Döcögős kezdés Houstonban

Döcögős kezdés Houstonban

Öt hét szünetet követően kapásból cirka négyórás csúszásban kezdődött meg a Grand Prix of Houston hétvégéje.


Az előzetes menetrend felborulásának oka epikus módon a pálya versenyzésre való alkalmatlansága volt, miután az egyik betétkategória, a Pirelli World Challenge első edzésén kiderült, hogy az egyes kanyarban olyan bukkanó van, ami peches esetben játszi könnyedséggel Föld körüli pályára tudta volna állítani az arra gyanútlanul ráfutó versenyautót pilótástul. A szervezők végül – akárcsak Baltimore-ban – egy ideiglenes sikán beépítésében látták a probléma megoldását. A tűzoltó módszernek hála végül az IndyCar mezőnye pályára gördülhetett, a hétvége időbeosztását azonban rendesen felülírta a malőr. Komolyan, a széria új utcai pályák esetén már előre gondolkodhatna és egyből beírhatná a menetrendbe, hogy „a pálya valószínűsíthető, potenciális életveszéllyel kecsegtető hibáinak javítási munkálatai esetén a program változtatásának jogát fenntartjuk”. Vagy valami hasonlót.

Nos, most nem az ‘IndyCar hogyan tünteti fel magát totális amatőrként a világ előtt” című eposz újabb gyöngyszemén van a hangsúly, hanem a szezon utolsó versenyhétvégéjének első gyakorlásán, mely a maga röpke negyvenöt percével elég mozgalmasra sikeredett.

Az edzés legjobbja a pályacsúcsot is magáénak tudó Will Power lett, aki 1:06:832-es idejével zárt a tabella élén, közel két és fél tizedet verve a bajnoki címre hajtó Scott Dixonra. A Chip Ganassi Racing versenyzője 1:07:0793-at tudott kipréselni a 9-es számú autóból, alig több, mint két századdal jobbat futva Power Team Penske-s kollégájáénál, az összetettet jelenleg vezető Helio Castronevesnél. Az Andretti Autosport házi háborújának első csatáját a regnáló bajnok Ryan Hunter-Reay nyerte, az amerikai pilóta a negyedik helyig tudta magát feltornászni, míg a legjobb öt sorrendjét a Dale Coyne Racing egyetlen idei teljes szezonos versenyzője, Justin Wilson zárta.

A Rahal Letterman Lanigan acngR brit fele, James Jakes a hatodik pozícióban zárt, mindössze 0.0067 ezreddel jobb időt futva az Andretti Autosport mokány venezuelaijánál, EJ Visónál. A nyolcadik helyet az a Tony Kanaan szerezte meg, akivel kapcsolatban ma végre-valahára, annyi pletykát és egy kisebb méretű sajtóháborút követően bejelentették, hogy igen, jövőre csatlakozik a Chip Ganassi Racinghez, ami egyet jelent azzal, hogy 2014-ben ismét négy autót állít csatasorba a nagy múltú gárda. Ganassi csapatával kapcsolatban egyébként az is kiderült, hogy szakít jelenlegi motorszállítójával, az általuk sokat cseszegetett Hondával és Chevrolet-ra váltanak. Megmondom őszintén, lesz némi hiányérzetem, hogy nem fogom már többet hallani Chip bá’ szájából, hogy „Honda így, Honda úgy, a Honda miatt veszítettünk, a Honda miatt bukjuk a szezont, a Honda miatt ölték meg Kennedyt stb.”.

5555.png

De (tudom, de-vel nem kezdünk mondatot) most térjünk vissza ismét a pályára, ahol az első edzés legjobb tíz helyezettjének sorrendjét a Dario Franchitti-Simon Pagenaud páros zárta. Ahogyan már fentebb is említésre került, mozgalmasra sikerült a gyakorlás, egészen pontosan négy alkalommal volt szükség a piros zászló beintésére. Először egy árva jelzőbója miatt kellett kizavarni a mezőnyt a pitbe, másodjára pedig a hosutoni Reliant Parkban veretlennek számító Sebastien Bourdais (az eddigi két itt rendezett futamot egyaránt a francia húzta be még 2006-’07-ben a Champ Car érában) állt le az ötös és hatos kanyar között.

A Dragon Racing autója sértetlen maradt, amit szerencsétlenségükre sem a Sarah Fisher Hartman Racing, sem pedig az Andretti Autosport nem mondhat el magáról.

Előbbi esetében Josef Newgarden törte meg a szezon talán legszebb festésű autójának elejét az enyhén szólva is szűkre sikeredett ideiglenes sikánnak hála. A 67-es számú gép nagy erővel csapódott a gumibálák közé, szerencsére azonban a fiatal amerikai pilótának haja szála sem görbült.

A másik anyagi kárt szenvedő gép pedig a Hunter-Reay által vezetett 1-es számú Andretti autó lett, ami a kettes kanyarnál lévő falnak csapódott, miután a járdaszegélyre ráhajtva négy kerékkel a levegőbe emelkedett.

A csúszásra való tekintettel a holnapi, első futam eredetileg mára tervezett kvalifikációját holnap délelőttre halasztották, míg a második verseny rajtsorrendje helyi idő szerint vasárnap reggel kerül eldöntésre.

A Grand Prix of Houston promótere, Mike Lanigan – aki egyébként a Rahal Letterman Lanigan Racing egyik társtulajdonosa, mint azt a csapat neve is mutatja – azzal védekezett, hogy normál esetben egy utcai pálya kialakítása négy-hat hétbe is beletelik, nekik azonban most csak négy nap állt rendelkezésükre, hogy minden készen álljon az IndyCar fogadására. Lanigan azonban elmondta, hogy a baki nem befolyásolja a verseny jövőjét és 2014-ben is vendégül fogják látni a mezőnyt, ahogyan egyébként az a szerződésükben benne is van. Az edzést követő sajtótájékoztatón a promóter kifejtette, hogy a következő szezonban is duplafordulóban gondolkodnak, amelyből minimum az egyik futamot – a 2006-os Champ Car versenyhez hasonlóan – villanyfényben szeretnék megrendezni. A médiaeseményen részt vett az RLL Racing pilótája, Graham Rahal is, aki szerint a legnagyobb gondot nem is annyira a pályaviszonyok, sokkal inkább a rekkenő hőség okozza, minek következtében nagyságrendekkel könnyebb hibát véteni.

A GPoH második edzésére magyar idő szerint 23:30-kor kerül sor és élőben követhető a racecontrol.indycar.com-on.

 

houston.png 

 

 

képek: IndyCar