380 km/h feletti kvalifikációs tempó a cél Indianapolisban

 Rövidebb-hosszabb hírek következnek.

Szeptember 10-11-én hat pilóta részvételével zárt tesztre került sor az Indianapolis Motor Speedwayen. A Firestone által szervezett, kétnapos esemény során Marco Andretti (Andretti Autosport), Simon Pagenaud (Schmidt Hamilton Motorsports), Dario Franchitti (Chip Ganassi Racing), Will Power (Team Penske), Justin Wilson (Dale Coyne Racing) és Tony Kanaan (KV Racing) összesen 3802 mérföldet tett meg a híres oválon, kvalifikáció és versenyszimulációkat futva. A teszt legfontosabb célja a 2014-es superspeedway abroncsok vizsgálata, melynek értelmében a résztvevő versenyzők különféle keverékeket próbáltak ki, emellett pedig minél több, a 2015-re tervezett aerodinamikai elemek fejlesztéséhez szükséges alapvető információt is igyekeztek gyűjteni.

“Jó formában leszünk jövő májusra” – nyilatkozta optimistán Tony Kanaan, aki 258 kört tett meg az indianapolisi oválon, nyolccal többet, mint a tradicionális verseny távja. Az idei Indy 500 győztese azonban még mindig nem lehet nyugodt, hiszen szponzorációs problémái továbbra is komoly szerepet játszanak IndyCar karrierjét illetően, melynek kapcsán már egy szériaváltás lehetősége is felmerült. Mindenesetre a brazil versenyző hangsúlyozta, hogy akárhogyan is alakul számára a folytatás, a legendás futam 2014-es fordulóján mindenképpen ott akar lenni.

A Dale Coyne Racing teljes szezonos pilótája, Justin Wilson Kanaan-hez hasonlóan elégedetten nyugtázta az abroncstesztet.

“A Firestone soha nem áll le és megpróbál jobb és jobb versenygumikat biztosítani számunkra” – nyilatkozta a bajnokság hatodik helyén álló angol. “Több projekten dolgoznak jelenleg, mi pedig azért vagyunk itt, hogy saját tapasztalataink alapján visszajelzést adjunk.”

A kétnapos esemény során első körben, kedden kvalifikációs szimulációkat hajtottak végre, a versenykörülményeket idéző etapokra pedig szerdán került sor.

marco.jpg

– Még mindig a Firestone teszt: Mark Miles és Derrick Walker nagyon szeretné már látni, amint az Indianapolis Motor Speedway aktuális rekordjait valaki átadja a múltnak. A négykörös, kvalifikációs csúcssebesség (236.968 mph), valamint az egykörös toptempó (237.498 mph) egyaránt Arie Luyendyk nevéhez fűződik még 1996-ból. A holland versenyző egy korábbi rekordját, nevezetesen az Indianapolis 500-on elért átlagtempót (185.981 mph) idén már felülírta a futamot megnyerő Tony Kanaan, aki átlag 187.433 mph-val teljesítette az ötszáz mérföldes távot.

A maradék két rekord azonban még hátra van, melyek túlszárnyalását több pilóta magára vállalna, köztük a 2006-os Indy 500 második helyezettje, Marco Andretti. “Csapjunk bele!” – lelkesedett a még mindig csak 26 éves pilóta. “A négykörös kvalifikációs sebesség jó lenne, de könnyebb mondani, mint végrehajtani. Ehhez azonban nem egyszerűen tíz mérföld per órát kellene gyorsulni, hanem átlagosan tíz mérföld per órát, ami azt jelenti, hogy körülbelül tizenöt-húsz mph-val kellene nagyobb sebességet elérni, ami hatalmas különbség” – majd nevetve hozzátette: “Dehát ezért kapjuk a nagy lóvét.”

“Remélem, hogy az IndyCar sikerrel fel tudja készíteni az autókat ahhoz, hogy elég gyorsak legyenek a kvalifikációs rekordom megdöntéséhez” – nyilatkozta diplomatikusan Luyendyk, aki bizonyára cseppet sem lenne irigy.

A nagy eseményre azonban nagy valószínűséggel még nem jövőre fog sor kerülni, miután az aero kitek csak 2015-ben kerülnek bevezetésre, a legendagyártás pedig azt is megkívánja, hogy a csúcstempót a 2016-ban esedékes, 100. Indianapolis 500-on produkálja valaki.

      

– Újabb hölgyversenyző csatlakozik a Road to Indy programhoz. A Fülöp-szigeteki Michele Bumgarner a World Speed Motorsports színeiben fog elrajtolni a szezon utolsó két, houstoni futamán. A 24 éves pilóta nem ismeretlen a nevelőszéria követői számára, hiszen 2008-ban már öt versenyen rajthoz állt az akkor még Star Mazda névre hallgató sorozatban, legjobb eredménye pedig egy 15. hely volt Portlandből. Bumgarner még ugyanebben az évben első nőként az esemény történetében megnyerte a világ legnagyobb utcai gokartversenyének számító Rock Island Grand Prix-t. Michele az elmúlt öt évben nem indult professzionális autóversenyen, ezért is kulcsfontosságú volt az e heti, keddi teszt, melyen a hosszú kihagyás és a számára merőben új Pro Mazda autó ellenére a helyszínen jelenlévőket idézve “megdöbbentően jól” teljesített. Bumgarner  tervei szerint 2014-ben teljes szezonos versenyzőként szeretne indulni a bajnokságban.

snap3.png

– Kurt Busch mégsem vesz részt a fontanai szezonzárón. A 2004-es esztendő NASCAR Cup bajnoka tapasztalatszerzés céljából szeretett volna részt venni az október 19-ei versenyen, mely a 2014-es Indianapolis 500-ra való felkészülésének részét képezte volna. Az amerikai fenegyerek már régóta kacérkodik azzal, hogy kipróbálja magát a világ leghíresebb pályaversenyén, melynek keretében az Andretti Autosport révén május 9-én már tesztelhette is Ryan Hunter-Reay 1-es szám autóját. Sokáig úgy tűnt, hogy ezen csapat színeiben el is rajtol az év utolsó IndyCar futamán, azonban ma kiderült, hogy a Busch rajongóknak bizony minimum 2014-ig várniuk kell arra, hogy kedvencüket egy DW12-ben láthassák versenyezni. Az ok egyszerű, nem sikerült szponzort találni a megadott határidőig, a Chevrolet részére ugyanis legkésőbb szeptember elején jelezni kellett volna, hogy igényel-e a csapat plusz egy motort Fontanára, vagy sem, és mivel Busch nem tudott támogatót szerezni a projektjéhez, így a debütálása egyelőre elmarad. A 35 éves pilóta azonban elmondta, hogy a történtek ellenére továbbra is komolyan fog dolgozni azon, hogy jövő májusban ott lehessen a világ 33 leggyorsabb open-wheel pilótája között. Ha ez mégsem valósulna meg, akkor sem adja fel és afféle ‘B’ tervként a poconói futamon akar pályára gördülni az IndyCar mezőnyével. Azonban ne sajnálja senki az idősebbik Busch fivért, hiszen megcsinálta a Chase-t és így eséllyel vághat neki a Sprint Cup bajnoki címért folyó hajrájának.

      

– Három futammal a szezon vége előtt még tíz pilótának van matematikai esélye a bajnoki címre: Helio Castroneves, Scott Dixon, Simon Pagenaud, Marco Andretti, Ryan Hunter-Reay, Justin Wilson, Dario Franchitti, James Hinchcliffe, Will Power és Charlie Kimball.

    

– A szeptember 24-ei fontanai teszt az alábbi versenyzők részvételével zajlik majd: Scott Dixon, Dario Franchitti, Charlie Kimall (Chip Ganassi Racing), EJ Viso, Marco Andretti, Ryan Hunter-Reay (Andretti Autosport), Will Power, Helio Castroneves (Team Penske), Sebastien Bourdais, Sebastian Saavedra (Dragon Racing), Simona de Silvestro, Tony Kanaan (KV Racing), Ed Carpenter (Ed Carpenter Racing), Josef Newgarden (Sarah Fisher Hartman Racing), Simon Pagenaud (Schmidt Hamilton Motorsports), Tristan Vautier (Schmidt Peterson Motorsports), Justin Wilson, Pippa Mann (Dale Coyne Racing), James Jakes, Graham Rahal (RLL Racing), Takuma Sato (AJ Foyt Enterprises), Oriol Servia (Panther Racing).

A teszt minden rajongó számára ingyenesen megtekinthető, aki érvényes belépőjeggyel rendelkezik a szezonzáró MAVTV 500-ra.

     

– Josef Newgarden egy állatvédő kampány arca lett.

snap1.png

   

– Dario Franchitti útja a héten Európába vezet, méghozzá a Goodwood Revival-ra, ahol Jim Clark autóját fogja vezetni. A népszerű fesztivál időutazásra invitálja a motorsportok szerelmeseit, melynek keretében azok megcsodálhatják a régi idők bajnok autóit. A szeptember 13-15. között zajló eseményen a szervezők külön figyelmet szentelnek Clark pályafutásának annak apropóján, hogy a skót legenda idén ötven éve szerezte meg Forma-1-es világbajnoki címét. A megemlékezés apropóján Franchitti annak a Lotus 38-asnak a volánja mögött fog megtenni egy bemutatókört, mellyel honfitársa megnyerte az 1965-ös Indianapolis 500-at.

     

– Nem csak Franchitti ejt meg egy USA-n kívüli utat ebben a hónapban. Mario Andrettinek ugyanis szeptember 28-án Kanadában van jelenése, miután bekerült a Kanadai Motorsport Hírességek Csarnokába. A világ valaha volt talán legnagyobb autóversenyzője elmondta, hogy mindig is szeretett az északi országban rajthoz állni, még akkor is, ha Kanadáról elsőként nem valami szép emlékek jutnak az eszébe. Andretti felidézte az 1977-es Forma-1-es nagydíjat. A Mosport International Circuit-en (mai nevén Canadian Tire Motorsport Park) rendezett futamnak a pole pozícióból vághatott neki, miután az időmérőn 0.557 másodpercet adott a mellőle rajtoló James Huntnak, elérve ezzel a pályán F1-es autóval valaha megfutott legjobb kvalifikációs köridőt. A futam vége felé közeledve úgy nézett ki, hogy senki nem veheti el Andrettitől a győzelmet, miután a komplett mezőnyt lekörözve magabiztosan vezette a versenyt. Öt körrel a vége előtt azonban műszaki okok miatt feladni kényszerült a viadalt, melyet végül Jody Scheckter örökölt meg, Andrettit pedig hatodikként rangsorolták.

   

– Az Andretti Autosport két pilótájának, Marco Andrettinek és EJ Visonak feltettek egy elméleti kérdést, miszerint abban az esetben, ha ők már kiesnének a címért folyó harcból, a szezon végén feladnának-e egy győzelmet a bajnokságra még esélyes csapattárs érdekében.

Viso jelenleg a tizenkettedik helyen áll a tabellán, így az ő számára már evidens lehet a kérdés: “Ez még korai, meglátjuk, mit hoz a jövő. Jelen pillanatban ez nagyon nehéz kérdés.”

Andretti, aki jelenlegi összetettbeli negyedik helyével maga is bajnokesélyesnek számít, azonban már nem volt ilyen diplomatikus.

“Határozottan nem. Ha van esélyed arra, hogy nyerj, akkor azt nem engeded ki a kezedből. Ez nem azt jelenti, hogy nem segítjük a csapattársunkat más módon, de ekkora áldozathozatal soha nem volt és nem is lesz opció.”

Más kérdés, hogy Marco mit szólna akkor, ha a bajnoki címe pont valamelyik csapattársa hasonló gondolkodása miatt úszna el.

 

 

 

képek: IndyCar, Mazda

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy