Téli bajnokság 2015-től?
Az IndyCar eseményeit figyelemmel követők már megszokhatták, hogy a széria időről-időre előáll újabb és újabb, olykor már egyenesen radikálisnak mondható ötlettel, melynek célja a népszerűség, egyúttal a nézettség növelése, melyen – ne szépítsük a dolgot – van is mit.
A legutóbbi hajmeresztő ötlet, a jövő évi, május első hétvégéjére tervezett indianapolisi verseny, melyet a pálya belső, technikás részén képzelnek el és afféle felvezető eseményként szolgálna az Indianapolis 500 számára. Az előkészületek már meg is kezdődtek, melynek első körében szeptember elején egy kétnaposra tervezett tesztre fog sor kerülni minimum egy DW12-es részvételével.
A kedélyek ennek kapcsán még le sem nyugodtak, de máris itt az újabb formabontó tervezet, ami a szurkolói reakciókat elnézve már most nagyobb népszerűségnek örvend, mint az indianapolisi road futam.
Az IndyCar vezetősége, élén a versenyügyekért felelős igazgatóval, Derrick Walkerrel ugyanis egy előreláthatólag öt futamból álló, téli miniszériát álmodott meg, mely a tervek szerint a 2014-es szezont követő holtidőszakban valósulna meg. A nem titkolt cél természetesen a már említett, a széria nívós futamaihoz méltatlan nézettség növelése, valamint az IndyCar versenyzés megismertetése a világ USA-n kívül eső részével is. Az elképzelés nem új, hiszen már hónapokkal ezelőtt napvilágot láttak az első hírmorzsák a megosztott évaddal kapcsolatban. A tervek szerint a széria főszezonja az eddig megszokottak szerint, tavasszal venné kezdetét, ezt követően azonban felpörögnének az események, minek következtében már augusztus végére be is fejeződne a bajnokság.
A számos, magasan kvalifikált sportág számára zsúfolt őszi időszakban az IndyCar pihenőre vonulna, hogy aztán a téli hónapokban újult erővel bőghessenek fel a motorok, méghozzá az Egyesült Államokon kívül eső helyszíneken, kihasználva, hogy az év ezen szakában szinte minden motorsport szakágban tombol az uborkaszezon, a rajongók jelentős hányada pedig tűkön ülve várja, hogy végre versenyautókat láthasson. Ergo, nincs ennél jobb időszak arra, hogy új nézőket ültessen a széria a képernyők elé, méghozzá világviszonylatban.
Az ötlet most, hónapokkal később ismét sajtónyilvánosságot kapott, fogadtatása pedig meglehetősen pozitív.
Az IndyCar vezető pozíciójába nyár elején kinevezett Derrick Walker elmondta, hogy a téli bajnokság kivitelezésének részletei jelenleg elég képlékenyek. A lehetséges forgatókönyvben a miniszéria mellett bajnokságon kívüli, azaz pontok nélkül futott versenyek is felmerültek, ahogyan a sorozat formátuma sem letisztázott még.
Walker elmondta, hogy az IndyCar utóbbi éveire jellemző versenynaptár alapjaiban véve nehezíti meg a csapatok és azok dolgozóinak munkáját, miután a kora őszi szezonzáró miatt rekord hosszúságú holtszezon következik, amit csak néhány, nyúlfarknyi tesztnap szakít meg.
A maratoni üresjárat a szériában szereplő gárdák számára negatív anyagi vonzattal is jár, miután szinte semmi bevétellel nem számolhatnak ezen hónapok alatt. Arról nem beszélve, hogy maga az IndyCar is könnyen feledésbe merül, elég csak a 2012-es szezonra gondolni, amikor már szeptember közepén bajnokot avatott a sorozat, azonban Ryan Hunter-Reay sikere nagyon gyorsan eltűnt a média süllyesztőjében, hiszen a NASCAR-ban és a Forma-1-ben még csak ekkor kezdődött meg a vérre menő hajrá.
Az úgynevezett IndyCar Global Challenge megvalósításában kulcsszerepet kaphat a World Series Operations nevű csoport, mely az idei esztendő elején szellőztette meg abbéli szándékát, hogy újra szeretnék éleszteni a 2009-ben megszűnt A1GP bajnokságot. A 2005-ben, Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum dubai sejk által alapított, később Tony Teixeira által átvett széria koncepciója szerint hasonlóképpen a nemzetközi motorsport világában uralkodó off-időszakra koncentrált, a gazdasági nehézségek miatt azonban alig öt szezont követően befellegzett az ígéretes, gyártók helyett a nemzetek versengésére épülő kezdeményezésnek.
A történet még kezdeti stádiumban van, legalábbis a nyilvánosságra került részletek ezt tükrözik. Nem tudni, hogy mely országokban és mely pályákon tervezik a futamokat, ahogyan azt sem, hogy a logisztikai és egyéb felmerülő költségeket miből kívánják fedezni, mert azt nem lehet tagadni, hogy az USA-n kívüli turné IndyCar mércével mérve horribilis pénzeket emészt fel.
A nemzetközi reakciókat elnézve mindenesetre azt lehet leolvasni, hogy ami a formátumot illeti, a rajongók a pontok nélkül futott versenyek helyett inkább a tétre menő verziót favorizálják.
Utoljára 2008-ban, az újraegyesülés évében rendezett az IndyCar bajnokságon kívüli futamot, méghozzá a máig sokak kedvencének számító ausztráliai Surfers Paradise-on. A verseny akkor nagy sikert ért el, ehhez azonban hozzátartozik, hogy az ottani közönség körében rendkívül népszerűségnek örvendett a széria. Sajnálatos módon azonban a közeljövőben vajmi kevés esély van arra, hogy a mezőny visszatérjen az Aranypartra.
Végső következtetést még nem lehet levonni ennyi információ birtokában, melyek ráadásul egyelőre inkább csak további kérdéseket vetnek fel. Az egész formátum egy kétélű fegyver, mely nagyon jól elsülhet, ugyanakkor még nagyobbat is lehet vele hasalni.
Mindenesetre nyitva tartjuk a szemünket és izgatottan várjuk a további híreket.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough