Állórajttal indul az első IndyCar futam az indianapolisi road-on
Nem sokkal ezelőtt lezajlott az IndyCar és az Indianapolis Motor Speedway közös sajtótájékoztatója, melynek keretében ismertették a jövő májusban esedékes road futam részleteit.
A széria és a világ leghíresebb, legnagyobb hagyományokkal rendelkező versenypályája szeptember 26-án jelentette be, hogy immár minden akadály elhárult a történelmi jelentőségű futam előtt, további részleteket azonban nem hoztak nyilvánosságra. Egészen mostanáig.
Az IndyCar és az IMS illetékesei hatalmas körítés és alulöltözött hostessek társaságában ismertette a legfontosabb tudnivalókat a pálya médiacenterében. Az IMS elnöke, Doug Boles elmondta, hogy az IndyCarral együtt nagy reményekkel tekintenek az esemény elé, melyre előreláthatólag negyven- ötvenezer fizető nézőt várnak. A sajtótájékoztatón részt vett a Penske Racing tulajdonosa, maga Roger Penske is, aki hozta a formáját és nem mulasztotta el megemlíteni azt a tényt, hogy az ő NASCAR csapata nyerte a pálya első Nationwide versenyét, mely bravúrt az IndyCarban is végre szeretné hajtani. A csapattulajdonosként tizenöt Indy 500 győzelemmel rendelkező Penske egy kissé kínos bakit is vétett a sajtótájékoztatón, miután IndyCar helyett Indy Racing League-nek nevezte a szériát.
Boles fontosnak tartotta leszögezni, hogy a road futam nem a tradíciók lerombolásáról szól:
„Nem arról van szó, hogy megváltoztassuk Indianapolist, hanem arról, hogy jobbá tegyük az Indianapolis 500-at.”
A sajtótájékoztatón a versenyzőket az idei Indianapolis 500 győztese, Tony Kanaan, valamint a szeptember elején lezajlott IMS road teszt egyik résztvevője, Graham Rahal képviselte.
Röviden, kivonatos formában következzenek tehát a legfontosabb információk az eseménnyel kapcsolatban:
– Időpont: 2014. május 8-10.
– A kvalifikációra 9-én, pénteken kerül sor.
– Tervezett versenytáv: kb. 200 mérföld
– Tervezett körszám: 80
– Pálya hossza: 2.434 mérföld
– Kanyarok száma (körönként): 14
– Irány: óramutató járásával megegyező
– A versenyre a délutáni órákban kerül sor.
– Rajt típusa: állórajt
– Betétfutamok: USF2000, Pro Mazda, Indy Lights.
– A nevelőszériák futamai előreláthatólag május 9-én kerülnek megrendezésre.
– Televíziós közvetítés: ABC
– A jegyárak 25-65 $ között fognak mozogni. Az Indianapolis 500-ra érvényes belépővel rendelkezők 10% kedvezményt kapnak. Tizenkét éven aluli gyerekek számára a belépés díjtalan.
– A május 8-ai edzések a helyszínen ingyenesen megtekinthetők.
– A verseny hivatalos neve: Grand Prix of Indianapolis.
– A névadó szponzor kilétét a későbbiekben hozzák nyilvánosságra.
– Hivatalos honlap: http://www.indianapolismotorspeedway.com/grandprixofindianapolis/
A szombati napon esedékes versenyt követően, már aznap megkezdődik az IMS felkészülése az Indianapolis 500 eseményeire. A mezőnynek nem lesz sok ideje kipihenni a fáradalmakat, hiszen a világ legnagyobb ötszáz mérföldes viadalának első edzésén már másnap, azaz május 11-én vasárnap jelenése lesz.
Az IMS belső, technikás vonalvezetését eredetileg a Forma-1 2000-es, Egyesült Államokbeli visszatérésére alakítottak ki, felbőszítve ezzel számos helyi rajongót, akik felháborítónak tartották, hogy huszonvalahány európai jött-ment miatt ilyen mértékű átépítést eszközöltek az egyes, büszke hoosier-ek által már-már szenthelyként tisztelt létesítményen. Az FIA gyorsasági világbajnoksága azonban nem élvezte sokáig az IMS vendégszeretetét és 2007-ben végleg búcsúzott az akkor még Tony George elnöksége alatt álló pályától. Az F1 ez alatt a nyolc év alatt a mennyet és a poklot egyaránt megjárta Indianapolisban: 2001-ben valódi hősöknek járó fogadtatásban részesültek annak köszönhetően, hogy alig több, mint két héttel a szeptember 11-ei eseményeket követően a széria teljes legénységgel képviseltette magát a terrortámadás miatt még mindig sokkhatás alatt álló közönség előtt, ezzel Bernie Ecclestone cirkusza produkálta az első, nemzetközi sporteseményt amerikai földön az egész világot mélyen megrázó tragédia után.
A helyszíni nézők 2005-ben azonban már korántsem a szeretetüket és hálájukat mutatták ki a mezőny iránt, amikor is a hírhedt gumibotrány miatt a Michelin abroncsokon versenyző csapatok bojkottálták a futamot, ami végül hat autóval zajlott le, ráadásul még azt sem sikerült botrány nélkül lezavarni, miután a Ferrari csapatutasítással kényszerítette Rubens Barrichellót Michael Schumacher mögé, így a német megszerezhette azévi első – és egyetlen – győzelmét a lelátók felől repkedő műanyagpalackok és egyéb tárgyak záporában. Két évvel később a Forma-1 távozott az IMS-ről, érkezett viszont a MotoGP, a sportautózás szerelmeseinek pedig a GRAND-AM.
Bár az Infiniti/Indy Pro Series (mai nevén Indy Lights) 2005-2007 között az Amerikai Nagydíj programjának részeként Liberty Challenge néven már rendezett futamot az indinapolisi belső pályán, USA-bázisú, főkategóriás open-wheel autó azonban még soha nem érintette versenyszituációban az IMS road szekcióját, sőt, az idén szeptemberi tesztet megelőzően csak 2011-ben hajtott a belső vonalvezetésre IndyCar autó, amikor is Dan Wheldon itt tesztelte a széria jelenleg használatban lévő, új karosszériáját.
Ahogyan azt már a road futam ötletének felmerülésekor hangsúlyozták a pályán mindenképpen szükséges több módosítást elvégezni annak érdekében, hogy az a lehető legtökéletesebben feküdjön a DW12-esek számára. Az átépítés az 1-es, 5-ös, 6-os, 7-9-es és 12-13-as kanyarokat fogja érinteni, a munkálatok pedig a tervek szerint 5-6 millió dollárt kóstálnak majd.
A végeredmény elméletileg az alábbi ábrán látható eredményt fogja hozni, melytől a szervezők azt is várják, hogy megkapja az FIA Level 1 besorolását, mellyel az Egyesült Államokban jelenleg csak az austini Circuit of the Americas büszkélkedhet. Az IMS korábban, még az F1 idején már rendelkezett a Nemzetközi Automobil Szövetség legmagasabb besorolásával, azonban a MotoGP érkezésekor történt változásokat követően elvesztette azt.
képek: indystar, IMS
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough