám pedig az IndyCar esetében röhejesen alacsony.

rating.jpg

Adva van tehát egy versenysorozat, amely a jelenlegi főkategóriás szériák között jelenleg magasan a legjobb pályán nyújtott produktummal rendelkezik, csak éppen a kutya sem nézi, mert a marketingzsenik okosan tesznek arról, hogy a hardcore rajongókon kívül senki ne halljon róla egy büdös szót sem. Ahelyett, hogy lenyomnák az emberek torkán, mint teszik azt más szériákban, itt kínosan ügyelnek arra, hogy még véletlenül se kerüljön az előtérbe. Ennek is köszönhető az a téves sztereotípia, miszerint az IndyCarba halni járnak a tehetségtelen, máshová nem kellő pilóták. Végülis, mi jut el a nagy nyilvánossághoz? Nagy baleset az IndyCar X futamán, megint megsérült Y versenyző, et cetera, et cetera. Maga a sorozat pedig cseszik ezen változtatni bármit is. A versenyeket olyan csatornán adják le, amit az ott dolgozók családtagjain kívül jószerivel senki nem néz, ráadásul nem is ez az egyetlen példa arra, hogy a széria igyekszik megbújni a háttérben. Ott van mindjárt a hivatalos okostelefonos alkalmazás, ami manapság elengedhetetlen a szórakoztatóipar és a sport világában. Nos, az IndyCar esetében is létezik ilyesmi, ráadásul állítólag kimondottan jó kis appról van szó fedélzeti kamerás közvetítésekkel és sehol máshol nem látható kisfilmekkel. Azért állítólag, mert nekem személy szerint nem áll módomban letesztelni, így csak mások véleményére alapozhatok, köszönhetően annak az aprócska ténynek, hogy hazánkban nem lehet letölteni, sőt, még az USA-ban is csak annak landolhat a mobilján/tabletjén, aki a Verizon hálózat előfizetője. De csak, hogy valami jót is említsünk, legalább a hivatalos YouTube csatorna elérhető már az Államokon kívül is, mert korábban még ez is le volt korlátozva.

Vannak persze kivételek a jelenlegi mezőnyben is, olyan csapatok, akik még a mostoha körülmények ellenére is képesek szponzort fogni, lásd. Andretti Autosport. Michael Andretti gárdája hosszas huzavona után elvesztette a 27-es autót 2010 óta pénzelő GoDaddyt, azonban nem estek kétségbe és rögtön le is akasztottak egy új főtámogatót, ha pedig még ez sem lenne elég, jelenleg arról regélnek, hogy jövőre akár öt versenygépre is látnak reális esélyt, mindemellett pedig még ők sem akarnak kimaradni a Formula E-ből. Hasonlóképpen nem kell aggódnia a másik két nagycsapatnak, a Chip Ganassi Racingnek és a Team Penske-nek sem, de ez nem vigasz magára a széria egészére nézve.

Ami még mindenképpen említést kíván az a jövő év felépítése. Ugyebár 2014-ben a főszezon március végétől augusztus végéig fog tartani, mintegy öt hónapot felölelve. Ennek oka egyrészt abban keresendő, hogy az IndyCar felmérte, nem tudnak versenyre kelni az ősszel kezdődő NFL-lel, másrészt pedig ezzel megteremtik a lehetőségét a téli bajnokságra való felkészülésnek. Amivel, hogy őszinte legyek meglehetősen szkeptikus vagyok. Miből lesz pénz egy nemzetközi kiruccanásra? Amerikán belüli versenyhelyszíneket nem tudnak megtartani, de majd egy nemzetközi naptárat össze tudnak hozni? Emlékszünk tavaly Kínára? Na ugye. Egyáltalán hová mennének? Európa és Kanada egyből kiesik, ha csak nem akarnak hómobillal versenyezni. Dél-Amerika, Ázsia bizonyos területei, Afrika és Ausztrália ami szóba jöhet ebben az időszakban. Ismét megkérdem: honnan lesz erre pénz? Azokról a nyamvadt aero kitekről sem tudnak megegyezni lassan évek óta a mocskos anyagiak miatt, a szponzorok menekülnek, mint patkány a süllyedő hajóról, ráadásul még csak azt sem lehet mondani, hogy az IndyCar lesz az egyetlen versenysorozat, ami futamokat rendez a holtidényben. A Formula E ugyanis szintén jelen lesz a téli időszakban, igaz, havonta csak egy futammal, de őket ismerve olyan reklámkampányt zúdítanak majd a világra, hogy azzal az IndyCar elcseszett marketingcsapata nem fog tudni mit kezdeni.

Nem lennék meglepve, ha jövő nyáron bejelentenék, hogy a téli bajnokság csúszik egy évet és leghamarabb csak 2016-ban veszi kezdetét. Aztán majd 2017-ben, 2018-ban…

Elcseszett egy történet ez, de már látjuk a fényt az alagút végén. Csak az a baj,hogy egyre hangosabban dudál.

 

 

 

képek: IndyCar, Yahoo

hirdetés

hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy